Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Guldvaskning säsongen 2018

Startat av GuldUgglan, 03 januari, 2018, 21:00:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Hur ser era planer inför 2018 ut?

Jag har just bokat in mig och min bror till Nugget Camp, Gisna i Norge den 6-8 juli.
Någon annan som ska dit?
Ska bli intressant att se vad grannlandet i väster har att erbjuda 😉

Sen blir det nog en sväng förbi Skäggwood i Finland.

Utöver det så blir det fortsatt prospektering i de nordligaste vildmarkerna i vårt land.

Sommaren är lång? Eller....
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

gangsing finne

Ja det blir att gräva många kubik i min privata inmutning.
Men först måste jag bygga färdigt trommeln.
Första dan blir att transportera systemet till gropen.
Andra dan montera ihop bygget inklusive ramp .
Kipprampen byggs av 2"4 planka som transporteras för handkraft också.

Har vinterlov vecka 10 .det blir väl att åka upp dit och ta markprover .proverna ska rännas igenom "magnetit" rännan som jag skaffade nyligen.förra sommaren fastnade jag på ett ställe som är i och för sig mycket bra.men jag har flera hehtar att undersöka .det kan ju finnas ännu bättre .proverna är viktiga för den bestämmer trommelns placering.
vaska stället först innan du gräver

GuldUgglan

Har ni inga planer inför 2018?
Det var rätt tomt i den här tråden..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Ja för fasiken. Terrängen på Petronellas Kolmio ser ut likt den i Syrien efter sommaren.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Citat från: HANNU skrivet 14 januari, 2018, 15:31:57
Ja för fasiken. Terrängen på Petronellas Kolmio ser ut likt den i Syrien efter sommaren.

Berätta mer ....vad för sorts maskiner tex trommel,transportband ,vibrationsbord.förresten,hinner  du få färdigt pelton turbinsystemet?
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 14 januari, 2018, 15:36:29
Citat från: HANNU skrivet 14 januari, 2018, 15:31:57
Ja för fasiken. Terrängen på Petronellas Kolmio ser ut likt den i Syrien efter sommaren.

Berätta mer ....vad för sorts maskiner tex trommel,transportband ,vibrationsbord.förresten,hinner  du få färdigt pelton turbinsystemet?
Osäkert med trommel till kommande säsong, i allafall inte med på vintertransporten och transportband behövs nog inte på första sommaren. Måste vänta till våren innan jag kan provköra den. Kommer först att redusera ner farten lite på trumman. mindre fart = mera kraft.
Men tror att tiotal spadar svingar från morgon till kväll.
Sommaren kör jag med traditionell finsk långränna med många olika typ av fällor.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Magnetit

Ojojoj 2018
Vilket otroligt år det kommer att bli.
- Gruvor/varphögar. Den nyinköpta Falcon MD 20 fungerade ju utmärkt👌.
- Ta med nån stark jäkel upp till en koppargruva i Östmark och leta/ vaska ordentligt.
- Gammal Svavelkis inmutad bäck skall vändas ut och in på , i hopp om att det varit en "dold" guld inmutning.
- Micro guld bäckar skall rensas😊.
- Isälvsrännor 4-5 km ifrån där jag bor skall besökas och provvaskas.
- Blockletning.
- Sökandet efter kristaller fortsätter.
- Bygga klart bäckrännan (snart klar).
- Bygga en till Highbanker  ( inte ens påbörjad 😓 )

Fasen , Nu blev jag nästan lite stressad känner jag , så mycket att se och göra å så lite tid.
Önskar er alla en rejäl vårflod😉🤘
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉

Eucitzen

Prospektering i lokalområdet, kanske lite exkursioner i hopp om att hitta stuffer. Det är väl årets planer. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

vedboden

börjar bli för gammal för spaden, blir mindre grävare o transportband upp i highbankern. mycket fiske o trevliga kvällar vid brasan. ni alla är välkomna upp. pelle vedboden goldclaime  strax norr om tankavaara.  bifogar lite  gott från sommaren 17

vaskaholic

Blir mest hemmavid men en tur till Ädelfors och nån tur till Värmland sen är jag sugen på Finland med.
Skitvaskning på er.

vedboden


Tobbe

Planerna för sommaren är att flyga utrustning från Inari till min och Gino Salmis nya inmutning T.G Camp ute vid självaste guldälven Ivalojoki i Finland. Sedan blir det X antal vändor med gummibåt upp och ner på älven med ännu mer utrustning. O sen ska allt upp till inmutningen från älven. Blir det någon dag över får vi väll gräva lite hehe
Har ni vägarna förbi så kom o säg hej o ta en panna eller två men det ligger låångt från körbara vägar.
Ut och upplev

HANNU

#12
Citat från: Tobbe skrivet 15 januari, 2018, 16:15:12
Planerna för sommaren är att flyga utrustning från Inari till min och Gino Salmis nya inmutning T.G Camp ute vid självaste guldälven Ivalojoki i Finland. Sedan blir det X antal vändor med gummibåt upp och ner på älven med ännu mer utrustning. O sen ska allt upp till inmutningen från älven. Blir det någon dag över får vi väll gräva lite hehe
Har ni vägarna förbi så kom o säg hej o ta en panna eller två men det ligger låångt från körbara vägar.
Härligt, vid Sotajokimynningen. Skall ni frakta ända från Ivalo med gummibåt. Flera forsar i mellan. En bra bit att vandra också, om man tar den vägen. Men man gör vad som helst för att få gräva.
Stå på dig, annars gör nån annan det.