Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vortex Dream Mat

Startat av johanssonsan, 14 mars, 2016, 15:44:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Citat från: vaskaholic skrivet 19 augusti, 2017, 21:13:39
Hur bra fungerar dessa mattor i tex guldcuben?

Finns en matta för att passa direkt i Cuben. https://prospectorsdream.com/collections/dream-mat/products/mini-dream-mat
Mattan får en hel del beröm.
https://youtu.be/6WQKKBkKgV8

GoranS

Jag begriper inte varför man gjorde om ett fungerande koncept i Gold Cuben? Den befintliga vortexmattan fungerar perfekt och kräver inte höga flöden, så plötsligt sätter man in Dream mat i den till väldigt oklar nytta. Ska den fånga grövre guld bättre då är det tänkt? Vem använder en Gold Cube på grovt guld?

Den har ju ett väldigt specifikt användningsområde och med typ 100% uppfångst genom simpel batteridrift så förstår jag inte varför den modifierades till något som jag är övertygad om är sämre.

vaskaholic

Citat från: GoranS skrivet 20 augusti, 2017, 10:11:53
Jag begriper inte varför man gjorde om ett fungerande koncept i Gold Cuben? Den befintliga vortexmattan fungerar perfekt och kräver inte höga flöden, så plötsligt sätter man in Dream mat i den till väldigt oklar nytta. Ska den fånga grövre guld bättre då är det tänkt? Vem använder en Gold Cube på grovt guld?

Den har ju ett väldigt specifikt användningsområde och med typ 100% uppfångst genom simpel batteridrift så förstår jag inte varför den modifierades till något som jag är övertygad om är sämre.
Om du kollar på videon så verkar cuben ha missat guldet i pannan i slutet på videon syns det som dremmattan tog.
Skitvaskning på er.

GoranS

Jag tror inte på videos på nätet, enligt dem tar alltid alla mattor allt guld. I verkligheten misslyckas de mesta med micro och många andra har problem med pickers och nuggets också.

Adde Stensfors

LeTrap plus miners moss med sträckmetall är svaret/lösningen på dina problem :D .... men bara om det används på rätt sätt så klart... man ska inte krångla till det i onödan

soxten

Citat från: Adde Stensfors skrivet 22 augusti, 2017, 07:13:00
LeTrap plus miners moss med sträckmetall är svaret/lösningen på dina problem :D .... men bara om det används på rätt sätt så klart... man ska inte krångla till det i onödan


Håller med Adde här ovan.
Miners moss och streckmetall i olika utförande samt längre rännor så fångar man det mesta.
Justering av flöde och siktning av materialet påverkar fångstgraden.

Alla dessa mattor är skapade för att säljarna ska tjäna mera pengar.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

johanssonsan

Citat från: GoranS skrivet 20 augusti, 2017, 10:11:53
Jag begriper inte varför man gjorde om ett fungerande koncept i Gold Cuben? Den befintliga vortexmattan fungerar perfekt och kräver inte höga flöden, så plötsligt sätter man in Dream mat i den till väldigt oklar nytta. Ska den fånga grövre guld bättre då är det tänkt? Vem använder en Gold Cube på grovt guld?

Den har ju ett väldigt specifikt användningsområde och med typ 100% uppfångst genom simpel batteridrift så förstår jag inte varför den modifierades till något som jag är övertygad om är sämre.

Cuben är avsedd att köra koncentrat med oftast högt innehåll av svartsand. Svartsanden har en viss förmåga att fylla vortexmattan som gör att tex flakes gärna åker vidare och till slut ut ur Cuben. Dream Mat skall tydligen rensa svartsanden bättre och höja fångsten av tex flakes. Sfäriskt guld tar Cuben direkt. "Grövre" guld tar Cuben redan i G-Force Separator innan det når första vortexmattan.

GoranS

Jag samt vänner har provat alla mattor som finns på platt/microguld. LeTrap spottar ut det, goldhug fungerar inte, dreammat är full med sten direkt och gör ingenting sen,den där dyra konstiga vortexmattan provades också i helgen och blir bara full med sten.

Vortexmattan av Goldcubetyp är INTE känslig för svartsand. Kollar man riktigt noga utbyter den material i varje cell kontinuerligt. Vi har även provat den på pulverguld med utmärkta resultat.

Ingen annan matta kan mäta sig med denna för svenska förhållanden. Arbetar man med grövre guld där dreammaten har en fördel så är det inte en goldcube man ska ha ändå.

HANNU

Vortex Dream Mat är bra grej.
Har kört konsentrat som gått genom en ränna, och var renvaskad med vaskpanna.
Hittade flgor, korn och hundratals mikron, en del som knappt syntes med blotta ögon.
Allt detta från en Jula hink.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Citat från: GoranS skrivet 22 augusti, 2017, 14:49:48
Jag samt vänner har provat alla mattor som finns på platt/microguld. LeTrap spottar ut det, goldhug fungerar inte, dreammat är full med sten direkt och gör ingenting sen,den där dyra konstiga vortexmattan provades också i helgen och blir bara full med sten.

Vortexmattan av Goldcubetyp är INTE känslig för svartsand. Kollar man riktigt noga utbyter den material i varje cell kontinuerligt. Vi har även provat den på pulverguld med utmärkta resultat.

Ingen annan matta kan mäta sig med denna för svenska förhållanden. Arbetar man med grövre guld där dreammaten har en fördel så är det inte en goldcube man ska ha ändå.

Skall vid tillfälle prova med en plåt efter/under Cuben där jag sätter en DreamMat och se vad som händer. Smiter något genom Cuben sitter det förhoppningsvis i DreamMattan.

Adde Stensfors

Citat från: GoranS skrivet 22 augusti, 2017, 14:49:48
Jag samt vänner har provat alla mattor som finns på platt/microguld. LeTrap spottar ut det, goldhug fungerar inte, dreammat är full med sten direkt och gör ingenting sen,den där dyra konstiga vortexmattan provades också i helgen och blir bara full med sten.

Vortexmattan av Goldcubetyp är INTE känslig för svartsand. Kollar man riktigt noga utbyter den material i varje cell kontinuerligt. Vi har även provat den på pulverguld med utmärkta resultat.

Ingen annan matta kan mäta sig med denna för svenska förhållanden. Arbetar man med grövre guld där dreammaten har en fördel så är det inte en goldcube man ska ha ändå.

...och sen har vi handhavande fel....

Guldbob

#24
Har i mitt labb provat nästan alla av de mattor som finns på marknaden, kan bara konstatera att rätt inställt så slår Dream mat samtliga på vårt svenska guld och pickers,  nej, mattan täpper inte igen sig. Kommer att till vårvintern lägga ut alla mina testresultat på webben.
Visst alla mattor fångar guld bättre eller sämre.
På grund av detta kommer Dream matt att licenstillverkas i Sverige i vinter och priset således sänkas.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

soxten

Citat från: Guldbob skrivet 23 augusti, 2017, 09:05:48
Har i mitt labb provat nästan alla av de mattor som finns på marknaden, kan bara konstatera att rätt inställt så slår Dream mat samtliga på vårt svenska guld och pickers,  nej, mattan täpper inte igen sig. Kommer att till vårvintern lägga ut alla mina testresultat på webben.
Visst alla mattor fångar guld bättre eller sämre.
På grund av detta kommer Dream matt att licenstillverkas i Sverige i vinter och priset således sänkas.

Hade nog inte förväntat mig ett annat inlägg från dig här ovan mr Guldbob.
(inget illa menat!)

Jag är fortfarande övertygad om att miners moss och olika sträckmetaller i en ränna är bästa lösningen.
Och längre rännor.
Siktningen och flödet är väldigt viktiga faktorer.

Sen är frågan vad rännor och mattor används till, cleanup eller dredge,highbanker eller vanlig ränna i ån med naturligt flöde.




Skickat från min iPhone med Tapatalk