Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

High banker hopper

Startat av gangsing finne, 06 januari, 2022, 15:32:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Planerar på att bygga hopper till gamla rännan.
Bredd ca 28cm längd ca 1,meter. Typ som gold hogs se bild.

Kom på en ide. Istället för skvaller matta i hopperns botten. Så bygger Man en gold drop!!. Never heard.... Men tror det Skulle funka.

Alltså på botten innan gallret, så är det hål hela bredden på bottnet, vi säger 2-3 mm smalare än gallrets gap. Se bild. På utsidan under hopper så har Man en tratt som är tät. Tratten får vatten som är taget från huvudslangen ca 13mm. Man Skulle kunnna ha en kran där så Man kan sjustera trycket.vattentrycket är lagom då när materialet byts ut så bara svart sand och guld erhålles!

Fördelar

-inga mattor som bromsar materialet att gå ut.
-pumpen behövs ej stängas
-enkel tömning, en korktyp som vinflaskan tas bort och tömns direkt i pannan.

VAD tycker ni om iden?
vaska stället först innan du gräver

iller

Citat från: gangsing finne skrivet 06 januari, 2022, 15:32:03
Planerar på att bygga hopper till gamla rännan.
Bredd ca 28cm längd ca 1,meter. Typ som gold hogs se bild.

Kom på en ide. Istället för skvaller matta i hopperns botten. Så bygger Man en gold drop!!. Never heard.... Men tror det Skulle funka.

Alltså på botten innan gallret, så är det hål hela bredden på bottnet, vi säger 2-3 mm smalare än gallrets gap. Se bild. På utsidan under hopper så har Man en tratt som är tät. Tratten får vatten som är taget från huvudslangen ca 13mm. Man Skulle kunnna ha en kran där så Man kan sjustera trycket.vattentrycket är lagom då när materialet byts ut så bara svart sand och guld erhålles!

Fördelar

-inga mattor som bromsar materialet att gå ut.
-pumpen behövs ej stängas
-enkel tömning, en korktyp som vinflaskan tas bort och tömns direkt i pannan.

VAD tycker ni om iden?

Skulle skippa skvallermattan över huvud taget, det är den enda delen på min hb jag inte gillar, den är mest ivägen och säger inte så mycket egentligen. Och ideen med gold drop funkar säkert men blir mer omständigt i mina ögon.

gangsing finne

Vad tycker ni andra om iden tex ni som har erfarenhet av High banker..... Johansson, Hannu, kenneth, tobias, Osridium, osv osv. Är det värt att prova på? .

Man kan ju sikta vattentrycket snett framåt gallret, så att den hjälper till att "knuffa" (lyfta) gruset mot gallret, och så vidare ut från boxen....
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

#3
Jag tycker du skall prova din idé, det blir som en typ av boilerboxfälla, det finns en del sådana här typer av byggen på YT. Man måste prova för att veta :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Tobbe

alltid kul o experimentera lite, funkar de så funkar de förmodligen rätt bra.
Ut och upplev

gangsing finne

#5
Sen har jag planerat att Boxens botten skall vara av rostfritt stål, rätt tjockt. Varför? Därför att den ska vara hal och robust. Materialet som kastas dit  skall ej dunsa dit, utan de skall studsa, botten får ej ge med sig alls. Även grizzlyn skall göras ut av rostfritt. Har funderar på 6-8mm, Mellanrummet kanske 15mm.

Det är inga problem att få ut varan från boxen. Det bästa är att varan kommer ut med så lite lutning som möjligt. Så ser jag det
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Hur din ide fungerar får du prova ut, men den vill vi veta.
Helt klart är rostfritt halare än aluminium, men lägg en plastskiva på botten som är långt halare än rostfritt.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Hannu, din unika stenrännan. Vad fick du för erfarenheter av det i finland?. Funderar om jag ska kopiera din ide. Blev det stopp i stentoan? dvs om Man råkade kasta för stora stenar?. Gick knytnävstora stenar i genom?. Är det värt att bygga mens Man bygger hopper?. Berätta...
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Nackdelen med HB är den stora stenhögen som samlas snabbt framför gallret.
HB:n fungerade riktigt bra och stenar på 8 cm gick genom.
Nu vet jag inte var rännan är, men hoppas han som har den hör av sig med sin åsikt.
https://youtu.be/EJaKhRANbqc
https://youtu.be/sEnybXpZtMs
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Okej. Kanon bra ide av dig hannu👍.var vattenflödet lagom det som går till stenrännan?

Går det tro att bygga så att den sluker typ knytnävstora stenar också?.drömmen Skulle vara att Man gräver på bara, dvs slippa tänka/och separera vad Man gräver.kommer att köra 3" pump för jag har en sån.

vaska stället först innan du gräver

HANNU

#10
En flat ränna fungerar inte, måste vara delat plaströr. Hur stora stenar, beror på hur du bygger.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Japp. Stort runt rör kapat till hälften och mycket vatten
vaska stället först innan du gräver


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod