Gå ned Hoppa till huvudinnehåll

Författare Ämne: Horisontell turbolens matta

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

• **
  • nivå 2
  • Antal inlägg: 23
  • Professional Old Man
  • Gillande:
Horisontell turbolens matta
OP: 23 januari, 2020, 01:59:47
Det här är förslag på en matta enligt principen horisontell turbulens, inte vertikal.
Den färdiga mattan kommer att 3D-printas, testas, och senare läggas ut på forumet för andra att printa.
Så här har jag tänkt. 'Ankarknoppen' (9mm hög) delar vattnet som strömmar längs 'Ankaret' (6mm hög). Strömmen horisontellt förstärks av den sluttande grå 'Halvcirkeln' (4mm längs nederkanten) som ger lä och innerkurva till den horisontella strömmen avtar och lämnar guld till strömmen möter vatten uppifrån. Den lila 'Mustaschen' är en grav som fångar det som klättrar över ankaret. Ingen yta kommer att vara blankt slät.
Hoppas det går att begripa vag jag menar.
Hjälp mej att utveckla idén så kommer en CAD-fil så småningom
  • IP loggad
49-er, förvisso, men fel århundrade.

k
  • **
  • nivå 2
  • Antal inlägg: 48
  • Gillande:
SV: Horisontell turbolens matta
#1: 24 januari, 2020, 13:02:21
Förstår inte vad du menar men det låter jätteintressant, ska bli kul att se hur det ser ut när det blir klart!
En teckning kanske skulle förklara bättre under tiden vi väntar på den färdiga produkten?
Kul med nya ideer oavsett om slutresultatet blir bra eller inte, man måste ju testa annars står utvecklingen still.
Lycka till!
  • IP loggad

• **
  • nivå 2
  • Professional Old Man
  • Gillande:
#2: 24 januari, 2020, 16:26:22
Håller med, det är svårt att förklara. Men vanliga mattor och sträckmetall skapar turbulens/virvlar som rör sig uppåt och förhoppningsvis neråt igen. Tungt men fint guld transporteras i millimetrarna närmast mattan men riskerar att kastas upp av turbulensen, till en snabbare ström en liten bit upp i flödet. Om man kan skapa horisontella virvlar/turbulens lågt ner i flödet, minskar man risken att förlora finguld. Sen måste mönstret ha fickor/lågtryckszoner där fint guld, men inte sand, stannar.
Blev det något klarare??
  • IP loggad

k
  • **
  • nivå 2
  • Antal inlägg: 48
  • Gillande:
#3: 26 januari, 2020, 15:33:08
Såg inte att det fanns med en PDF-fil först.
Nu blev det genast mycket klarare och tydligare.
Kan nog bli riktigt bra.
Kanske kan man vidareutveckla det och göra andra mönster längre ner så att olika fällor kan fånga det som lyckas ta sig förbi den första typen av fällor?
  • IP loggad

• **
  • nivå 2
  • Professional Old Man
  • Gillande:
#4: 27 januari, 2020, 17:14:01
Ja, jag tror inte att det här mönstret kan vara det enda i en sluss. Först lite Goldhog och/eller GoldOwl för att ta det grövre, och längst ner AnkarMatta för att ta hand om det fina. Ska 'krokarna' vara djupare? Det fångar mer men också mer svartsand. Hur högt ska mönstret vara? Ska det vara 'knoppar' som sticker upp på änden av krokarna? Alla funderingar är värdefulla.
  • IP loggad

• Global Moderator
  • Surdeg
  • Antal inlägg: 1994
  • Derp there be gold
  • Gillande:
#5: 30 januari, 2020, 11:58:40
Ja, jag tror inte att det här mönstret kan vara det enda i en sluss. Först lite Goldhog och/eller GoldOwl för att ta det grövre, och längst ner AnkarMatta för att ta hand om det fina. Ska 'krokarna' vara djupare? Det fångar mer men också mer svartsand. Hur högt ska mönstret vara? Ska det vara 'knoppar' som sticker upp på änden av krokarna? Alla funderingar är värdefulla.

Är ju just pga det du säger om turbulensen som man använder goldhog i dess olika former utmed hela rännans längd, han har nån video om just det också :D
  • IP loggad

• **
  • nivå 2
  • Professional Old Man
  • Gillande:
#6: 31 januari, 2020, 02:26:24
Alla horisontella refflor (GoldHog etc) skapar veritkalt turbulens och kastar upp finguld till snabbare flytande vatten. Horisontell turbolens ska undvika just det och fånga det fina. Titta på .pdf filen och fundera om den kan göra just det.
  • IP loggad

• Surdeg
  • Antal inlägg: 3641
  • En envis jävel
  • Pensionär
  • Gillande:
#7: 31 januari, 2020, 06:49:05
Alla horisontella refflor (GoldHog etc) skapar veritkalt turbulens och kastar upp finguld till snabbare flytande vatten. Horisontell turbolens ska undvika just det och fånga det fina. Titta på .pdf filen och fundera om den kan göra just det.
Vad tror du om Dream Mat. Körde en hink förutvaskad material med Dream Matt, och det resulterade till flera hundra mikron samt några korn
  • IP loggad
« Senast ändrad: 31 januari, 2020, 06:53:56 av HANNU »
Stå på dig, annars gör nån annan det.

• Global Moderator
  • Surdeg
  • Derp there be gold
  • Gillande:
#8: 31 januari, 2020, 10:18:03

Som jag sa så är det därför man har goldhog då de har flera olika profiler på sina mattor som skapar olika typer av turbulens, så fastnar det inte i den första mattan har de flera andra ställen de kan fastna på.
  • IP loggad

• **
  • nivå 2
  • Professional Old Man
  • Gillande:
#9: 31 januari, 2020, 20:06:58
Idén med horisontell turbulens kommer från Dream Mat men jag tycker inte deras mönster är färdigutvecklat. Det förefaller för utdraget och jag förstår inte om det är tänkt att vattnet ska rinna uppströms till den lilla kroken eller bara över kanten. Men många är nöjda och får bra resultat. Jag har ännu inte printat och testat Ankarmattan bara funderat. Tidsnog.
  • IP loggad

• Global Moderator
  • Surdeg
  • Derp there be gold
  • Gillande:
#10: 03 februari, 2020, 10:09:34
Idén med horisontell turbulens kommer från Dream Mat men jag tycker inte deras mönster är färdigutvecklat. Det förefaller för utdraget och jag förstår inte om det är tänkt att vattnet ska rinna uppströms till den lilla kroken eller bara över kanten. Men många är nöjda och får bra resultat. Jag har ännu inte printat och testat Ankarmattan bara funderat. Tidsnog.

Det förstog jag att det var, problemet med dreammat kontro gold hog enligt mig är att du får för mycket kvar i mattan av material du inte vill ha kvar. :D
  • IP loggad

• Surdeg
  • Antal inlägg: 3641
  • En envis jävel
  • Pensionär
  • Gillande:
#11: 03 februari, 2020, 10:48:08

Det förstog jag att det var, problemet med dreammat kontro gold hog enligt mig är att du får för mycket kvar i mattan av material du inte vill ha kvar. :D
Jättekonstigt, så upplever jag det inte.
  • IP loggad
Stå på dig, annars gör nån annan det.

A
  • Surdeg
  • Antal inlägg: 201
  • Gillande:
#12: 03 februari, 2020, 16:44:47
Eftersom turbulensen är problemet ska man inte skapa mer turbulens utan försöka undvika den så gott det går...
  • IP loggad

Gå upp