Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Fattigmans Guldspjutet

Startat av borax, 26 oktober, 2016, 12:10:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

borax

Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder på mitt fattigmans guldspjut som jag använder ganska ofta. Jag tittar ut möjliga platser som jag tror är guldförande genom att titta på morän kartor och sedan åker jag dit och borrar hål med spjutet och proverna lägger jag i plaströren som syns på bilderna varje prov märks med kordinaterna från borrhålet ( en app som jag har på mobilen ) sedan åker jag hem och analyserar provet med min Desert Fox eller Bluebowl beror på vilket humör jag är på. Brukar borra 6-12 hål när jag är ute. Borret är 130cm långt och har en diameter på 20mm ( Ett gammalt dymlingsborr som man använde när man timmrade hus förrivärlden ) jag har provat olika diametrar men kommit fram till att 20mm passar mig bra. Borrhålets djup bör vara 60-90cm djupt om man ska få rättvist resultat.

//borax

maxibazze (Max)

Hade det funkat att använda borren fast med dess trähandtag på?
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

GuldRolle

Får du upp tillräckligt med material i borrskären för att ha ett vettigt provunderlag?
Normalt sett drar man väl åtminstone några spadtag för att få fram en näve färdigt material att analysera, menar jag

borax

Citat från: GuldRolle skrivet 26 oktober, 2016, 15:06:01
Får du upp tillräckligt med material i borrskären för att ha ett vettigt provunderlag?
Normalt sett drar man väl åtminstone några spadtag för att få fram en näve färdigt material att analysera, menar jag
Det räcker alldeles förträffligt om det visar sig att det är ett intressant område så blir det stora spaden :)

GuldRolle

Citat från: borax skrivet 26 oktober, 2016, 15:17:24
Citat från: GuldRolle skrivet 26 oktober, 2016, 15:06:01
Får du upp tillräckligt med material i borrskären för att ha ett vettigt provunderlag?
Normalt sett drar man väl åtminstone några spadtag för att få fram en näve färdigt material att analysera, menar jag
Det räcker alldeles förträffligt om det visar sig att det är ett intressant område så blir det stora spaden :)

- Ja jag menade snarare om provuttaget är tillräckligt för att avgöra om det finns guld i området. Det blir ju inte så mycket delmängd som tas upp.

Adde Stensfors

Vi har använt Skurupsborren under 3 och ett halvt år jag prospekterade på Balkan, rekommenderas hjärtligt!! Vi använde 275 mm borren, borrade ner till 6 meter och det funkade alldeles utmärkt i alluviala avlagringar, i torrt som våt och med ordentligt med bumlingar som borren tråcklade sig förbi utan problem. Jag äger ett antal Skurupsborrar går bra att testa här. , bla en på 400 mm specialgjort för mig och den enda gjorda o.h.t.

borax

#6
Citat från: GuldRolle skrivet 27 oktober, 2016, 15:11:07
Citat från: borax skrivet 26 oktober, 2016, 15:17:24
Citat från: GuldRolle skrivet 26 oktober, 2016, 15:06:01
Får du upp tillräckligt med material i borrskären för att ha ett vettigt provunderlag?
Normalt sett drar man väl åtminstone några spadtag för att få fram en näve färdigt material att analysera, menar jag
Det räcker alldeles förträffligt om det visar sig att det är ett intressant område så blir det stora spaden :)

- Ja jag menade snarare om provuttaget är tillräckligt för att avgöra om det finns guld i området. Det blir ju inte så mycket delmängd som tas upp.
Ja det går ju inte å bara gå ut på måfå utan man måste veta var dom högre halterna av guld är. men principen för det här är den samma som för det riktiga guldspjutet men jag tror att det är säkrare med det här. Här behöver du ju inte ha en viss storlek på guldet som du måste ha med det riktiga guldspjutet för att det ska komma i kontakt med plattorna på det. Jag skrev att jag kör i mina apparater här hemma men det går precis lika bra att köra koncentratet i vaskpanna.

//borax

Malmberg

Helt underbart att höra. Jag tillverkade mig ett borr i somras 20-25mm skulle jag tro. Svetsat på ett tunnare armeringsjärn. Fick dock dålig erfarenhet av det. Tyckte inte att det ville gå ner riktigt så lätt som jag trodde. Tror inte det beror på maskinen för det är en av de större dewalt skruvdragarna. Kan ju brero på materialet oxå. Hur packat å kantigt det är.

Northdigger

Har du lyckats med provtagningen ?.. känns som väldigt lite matrial

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Husbonden

Citat från: Adde Stensfors skrivet 27 oktober, 2016, 16:46:17
Vi har använt Skurupsborren under 3 och ett halvt år jag prospekterade på Balkan, rekommenderas hjärtligt!! Vi använde 275 mm borren, borrade ner till 6 meter och det funkade alldeles utmärkt i alluviala avlagringar, i torrt som våt och med ordentligt med bumlingar som borren tråcklade sig förbi utan problem. Jag äger ett antal Skurupsborrar går bra att testa här. , bla en på 400 mm specialgjort för mig och den enda gjorda o.h.t.

Vad är det för skillnad på skurupborren och ett vanligt jordborr från , te x, Jula?
Förutom att man kan borra djupare.

iller

Citat från: Husbonden skrivet 06 november, 2016, 09:23:21
Citat från: Adde Stensfors skrivet 27 oktober, 2016, 16:46:17
Vi har använt Skurupsborren under 3 och ett halvt år jag prospekterade på Balkan, rekommenderas hjärtligt!! Vi använde 275 mm borren, borrade ner till 6 meter och det funkade alldeles utmärkt i alluviala avlagringar, i torrt som våt och med ordentligt med bumlingar som borren tråcklade sig förbi utan problem. Jag äger ett antal Skurupsborrar går bra att testa här. , bla en på 400 mm specialgjort för mig och den enda gjorda o.h.t.

Vad är det för skillnad på skurupborren och ett vanligt jordborr från , te x, Jula?
Förutom att man kan borra djupare.

Jag tror skären är mer optimala typ. Har själv använt tex biltemas borr och den suger.

Northdigger

Jag tog och beställde en 175, får väl se vad den går för till våren :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Osmiridium

Citat från: Totti Potti skrivet 06 november, 2016, 16:04:10
Jag tog och beställde en 175, får väl se vad den går för till våren :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Jag tror du kommer att gilla den! Men du får nog som sagt vänta till våren, för tjäle rår den inte på.

Jag har två stycken själv, en 225 och en tunn 75a samt ett par förlängningar. Om det går att lösa logistiken så vill jag ta med mig dem till Finland nästa sommar :) De lite större kalibrarna funkar utmärkt för att få upp material med, har bl.a. borrat två meter ner i gammal isälv och fått upp flera hinkar med prov från djupet. Det går att slinka förbi större stenar och få upp ganska stora stenar med borren också, men är det många stora stenar i jorden kan det ta stopp.

Fördelen med att ha en liten/smal borr är att det blir mycket lättare och snabbare att komma djupt med den stora borren då, men är man envis så räcker en nästan hur långt som helst...  :))


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod