News:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Main Menu

Transportör

Started by HANNU, 02 October, 2017, 12:10:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HANNU

Menar att det finns grus ordentligt på bandet, typ när man gräver, i den takten.
Skall du ha nån tratt att kasta i, eller tippa skottkärran.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Quote from: HANNU on 26 February, 2018, 08:23:57
Menar att det finns grus ordentligt på bandet, typ när man gräver, i den takten.
Skall du ha nån tratt att kasta i, eller tippa skottkärran.

Ok, kanske tratt eller liknande, vet inte om det behövs beror på hur vild man är med skyfflingen, gäller att inte spilla något, byggde transportören med styrrullar på sidorna för att få konkav form och därför minimera spillet, materialet lägger sig nu i mitten och centreras.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Tycker också att ,med ett så brett band så behövs ingen tratt.ser ut att vara ca 50cm ?
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Quote from: gangsing finne on 26 February, 2018, 09:19:25
Tycker också att ,med ett så brett band så behövs ingen tratt.ser ut att vara ca 50cm ?
Japp 50 cm.

HANNU

Smaksak, men tror att det blir ganska så jobbigt efter några dagar att ¨strö¨grus, istället att slänga det till en tratt. En sten som hamnar till bandet under bordet kan riva sönder bandet.
Är bara vad jag tror.

Grävmaskinisten

Quote from: HANNU on 26 February, 2018, 10:03:58
Smaksak, men tror att det blir ganska så jobbigt efter några dagar att ¨strö¨grus, istället att slänga det till en tratt. En sten som hamnar till bandet under bordet kan riva sönder bandet.
Är bara vad jag tror.

Jo visst underlättar det med en kasstlåda, kanske tillverkar en, det jäkligaste är att allt väger men det ordnar sig nog :)

HANNU

Quote from: Grävmaskinisten on 26 February, 2018, 10:07:40
Är bara vad jag tror.

Jo visst underlättar det med en kasstlåda, kanske tillverkar en, det jäkligaste är att allt väger men det ordnar sig nog :)
Bygger du den av plyfa och monterar där uppe. När du är klar med grävandet kan du grilla korv med tratten innan du far hemåt.

HANNU

Är just med tanke på avveckling som jag föredrar att bygga allt som går av brännbart material.

gangsing finne

Quote from: HANNU on 26 February, 2018, 10:54:31
Quote from: Grävmaskinisten on 26 February, 2018, 10:07:40
Är bara vad jag tror.

Bygger du den av plyfa och monterar där uppe. När du är klar med grävandet kan du grilla korv med tratten innan du far hemåt.g

Finskt korv ,de ä gött de  ;)
vaska stället först innan du gräver

GuldUgglan

En öppen kastlåda med en kätting framför som jämnar ut flödet skulle nog jag göra. Det fanns väl på något klipp, tyckte jag såg det
Det verkade ju smart, enkelt och funktionellt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Grävmaskinisten

Då blev jag klar med mataren, jag tror att det skall fungera utan att material kommer att fastna, gummit är 3 och 5mm tjockt och som mest är det 8mm gummi som kommer ta smällarna från sten och annat. Större sten som inte kommer igenom får borstas och tvättas manuellt.

https://youtu.be/Av910V64PrQ

GuldUgglan

Ser ju perfekt ut.
Är det så att den eventuellt börjar korka igen så plocka bort fronten och häng en kätting tvärs över där istället.
Det verkar också fungera bra.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.