Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Horisontell turbolens matta

Startat av PärD, 23 januari, 2020, 01:59:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kortmensmal

3D-printer verkar vara en jätterolig grej och något som är fantastiskt för just en sån här grej.
Har ingen aning om det är dyrt att printa eller svårt att programmera men det finns ju egentligen ingen anledning att vi diskuterar vilken matta som är bäst i just den här tråden även om det är ett intressant ämne.
Om jag hade en printer och kunde programmera vore det väldigt enkelt, välj ut dream mat, Gold Hog, vortex, gold stop eller några andra mattor. 10-20cm av 6 olika mattor kanske skulle vara lagom. Sen avslutar eller börjar man med streckmetall i 3 olika storlekar med en glipa undertill där man får in en spagettimatta. Kanske 6 stora räfflor med olika höjd och lutning kunde vara någonting.
Borde man inte kunna göra kanter också så har man den perfekta highbankern, Bara att skruva fast hoppern, ben och köra.
Vad skulle det kosta att printa en sådan?
Jag skulle vara sugen på att köpa en sån!

Adde Stensfors

Citat från: HANNU skrivet 03 februari, 2020, 18:28:31
Citat från: Adde Stensfors skrivet 03 februari, 2020, 16:44:47
Eftersom turbulensen är problemet ska man inte skapa mer turbulens utan försöka undvika den så gott det går...
Utan turbulens inget guld. Frågan är vilken turbulens fångar bäst det minsta.
Där kan jag inte hålla med dig, turbulens fångar ingenting utan för bort material. Kraftig turbulens rensar allt i rännan, svagare tar bort lättare partiklar. Det är ingen slump att guldet lägger sig först när vattenströmmen avtar... Svaret på problemet, eller snarare bästa lösningen är drop down fällor, typ LeTrap som inte skapar mer turbulens men skapar bakvatten istället....

iller

Citat från: Adde Stensfors skrivet 06 februari, 2020, 13:41:33
Citat från: HANNU skrivet 03 februari, 2020, 18:28:31
Citat från: Adde Stensfors skrivet 03 februari, 2020, 16:44:47
Eftersom turbulensen är problemet ska man inte skapa mer turbulens utan försöka undvika den så gott det går...
Utan turbulens inget guld. Frågan är vilken turbulens fångar bäst det minsta.
Där kan jag inte hålla med dig, turbulens fångar ingenting utan för bort material. Kraftig turbulens rensar allt i rännan, svagare tar bort lättare partiklar. Det är ingen slump att guldet lägger sig först när vattenströmmen avtar... Svaret på problemet, eller snarare bästa lösningen är drop down fällor, typ LeTrap som inte skapar mer turbulens men skapar bakvatten istället....

Precis, turbulens för bort material och därför vill du ha så många olika turbulenta zoner som möjligt så guldet har chans att fastna men få så lite skit kvar som möjligt.

Osmiridium

Har du kikat lite på de finska rutmattorna? Om jag 3d-printade något så skulle jag definitivt vilja ha med några fyrkanter, de är makalöst bra på att fånga guld trots sin "simpla" design. Hur turbulensen går i dem kan jag inte svara på, men eftersom de har väggar åt sidan så misstänker jag att det blir en hel del horisontell turbulens nere i dem för att vattnet ska hitta ut igen. Vattnet kan ju inte bara "rulla" förbi som det gör över en räffla.

Hur som helst så är de jättebra på att behålla guldet men konstant släppa ifrån sig andra tunga mineral så de inte fylls upp. Vad sägs om att prova en 3d-utskrift med fyrkanter i olika storlekar och djup, det skulle jag vilja se i action  8)

Finns det förresten något gummimaterial som går att 3d-printa med, eller är det bara hård plast?

Adde Stensfors

#17
Citat från: iller skrivet 08 februari, 2020, 09:27:57
Citat från: Adde Stensfors skrivet 06 februari, 2020, 13:41:33
Citat från: HANNU skrivet 03 februari, 2020, 18:28:31
Citat från: Adde Stensfors skrivet 03 februari, 2020, 16:44:47
Eftersom turbulensen är problemet ska man inte skapa mer turbulens utan försöka undvika den så gott det går...
Utan turbulens inget guld. Frågan är vilken turbulens fångar bäst det minsta.
Där kan jag inte hålla med dig, turbulens fångar ingenting utan för bort material. Kraftig turbulens rensar allt i rännan, svagare tar bort lättare partiklar. Det är ingen slump att guldet lägger sig först när vattenströmmen avtar... Svaret på problemet, eller snarare bästa lösningen är drop down fällor, typ LeTrap som inte skapar mer turbulens men skapar bakvatten istället....

Precis, turbulens för bort material och därför vill du ha så många olika turbulenta zoner som möjligt så guldet har chans att fastna men få så lite skit kvar som möjligt.

Fel igen, eller tätt egentligen, turbulens tar bort material, inklusive små guldpartiklar. Tror att ni blandar ihop flöde och turbulens.... Flödet tar bort lättare material, turbulens låter inte små guldpartiklar lägga sig över huvud taget. Varför tror du att  en Millers table ser ut som den  gör ??? Eller blue bowl? Inga slipers på tvären där inte. Vill man behålla guldet ska man undvika turbulens, då snackar vi smått guld förstås, enkilosklumparna klarar sig alltid.

PärD

Har aldrig sett rutmattor. Hur stor och djup är en ruta? Hamnar guldet i rutans nederkant eller i bakvattnet i rutans överkant? Jobbar på en utveckling(?) av Ankarmattan där bågarna är djupare och, med flera storlekar, tätare mönster. Där skulle några kvadratiska gropar platsa. Det finns 3D plast som är lite mjukare, som hårt gummi.
49-er, förvisso, men fel århundrade.

Bothner(Kenneth)

 Vill man behålla guldet ska man undvika turbulens, då snackar vi smått guld förstås, enkilosklumparna klarar sig alltid.
[/quote]
Well.. Största metalldetektor nuggetena i Alaska är visst runda kiloklumpar som hittats i tailing högarna efter de största dredgarna.. Perfekt form för att rulla ur rännorna som vanliga stenar.

Osmiridium

Citat från: PärD skrivet 10 februari, 2020, 17:26:12
Har aldrig sett rutmattor. Hur stor och djup är en ruta? Hamnar guldet i rutans nederkant eller i bakvattnet i rutans överkant? Jobbar på en utveckling(?) av Ankarmattan där bågarna är djupare och, med flera storlekar, tätare mönster. Där skulle några kvadratiska gropar platsa. Det finns 3D plast som är lite mjukare, som hårt gummi.

Hårt gummi låter perfekt, det gör det lättare att hantera dem i rännan tycker jag. Rutmattorna finns till salu på finska hipputeos.fi men Guldström var snäll nog att beställa hem ett par år mig ifjol  8) De ser ut så här:



Det finns 30x30x14 samt 15x15x8 mm varianter på de finska mattorna, men jag skulle vilja experimentera med en massa olika dimensioner. Guldet hamnar i bakvattnet "uppströms" i rutan och de tycks hålla guldet väldigt bra även när större stenar rullar över rutorna.

Jag är nyfiken på hur rektanglar i olika storlek skulle fungera också, möjligheterna är oändliga  :))

Ett till tips till 3dprintandet förresten, sätt ett låssystem så att olika mattor går att bygga ihop med varandra som pusselbitar. Det gör det mycket enklare att både sätta fast dem i rännan samt tömma dem efter hand  8)

HANNU

#21
Jag gillar också mattan. Här även den mindre varianten. Man ser hur dom knäpps ihop enkelt. Inget limmande behövs.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Ett litet guldkorn som stannar kvar i en av rutorna.
https://youtu.be/5g3C19brZzE

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

PärD

Tack för info, Helt tydligt är det 'läväggen' som fångar. Intressant är också att facken fylls lika ner genom mattan och har en högsta fyllnads-nivå som är 'stabil'. En del andra mönster fylls på till dom slätas ut och slutar fånga. Oxå att det är en slät matta med hål ned, inte kanter upp, med minskad risk att kasta finguld upp i snabbare strömmande skikt.
Jag testade en Goldhog Scrubber med betydligt bättre resultat för finguld när ytorna ruggats med sandpapper. Det visar hur tunt det saktare rinnande bottenskiktet är.
49-er, förvisso, men fel århundrade.

Adde Stensfors

Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 10 februari, 2020, 23:12:02
Vill man behålla guldet ska man undvika turbulens, då snackar vi smått guld förstås, enkilosklumparna klarar sig alltid.
Well.. Största metalldetektor nuggetena i Alaska är visst runda kiloklumpar som hittats i tailing högarna efter de största dredgarna.. Perfekt form för att rulla ur rännorna som vanliga stenar.
[/quote]

Jag kan bara hitta en enda enkilos nugget hittad med metalldetektor i Alaska och det är inte hundra att det var just i tailingen den hittades. Och den var inte rund heller. Men hur som, turbulens är inte bra i rännan, ditt eventuella exempel är ytterligare bevis på det.