Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bazooka

Startat av johanssonsan, 11 maj, 2009, 22:17:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Någon med uppgifter om hur pass smått denna klarar att fånga:

Dalmasen

Efter att läst patentet och kollat videon har jag en idé hur rännan fungerar. Det siktade materialet samlas i en kammare i den nedre änden på rännan. I kammaren finns perforerade rör. Genom rören strömmar vatten som hindrar gruset i kammaren från att packas. För att få vattentryck nog i rören behöver rännan placeras rejält lutande. Jag tror inte konstruktionen, om den nu fungerar som jag tror, är lämplig för microguld. Om omrörningen ska fungera kräver den nog ett vattentryck som kan ta med sig microguldet.

johanssonsan

Tackar för responsen. Har ställt frågan om micro guld till tillverkaren och jag återkommer när jag har fått svar.

LazzeLazer

Jepp jag instämmer i sak.

tänker dock att den går att göra enklare. I stället för perforerade rör i kammaren så kunde kammaren ha ett golv med hålplåt som vattnet strömmade UPP igenom. ovanför har man sedan en grizzly, ett galler i samma plan som den övre ytan (blir som ett tak på kammaren), den där man lastar på grus.

vad vi har då är en slät och fin glidyta, som avslutas med en grizzly, och under grizzlyn så finns en "låda" som materialet hamnar i, och som det strömmar vatten upp igenom. en fluidiserad bädd.
om det verkar vara en för krånglig beskrivning så ritar jag gärna en bild?

Lazze

johanssonsan

Fick snabbt svar:

"We have found that there is recovery below 100 mesh, we won't guarantee 100% recovery, no one can, but we believe we recover the majority. It will help greatly to run the box as flat as possible and to breakup any soils, clays, and silts prior to running them through the box. I hope this will be of some help."

awsed

Enormt trådlyft jag vet, men har bazookan testats och hur blev det isåfall med micro?

BASSO

Jagar man micro med bazookan bör man fästa ett metallnät i lagom grovlek. Kanske 2-3mm maskor på grizzlybarsen är lagom för det svenska guldet.
Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

johanssonsan

Metallnät över grizzlybaren samlar gärna på sig växtdelar/skräp och slöar ner omsättningen eftersom man får rensa för ofta. 

awsed

Mjo nät över grizzlybaren är nog inte så bra just i den aspekten, men varför menade du BASSO att metallnät gör att man lättare fångar micro?
Turbulens?

iller

Citat från: awsed skrivet 04 mars, 2014, 15:37:11
Mjo nät över grizzlybaren är nog inte så bra just i den aspekten, men varför menade du BASSO att metallnät gör att man lättare fångar micro?
Turbulens?
Det siktar materialet bättre så du får mindre storlek på materialet och därav enklare fångar micro

BASSO

Precis som iller skriver var jag ute efter bättre/finare klassificering av materialet. Detta gör att inte några större stenar kommer in i fångstlådan och man kan sätta upp den i lite lugnare vatten som inte blåser ut microguldet och ändå inte fylla upp fångstlådan med sten. Nätet kan fästas med 4st clips som passar runt grizzly pinnarna, så går lätt att ta bort och rengöra utan att hela rännan behöver flyttas.
Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

bazookagold

Titta på instruktionsbladet kan hjälpa dig att förstå hur fluidbädden fungerar. Vid frågor, vänligen kontakta oss.

;) The Bazooka Gold Company