Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

vart sälja vaskeguld??

Startat av poffeloffe, 13 januari, 2014, 17:37:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

poffeloffe

Tjena alla galna grävare! hoppas alla har lika mycket abstinens som jag just nu! :)

har en liten fråga om vart man kan vända sig när man vill sälja sitt vaskeguld? känns som att guldsmeder osv vill ha stämplade saker?  :o

johanssonsan

Infaustus

Beror på hur mycket du har och vilken storlek men ibland så köper föreningar in för tävling osv,men även guld köpare brukar köpa men som vanligt till lågt pris,jag kan vara intresserad om du har några gram eller mer.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Go big or go home.

HANNU

Guld priset sägs ha gått ner 30% det senaste. Som tur har man inte detta problem.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Sudde(Stefan)

Vad är priset för vaskguld ungefär vid försäljning till föreningar etc..?
Framåt framåt och.....ner.

goldrush

Tittar man på ebay så ligger det runt 400-500kr. i Sveriges vet ej

Toastissimo

Förlåt en dum tanke men är det inte själva grejen att kunna sälja guldet man hittar även om inte alla vill göra det?
De gånger jag läst om denna frågan, att sälja vaskeguldet, så verkar det vara en bisak som man normalt inte gör?
Sparas det enbart på hög och till andra ändamål eller?

Om man inte kan få några pengar att tala om för guldet verkar det ju helkonstigt? Vaskar alla guld enbart för själva "grejen", att det är en trevlig sysselsättning eller har jag inte fattat någonting?
Är det för att vaskeguld måste processas innan det blir värt något och det kostar en massa eller? Guld är väl guld oavsett?

I program som goldrush m fl är ju guldet alltid värt si och så och går att sälja utan problem? Där finns det såklart speciella uppköpare och det är såklart fråga om helt andra mängder men ändå?

Jag förstår också att man inte vaskar enbart för att tjäna pengar men de flesta vill väl ändå kunna få betalt för sitt guld om man vill sälja det?

Lite tankar bara....

ultralasse (Lars Langö )

Guldström säljer vask guld  för 600 / gram.

OM jag ville ha tag på fördig vaskat för test körning mm så hade jag betalat 400-600 till en säljare.
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

johanssonsan

Citat från: Toastissimo skrivet 31 mars, 2014, 10:49:24
Förlåt en dum tanke men är det inte själva grejen att kunna sälja guldet man hittar även om inte alla vill göra det?
De gånger jag läst om denna frågan, att sälja vaskeguldet, så verkar det vara en bisak som man normalt inte gör?
Sparas det enbart på hög och till andra ändamål eller?

Om man inte kan få några pengar att tala om för guldet verkar det ju helkonstigt? Vaskar alla guld enbart för själva "grejen", att det är en trevlig sysselsättning eller har jag inte fattat någonting?
Är det för att vaskeguld måste processas innan det blir värt något och det kostar en massa eller? Guld är väl guld oavsett?

I program som goldrush m fl är ju guldet alltid värt si och så och går att sälja utan problem? Där finns det såklart speciella uppköpare och det är såklart fråga om helt andra mängder men ändå?

Jag förstår också att man inte vaskar enbart för att tjäna pengar men de flesta vill väl ändå kunna få betalt för sitt guld om man vill sälja det?

Lite tankar bara....

Vad jag känner till har ännu ingen i landet lyckats försörja sig på guldvaskning - men vem vet - snart finner någon en pay streak och får fram guld att sälja. Bara en tidsfråga. En uppköpare betalar dagspris med avdrag för raffinering.
Grövre guld går att sälja över dagspris med god förtjänst. Tills vidare får vi nog vaska vidare och ta vara på några få korn mellan utflykterna och natur upplevelsen.

StoraNorrland

Om det är någon tröst är det få hobbyprospektorer i USA eller Canada som har någon större ekonomisk vinning av sitt arbete. Om jag fick köra en sextums dredge med en medhjälpare skulle jag säkert hitta tillräckligt med guld ett tag men dessa guldbärande områden i älvarna är begränsade och då gäller det att hitta nya... Dessutom skulle detta kräva tillstånd vilket jag inte tror man får p.g.a motstående naturintressen. Ända chansen att tjäna pengar är nog att hitta ursprunget till vaskeguldet och sedan sälja en inmutning. Jag har letat och letat... ::)

Camgold

Citat från: StoraNorrland skrivet 31 mars, 2014, 13:27:08
Om det är någon tröst är det få hobbyprospektorer i USA eller Canada som har någon större ekonomisk vinning av sitt arbete. Om jag fick köra en sextums dredge med en medhjälpare skulle jag säkert hitta tillräckligt med guld ett tag men dessa guldbärande områden i älvarna är begränsade och då gäller det att hitta nya... Dessutom skulle detta kräva tillstånd vilket jag inte tror man får p.g.a motstående naturintressen. Ända chansen att tjäna pengar är nog att hitta ursprunget till vaskeguldet och sedan sälja en inmutning. Jag har letat och letat... ::)
Med all respekt men vad grundar du det att bara ett fåtal som som har VINNING (förtjänst -netto etc) i Usa och Kanada ? Har du några nuffror?
Hällre guld i bäcken än pengar på banken

StoraNorrland

Jag har under lång tid hängt på olika forum i dessa länder. När tiderna blev sämre frågade många om möjligheterna att tjäna pengar på att vaska guld med olika redskap. Det råd de fick var att det var mera pengar i att samla returflaskor...
För att överhuvudtaget få ihop till ett spartansk leverne krävs bra fysik, långa arbetsdagar, rejäl utrustning och ett höggradigt guldförande område. Som du förstår innebär detta att du bör hyra/köpa en inmutning och investera i utrustning. Även om du hittar ca 30g om dagen vilket anses mycket bra måste man tänka på att två personer behövs och drivmedel betalas  o.s.v. I Kalifornien har man förbjudit dredgar och på många andra ställen har man reglerat storleken till 3 eller fyra tum. Guldrusherna i dessa länder har också redan tagit hand om det lättfunna grövre guldet och det som finns kvar är svårfångat finguld ungefär som vi har i Sverige. De flesta guldletare är nog precis som vi som längtar till naturupplevelsen och spänningen att kanske en gång i livet hitta en stor nugget  :)) Googla gärna runt hittar du många berättelser. De erfarna guldletarna jag "lärt känna" via forum berättar ofta om lycksökare som åker från område till område innan de gått till botten med möjligheterna där de är. En kul grej som hänt mig är att två av mina forumkompisar faktiskt besökt mig i Umeå och tyckte Umeälven norr om Lycksele var lika bra som deras platser hemmavid då man relativt snart får guld i pannan. Alltså är min slutkläm att det är svårt att bygga upp ett gott leverne på guldletning om man inte ser det som en relativt storskalig produktion och besitter större kunskap än de som figurerar i olika tv-serier!