Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Tacksam för tips för billigt hemmabygge

Startat av davelin, 15 mars, 2014, 17:15:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Det där var ett bra pris... för plåtslagaren.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

HANNU

Citat från: Gruvfogden skrivet 02 juni, 2014, 13:51:07
Det där var ett bra pris... för plåtslagaren.

1500/timme. Kanske skall ta och uppdatera egen timdepitering. Och andasidan, fick betala 1750 exkl. till bilverkstan när jag inte hade tid själv att byta drivaxlar till min gamla bil för tre år sedan.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

davelin

Jag kollade inte ens pris på att få mitt ihopbyggt.
Känns som halva grejen att bygga själv :). Fast sen är jag väl lite skev, när jag var yngre köpte jag 2st tävlings RC-bilar som jag byggde ihop och jag har varit på en tävlig (och tittat när andra körde), likaså mina kilon med lego har ingen nånsin lekt med, det byggdes och ställdes undan :-P ...


Mitt projekt rullar FÖ på, det är lite småpill, ben och slangar kvar nu. (Fick tag i en jävla massa material vid en rivning i närheten)
Handlar biltemas pump på söndag om planerna då är som det ser ut nu!
Vilket borde innebära snabbtest i trädgården nästa vecka och i ädelfors en helg med fint väder inom nån vecka!!

davelin

Dags att inhandla pump och slang i helgen!
Så nu behöver jag lite hjälp igen!

För det första, räcker 32mm PP-rör som jag har från jem&fix eller bör jag slå till på 40mm?
highbankern är 30cm bred och 150/(75)cm lång (beroende på om jag har med förlängning eller ej)
Och pumpen som ska köras är ju biltemas 36m2 för 1699:-
(Handlar ju om en liten peng att byta rör och borra upp ett hål om 40 är bättre, men måste ju veta innan jag köper slang :-) )


Slangen sedan, har sett på tuben (tror det var Doc som sa) att det är en bra ide att ha en stelare slang sista 2-3m innan maskinen, är  detta nåt att bry sig om?
Kommer ju köpa en sån där blå "platt" slang som ordinarie, men är det nån som haft problem med att dra denna hela vägen?


Fästen mellan slang och PP.
Ska jag köra nån påbyggnad här eller räcker slangklämmor?

HANNU

Två tre meter spiralslang innan hopern ett måste.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Bothner(Kenneth)

Hur skarvar man flatslangen med spiralslangen? Nån slags styv övergång?

HANNU

Citat från: Bothner skrivet 12 juni, 2014, 21:28:54
Hur skarvar man flatslangen med spiralslangen? Nån slags styv övergång?
Där du köper den blåa flata avtappningsslangen finns skarvar
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Citat från: Bothner skrivet 12 juni, 2014, 21:28:54
Hur skarvar man flatslangen med spiralslangen? Nån slags styv övergång?

En bit rör

Mabbe

Citat från: Bothner skrivet 12 juni, 2014, 21:28:54
Hur skarvar man flatslangen med spiralslangen? Nån slags styv övergång?
Finns skarvhylsor och slangklämmor att dra åt med i samma butik du köper slangen.
Allt som glimmar är inte guld.

davelin

Gött med svar på nästan allt :-) ..

Sista lilla men viktiga som ingen svarat på:

Räcker 32mm-rör för att få "rätt" tryck eller är det bättre att gå på 40mm?

HANNU

Fyrtio mm är bätre, tycker jag
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Bothner(Kenneth)

Konstigt att spiralslangen på Biltema är 51mm och inte 50! Får man helt tätt i intagsanslutningen med vanlig slangklämma?

HANNU

Tyvärr är det svårt att hitta bra slangklämmor till spiralslang eftersom klämman måste gå över en spiral. Eftersom slang ändan är öppen så blir det ingen större tryck, så det håller nog.
Stå på dig, annars gör nån annan det.