Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

hjälp att veta var man ska leta (boliden)

Startat av geogosse, 14 juni, 2018, 18:47:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

geogosse

Tjena guld kompisar!
Vi är ett gäng på 6 geolog studenter som ska till boliden och pröva våran lycka att hitta guld. Är det någon här på forumet som är orienterad där och vet var man kan tänkas leta.
skulle även vilja ha tips om hur och var i vattendragen man ska leta, samt hur djupt man ska gräva. inte helt säker på var man kan tänkas att guldet börjar deponeras.

tacksam för all hjälp jag kan få  :)

Osmiridium

Hej och välkommen!
Mitt tips till er är att använda SGUs kartvisare för mineralrättigheter, där kan ni se var det i nuläget och tidigare har funnits inmutningar (undersökningstillstånd) i området.

Kartvisaren hittar ni här om ni inte har stött på den i undervisningen redan:
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-mineralrattigheter.html

Just runt Boliden ser det ut att vara väldigt många aktiva undersökningstillstånd, men också många förfallna där det är fritt fram att prospektera. Jag hade börjat titta efter medelsmå vattendrag i områden med förfallna undersökningstillstånd för guld, eller nedströms utanför aktiva undersökningstillstånd.

Om ni ska gräva i vatten så rekommenderar jag att ni tar med en fyllehacka / fyllhammare, den är kanonbra för att få upp grus utan att hälften rinner tillbaks ner i bäcken :)

Sen guldet då, ja guldet ligger där ni finner det ...  :P Skämt åsido, guldet är som bekant tungt men kan ändå finnas både högt upp och djupt ner i lagren beroende på om det fortfarande avsätts och flyttas genom t.ex. vårfloden eller avsattes långt tillbaka i tiden. Det är bara att pröva er fram, om det finns mycket svartsand och tunga mineral kvar i botten av vaskpannan så är ni rätt ute. Är det nästan bara ljus kvartssand så bör ni nog gräva djupare eller byta plats.

Lycka till!

geogosse