Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Kan man vibrera ned guld ??

Startat av Fredward72, 15 mars, 2020, 19:41:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredward72

Hej uppfinnare.

Är ute och går med hunden mycket ute i djupaste skogarna och har köpt vaskpanna och en liten spade och börjat stanna till och
gräva lite i ravinerna vi passerar. Får mest magnetisk svartsand utan guld där jag nu bor men kanske skall börja vandra i andra områden under sommaren och undrar ju mest vilken liten manick man lättast kan ta med sig på en vandring för att koncentrera lite extra innan vaskning.


Funderar på om guld kan sedimentera till botten i ett rör som skakas/vibreras så att man sedan vaskar nedersta 5 cm efter ett tags mekanisk vibrering/skakning?

MVH/Fredrik



gangsing finne

Citat från: Fredward72 skrivet 15 mars, 2020, 19:41:33
Hej uppfinnare.

Är ute och går med hunden mycket ute i djupaste skogarna och har köpt vaskpanna och en liten spade och börjat stanna till och
gräva lite i ravinerna vi passerar. Får mest magnetisk svartsand utan guld där jag nu bor men kanske skall börja vandra i andra områden under sommaren och undrar ju mest vilken liten manick man lättast kan ta med sig på en vandring för att koncentrera lite extra innan vaskning.


Funderar på om guld kan sedimentera till botten i ett rör som skakas/vibreras så att man sedan vaskar nedersta 5 cm efter ett tags mekanisk vibrering/skakning?

MVH/Fredrik


Tjenare.jo vi är många vaskare som är uppfinnare.
Tror guldet sedimeneras längs ner tackvare vibratorn.
Kanske du borde tillägga en tratt så att röret blir enklare att mata .tillägg vibratorer mer .i mitten av röret och på tratten .sedan är det bare o mata verket .om man tillägger en tömningslucka vi säger ca vid 15-20 cm från bottnet .då åker material ut som är redan "hanterat" .

Risken finns att den nedersta sedimentet blir så hårt packat så att blir hardpack .dvs gulkorna stannar på hardpacket ?
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Rätt svar: vaskooli, fyllhacka och vaskpanna.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Citat från: HANNU skrivet 16 mars, 2020, 12:20:13
Rätt svar: vaskooli, fyllhacka och vaskpanna.

Det har ju redan uppfunnits....
vaska stället först innan du gräver

maxibazze (Max)

Hej, tanken har slagit mig med, så byggde en prototyp med en klen motor. I videon testar jag att vibrera ned en bit till en skruvdragare, den kommer under ytan för att sedan stanna. Konceptet funkar nog men som någon nämnde finns det risk att sanden längst ned blir för kompakt.

En bättre modell vore nog om själva botten utgjorde ett vibrerade membran.
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Fredward72

Tackar.

Min första tanke var att låta sista biten gå att ta loss via 2st spännhakar så man kan ta loss de nedersta 10cm och bara vaska igenom dessa.
Tyvärr har jag ju inget guld ännu att testa med. skall se om jag kan ta lite bly-nuggets och se om dom kommer igenom.
Ja att det packas hårt har jag redan sett i en ganska smal hink med material  jag satt och skakade ett tag som test
Det är ju det att jag inte kan ta med för mycket saker i en enda ryggsäck jag har med mig så jag fortsätter och se om
det finns någon litet som kan hjälpa en att få lite utväxling på det lilla grävandet man gör.

/Fredrik



Adde Stensfors

Det du försöker uppfinna finns redan, kallas för "vaskpanna" :-)


Fredward72

japp.
den fungerar så bra så det är ingen ide att prova nytt.
Läst på en del amerkanska sidor om folk som tillsatt vattenglas mm för att få en bra "lösning" som guldet kan sjunka ned i ...
men inget slåt vaskpanna eller ränna inser man efter ett tag ;-)




Pyroxen

Nackdelen är att en vaskpanna inte vaskar medan du gräver eller dricker kaffe :p

Grim

Problemet med vibratorer är att de flyttar material pga vikt och inte volym(till största del). Man skulle kunna vibrera bort den fina sanden för att behålla grusen som guldfälla. Problemet är att utrustningen skulle vara väldigt känslig och inte speciellt smidig att hantera. Så jag tror att panna alt. ränna är den absolut enklaste lösningen. därimot om du har jäkligt bra med guldförande material och oändligt med pengar så går det nog att lösa :D :D