Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vaskränna på MC

Startat av kornet, 18 juni, 2013, 23:16:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kornet

Hej. Funderar på att bygga en plåtränna som jag kan hänga på MCn.

Bygger jag plåtrännan lite större än min eldoradoränna kan jag ha eldoradorännan i plåtrännan och spänna fast ett par ben på utsidan. Sen kan jag plocka ihop allt till en highbanker av allt.
Då kan jag hänga rännorna på ena sidan och spänna fast en vattenpump på andra sidan. Sedan ha tält och grejer i toppbox och ryggsäck.

Har bifogat en liten skiss.

Berätta gärna vad ni anser och ge gärna förslag som kan förbättra konstruktionen innan jag sätter igång.

ultralasse (Lars Langö )

Om du har "rätt" hoj kan ju ett släp var en ide, nu har dom ju ändrat reglerna igen till MC.
En idé som jag har funderat på till min hoj (h-d ultra glide).
det kan bli lite problem att lösa viktfördelningen på sidorna med pumpen på ena sidan och lättatta rännor på den andra.

Skulle försöka finna en ide där du packar med viktfördelningen i åtanke å storleken på packningen.
(inget får sticka ut utanför bredden på styret ).Tyngden  uppe å lätt på sidorna.

Lycka till  :)
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

Nugget

En riktigt bra idé du har där...
Det kan bli bra, kör på!!!!
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

kornet

Hej.
Jag tror inte att viktskillnaden mellan höger och vänster är ett stort problem. I låga hastigheter spelar en övervikt åt ena hållet inte så stor roll och i högre hastigheter så får man ballanshjälp av däckens centripetalkraften. Det enda som jag klurar på nu angående vikt och krafter handlar om rännan kommer gå sönder eller skapa stor obalans av downforcen som blir när den träffar vinden. Tänker att jag täcker större delen av rännan med min kropp och mina ben och därför tar bort en del av den effekten men är ännu inte helt säker. Kanske får spänna fast en bit plywood och göra ett praktiskt test.

HD ultraglide ser maffig ut och det skulle definitivt funka med kärra. Har själv den gamla dakarklassikern Yamaha XTZ 750 som jag använder till allt från grusbus till resor. Den är ganska sliten och har sina skavanker men fungerar för mina behov.

Vad bra att du uppmärksammar mig på nya regler! Lever själv kvar de regler som var när jag tog körkort och att det enda som reglerades för tung mc var bredd på fordon vilket var 260 cm (otroligt för MC) och vanliga lastregler med att man varnar utstickande last med flagga/lyse. Var kan jag läsa om denna regeländring? Får fundera ut hur jag breddar styret.

ultralasse (Lars Langö )

Citat från: kornet skrivet 19 juni, 2013, 16:53:47
Hej.
Jag tror inte att viktskillnaden mellan höger och vänster är ett stort problem. I låga hastigheter spelar en övervikt åt ena hållet inte så stor roll och i högre hastigheter så får man ballanshjälp av däckens centripetalkraften. Det enda som jag klurar på nu angående vikt och krafter handlar om rännan kommer gå sönder eller skapa stor obalans av downforcen som blir när den träffar vinden. Tänker att jag täcker större delen av rännan med min kropp och mina ben och därför tar bort en del av den effekten men är ännu inte helt säker. Kanske får spänna fast en bit plywood och göra ett praktiskt test.

HD ultraglide ser maffig ut och det skulle definitivt funka med kärra. Har själv den gamla dakarklassikern Yamaha XTZ 750 som jag använder till allt från grusbus till resor. Den är ganska sliten och har sina skavanker men fungerar för mina behov.

Vad bra att du uppmärksammar mig på nya regler! Lever själv kvar de regler som var när jag tog körkort och att det enda som reglerades för tung mc var bredd på fordon vilket var 260 cm (otroligt för MC) och vanliga lastregler med att man varnar utstickande last med flagga/lyse. Var kan jag läsa om denna regeländring? Får fundera ut hur jag breddar styret.


smc´s hemsida borde ha reglementet :)

Kan du inte bygga "prov" ränna å ta ett var med hojen, då märker du ju hur den (hojen) uppförsig i fart med packningen. funkar en test packning borde inte det var nå problem... men tar det lugnt , tänk säkert!
/ hakuna matata  8)
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

BASSO

Funkar säkert bra, varför skulle det inte göra det? Vid stark sidovind kan det bli lite vingligare, men inte värre än att ha en passagerare. Kolla bara så du kan komma på/av hojen på ett bra sätt. Lycka till.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

kornet

MM. på och av kan bli problem. Man är ju inte smidigheten själv i alla fall.

Hojen tar ganska mycket sidovind redan nu utan passagerare så det är nog något man får passa sig för.

ultralasse (Lars Langö )

Pump till Eldorado.
Fick svar av Johanssonsan, för 30cm Eldoradon ca 150L/minut.  8)
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod