Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Söker Vaskning vid bäck tips :)

Startat av Byff, 13 maj, 2019, 20:49:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Byff

Hej! Jag har varit intresserad av guldvaskning ett bra tag och har sökt mycket information om vaskning/grävning osv. Jag har kikat på "guldkartan" och skaffat mig ett vasknings kit. Jag har ett bekymmer med vaskning vid bäckar.. efter att ha kollat runt å hittat potentiella bra bäckar så vet jag inte exakt vart man ska börja skyffla grus/sand massan någonstans i bäcken. Jag har testat flera olika bäckar som man har hittat guldhalter vid förut i lite över 4 timmar men inte hittar något guld alls. Såklart så var jag beredd på att inte hitta något guld, men tänkte efter 4 timmars vaskande så kanske man borde hitta något spår iaf. Själva vasknings tekniken kan jag å har även övat med riktiga guldkorn så det är inget problem. Jag tänkte ifall någon av er har något tips med vart man bör prioritera att "gräva" guld vid en bäck samt hur djupt man bör gräva neråt för att få fram rätt koncentrat. All hjälp/ tips uppskattas innerligt  :))
Med vänliga hälsningar Max.

vedboden

Välkommen i gänget. Det bästa sättet att hitta guld är att gräva där andra har hittat guld tidigare. Pelle vedboden sgf3 finland

Byff

Tackar! Jo jag har försökt mig på ställen som man har hittat vid förut. Ska man försöka gräva ner så man tar materialet som är ca 30 cm under ytan eller ska man ta det som är vid ytan?
Mvh max

johanssonsan

Citat från: Byff skrivet 13 maj, 2019, 21:18:28
Tackar! Jo jag har försökt mig på ställen som man har hittat vid förut. Ska man försöka gräva ner så man tar materialet som är ca 30 cm under ytan eller ska man ta det som är vid ytan?
Mvh max

Guldet är det tyngsta materialet i bäcken så hoppa ytan och gräv i grovt djupt material. Så fort gruset rör sig sjunker guldet först vidare ner. Läs gärna vår GuldWiki.

Byff

Tack för tipset! Läste nyss wikin, förstår varför jag inte hittat något ännu  :)) ska bli intressant att se hur det går nästa sväng ut, jag kan återkomma och berätta hur de gått efter några flera svängar.
-Max