Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Fattigmans Guldspjutet

Startat av borax, 26 oktober, 2016, 12:10:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Citat från: Totti Potti skrivet 10 november, 2016, 17:34:46
Nu blev det negativ stämning  ;D

varför kan man inte borra ner 7 meter, såvida det inte är en stor sten ivägen, man borrar inte 7 meter med engång.
man kommer förmodligen ner snabbare med borren än med spade.


https://www.youtube.com/watch?v=BtGstVZeEsU
va då negativ stämning?
Jag önskade dig lycka till :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!


Stråke

Har kört en del jordborr. Och det är fan inte lätt när den ska dras upp!
Sist vi gjorde det så stroppade vi den i mini grävaren!
Det gick så där, grävaren är stark men inte handtagen på borren.
Som tur var så va det chefens ide, att vi skulle göra så!
Hur fan gör man om man ska ner 6-7m?
Köpte nu i höst en plintspad, okej kommer inte ner så djup, men det räcker för mej!
Kan inte någon filma när dom kör en jordborr ner till 6-7m, jag är väldigt nyfiken på hur det gåt till!

Osmiridium

Jag kan prova att dra ner den till 3-4 meter, har inte fler förlängningar sen. Blev sugen på att prova i trädgården nu när du sa det här... :D Bara inte tjälen har satt sig ännu så går det nog till nästa helg, ska bli milt igen här i Småland!

Så länge man inte går på nå större stenar så tycker jag det går bra även mot djupet, men det är ju nån centimeter i taget som gäller ändå :)

Adde Stensfors

#30
Det är ganska enkelt, man borrar LITE i taget, t. ex. 20 cm sen drar man upp borren tar bort jorden och borrar 20 cm till men med större diameter får man dra upp oftare annars orkar man inte dra upp borren. Med min 400mm borr räckte det med två varv sen hade man en spann jord på spiralen och det var dags att tömma Skäret är dessutom utformat så att det inte skruvar ner sig i jorden som andra jordborrar utan hyvlar i botten på hålet, luckrar upp materialet som då går att dra upp lätt. Man borrar alltså inte ner till 6-7 meter och försöker sen dra upp borren :D Som jag skrev innan så klarar den oväntat stora stenar som den slingrar sig förbi, likaså rötter. Eftersom det är fråga om provtagning och inte stolpsättning så är det inte hela världen om man skulle stöta på en större sten, man gör ett nytt hål vid sidan om, brukar funka. Jag ska ha en videosnutt någonstans när vi borrar djupt, ska se om jag kan hitta den.
Det är då märkligt att man ska kritisera och vara negativ utan att tydligen ha testat själv först?

GoranS

Sen är ju frågan om man behöver gå ner till 4 meter...vad gör man om man hittar guld där? Hiskeligt mycket material att ta bort för att komma åt det. Dessutom så tror jag att Sverige är ganska guldfattigt med mycket sorterat material, dvs att guldet ligger i linjer och i lager. Det är nog ganska svårt att att pricka rätt och få ett rättvisande resultat med små hål på flera meters djup.


Adde Stensfors

Man ska gå till botten med saker&ting... 8)

Northdigger

Citat från: Adde Stensfors skrivet 13 november, 2016, 08:13:01
Det är ganska enkelt, man borrar LITE i taget, t. ex. 20 cm sen drar man upp borren tar bort jorden och borrar 20 cm till men med större diameter får man dra upp oftare annars orkar man inte dra upp borren. Med min 400mm borr räckte det med två varv sen hade man en spann jord på spiralen och det var dags att tömma Skäret är dessutom utformat så att det inte skruvar ner sig i jorden som andra jordborrar utan hyvlar i botten på hålet, luckrar upp materialet som då går att dra upp lätt. Man borrar alltså inte ner till 6-7 meter och försöker sen dra upp borren :D Som jag skrev innan så klarar den oväntat stora stenar som den slingrar sig förbi, likaså rötter. Eftersom det är fråga om provtagning och inte stolpsättning så är det inte hela världen om man skulle stöta på en större sten, man gör ett nytt hål vid sidan om, brukar funka. Jag ska ha en videosnutt någonstans när vi borrar djupt, ska se om jag kan hitta den.
Det är då märkligt att man ska kritisera och vara negativ utan att tydligen ha testat själv först?
Instämmer 🙄

Northdigger

Citat från: GoranS skrivet 13 november, 2016, 08:23:30
Sen är ju frågan om man behöver gå ner till 4 meter...vad gör man om man hittar guld där? Hiskeligt mycket material att ta bort för att komma åt det. Dessutom så tror jag att Sverige är ganska guldfattigt med mycket sorterat material, dvs att guldet ligger i linjer och i lager. Det är nog ganska svårt att att pricka rätt och få ett rättvisande resultat med små hål på flera meters djup.
Om man borrar så borrar man i kors med 1 meters mellanrumm med utgångspunkten i mitten, på så sätt får man reda på vilket håll guldet har rört sig.

GuldUgglan

Allt beror ju på hur marken ser ut. Även om man borrar en liten bit i taget och tömmer emellan så räcker det ju med ett pyttelitet ras så sitter man med borren även om man är på bara nån meter ner. Har man tur kommer man ju så djupt man vill och allt går bra.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Adde Stensfors

Förstår inte riktigt hur du menar. Vi har borrat ofantligt många hål i alluviala massor, bland stenar, rötter, genom lera och aldrig behövt lämna borret i hålet. Om ett ras skulle inträffa skruvar man bara upp borren baklänges ( motsols) tills man orkar lyfta upp den med en del av rasmaterialet. Sen rensar man undan "raset" och fortsätter som vanligt.
Testa gärna...

Grävmaskinisten

Alla ni som använder er av jordborr av olika slag hur har era resultat sett ut, har ni fått bra prover med guld i och isåfall hur djupt var ni? Själv har jag där jag bor hittills inte lokaliserat något intressant i jordproverna.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

borax

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 13 november, 2016, 15:18:12
Alla ni som använder er av jordborr av olika slag hur har era resultat sett ut, har ni fått bra prover med guld i och isåfall hur djupt var ni? Själv har jag där jag bor hittills inte lokaliserat något intressant i jordproverna.
Vid ett antal tillfällen har jag hittat finguld med mitt spjut men då är det inte på måfå utan efter att studerat kartor och annan information. Djupet har varit ca.80-90cm Jag har även hittat koppar.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod