Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Stenkross Vedklyv

Startat av Robban 58, 25 oktober, 2020, 15:02:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robban 58

Test av en enkel stenkross. Har inte krossat sten tidigare och vet ej hur fint det bör krossas.
Någon som kan tala om det vore fint.
Jag ville inte lägga ner tusenlappar på att köpa något så jag tog vad som fanns hemma.
Jag krossar ca: 0,5kg på 10-15min.
Jag har testat med vanlig sil och sedan med en finare tesil (väldigt tidsödande dock).
Materialet jag tagit är från en sten i Grödinge utanför Stockholm , så det är VÄLDIGT lite och smått,
se bifogad fil, det är ca: 1 cm över hela bilden. Gissningsvis 5kg vaskat material.
Långt ifrån bra men kul att hitta något. Även dom små gula kristallerna var fina, vad det nu är.


johanssonsan

Du får nog skicka in lite för analys för att få veta guldinnehållet. Annars kan man även fräta bort det mesta annat med någon stark syra. Guldet blir kvar. Tycker att mycket ser ut som kopparkis. De små genomskinliga är förmodligen diopsid. "Halvädelsten". Grön för att den innehåller chrome. Härligt med uppfinningar.  :D

Robban 58

Det är så lite för att göra analys på. Men att få bort det orena skulle vara fint, om det fanns ett enkelt sätt.
Jag vet att det finns koppar i det, jag plockade ut det som var fint. Tack för förslagen vad det kan vara. :)

Eucitzen

Det beror lite på hur seriös man känner sig. Ofta brukar jag krossa ner till olika fraktioner och sedan vaska. Vid olika storlekar hittar du mindre eller mer guld. Notera det så vet du. :D
30-50 mesh är nog minimum i mitt tycke.

Håller dock med att hämta mer material och skicka på analys kan vara en bra idé om du vill veta halterna.

De gröna kornen ser ut att kunna vara granat.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod