Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Bilder på grävt guld

Startat av gangsing finne, 25 juni, 2017, 16:07:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

newstream

#39
Jag slänger in en bild oxå [emoji3] 0,5 g
Förhoppningsvis så kommer jag kunna förbättra detta resultat lite framöver hösten.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Spade, ett undervärderat redskap.

BarbieOnWeed

Bilden är tagen efter 5 dagars pumpande i Skottland tillsammans med John och Lasse. Tror vi hade med oss allt utom en våg 😂 Det är inte totalen då jag och John var kvar i ytterliggare en vecka.


Grävmaskinisten

Efter helgens resa till Nuggetcamp så kommer jag att visa årets skörd, förmodligen inga kilo men lite kommer det nog att finnas, både finskt och norskt ;)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Grävmaskinisten

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 15 augusti, 2017, 11:20:33
Citat från: johanssonsan skrivet 15 augusti, 2017, 11:13:55
167,4 gram från Lemmenjoki. Finns fler kvar. Blir bara större med åren.



https://www.lapinkansa.fi/lappi/jalleen-kultaloyto-nyt-loytyi-oikea-jatti-200326840

Tack Johanssonsan för den roliga nyheten!
Och här är en bild på Ami Telilä

Mika slog brorsan Ami med en helt otrolig nugget på 228 g GRATTIS! Lemmenjoki levererar
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Grävmaskinisten

Årets största potäter, Lemmenjoki  :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Södra guldfältet levererar också .bilden ,30 grammare .grävt  med spade .
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

#45
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 23 augusti, 2017, 17:20:02
Efter helgens resa till Nuggetcamp så kommer jag att visa årets skörd, förmodligen inga kilo men lite kommer det nog att finnas, både finskt och norskt ;)
Japp det blev inga kilon men 2 resor till Lemmenjoki,  en skoterupplevelse och en guldgrävarresa samt en resa till Norska Nuggetcamp i vackraste Gisnadal. Roligaste fyndet är den kvartsbit med guld i som jag och Soggybottom fångade på Nuggetcamp i min hemmagjorda prospekteringsränna med finska mattor, några norska guldkorn blev det också. Summa sumarum så växer antalet korn och reseupplevelser för varje säsong och jag är ganska säker på att det blir ännu mer när vi får gräva på våran egna inmutning i Lemmenjoki.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

vedboden

11  gram bev det på sgf 3 i somras inkl en lite nugget på 10 mm. mvh pelle vedboden

Bothner(Kenneth)

Årets Australien var bättre än förra året och mina målsättningar uppfylldes. Över 1 grams nugget och mer än 20 gram totalt. 1,37 gram och 31,76 totalt blev det. Många var besvikna i år över hur svårt det är att både hitta guldet men också hur mycket mark som är tingad av gruvbolag och privatpersoner. Man måste längre ut i bushen för att hitta orörd mark. Ovärdeliga kontakter är knutna för den eventuella 3:e resan! Bästa dagen av 38 var 15 bitar på liten yta bredvid en torrlagd bäck. Små rackare på 3,6gram tillsammans. Sdc2300 är kung på smått guld! Bara 2 dagar utan en enda nugget! Men då åkte vi runt och testade 4 olika okända ställen några timmar på varje plats. Inget kraftigt regn som stängde vägarna under min tid. Men mycket vacker natur efter kraftiga regn i januari. Blommorna och buskarna är mkt annorlunda. Man måste vara beredd att bli besviken på uteblivet guld då du kan få gräva 30 signaler som är skräp! Träningsvärk i detektorarmen sitter i i 10 dar! Det är en mycket inspirerande miljö där alla i trakten (utom de stackars alkoholiserade aboriginerna) lever på mineraler och deras förädlingsprocess! Lastbilschaufförer, kockar, borrare, elektriker, geologer, campingplatser, puben, bensinmacken mm. Ska försöka dra ihop en film från resan så småningom...tjena..

GoranS

Bra redogörelse och grattis till guldet.

Men det verkar som man alltså hamnar runt 1g/dag? De som lever på detta i trakten har alltså tillgång till avsevärt bättre inmutningar eller jobbar för större bolag?

Bothner(Kenneth)

Citat från: GoranS skrivet 13 september, 2017, 10:44:03
Bra redogörelse och grattis till guldet.

Men det verkar som man alltså hamnar runt 1g/dag? De som lever på detta i trakten har alltså tillgång till avsevärt bättre inmutningar eller jobbar för större bolag?
När jag sitter och tittar på "Aussie gold hunters" blir jag så taggad men också besviken! Det är alltid feta nuggets och någon enstaka skrotbit! För se flesta är det tvärtom! Men det är ju tv. Känner folk som med gpz7000 också snittat 1gr/dag under 2 månader! Tror de som kör gpx4500 med nyaste nuggetfinder evolution kom hem med bästa bitarna. Såg flera 10-25 grammare. De personerna är ensamvargar som inte behöver slösa bort 30% av tiden på att komma överrens om "var vi ska åka idag" eller "jag är trött på det här stället" att campa i bushen ensam är också tidseffektivt men inte något för mig. Gärna med vänner dock! För mycket ensamhet för en Stockholmare! 😀

gangsing finne

Grattis till guldet .grävde du nära där en kille hittade "världens största nugget" ?
vaska stället först innan du gräver

GoranS

Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 13 september, 2017, 12:29:24
Citat från: GoranS skrivet 13 september, 2017, 10:44:03
Bra redogörelse och grattis till guldet.

Men det verkar som man alltså hamnar runt 1g/dag? De som lever på detta i trakten har alltså tillgång till avsevärt bättre inmutningar eller jobbar för större bolag?
När jag sitter och tittar på "Aussie gold hunters" blir jag så taggad men också besviken! Det är alltid feta nuggets och någon enstaka skrotbit! För se flesta är det tvärtom! Men det är ju tv. Känner folk som med gpz7000 också snittat 1gr/dag under 2 månader! Tror de som kör gpx4500 med nyaste nuggetfinder evolution kom hem med bästa bitarna. Såg flera 10-25 grammare. De personerna är ensamvargar som inte behöver slösa bort 30% av tiden på att komma överrens om "var vi ska åka idag" eller "jag är trött på det här stället" att campa i bushen ensam är också tidseffektivt men inte något för mig. Gärna med vänner dock! För mycket ensamhet för en Stockholmare! 😀

Jag beundrar dina ansträngningar, och med den tiden och resurserna du är villig att lägga ner på detta så tror jag du skulle få upp mycket mer guld i Sverige, Finland, Spanien, Rumänien eller övriga Balkan. Kan det vara alternativ på kommande resor eller är det ett australienskt storfynd som lockar?