Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bortsett från upplevelsen i sig - hur mycket pengar tjänar ni på en säsong?

Startat av GuldRolle, 17 augusti, 2017, 07:35:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldRolle

Tänkte inte ifrågasätta njutningen av natur, spänning och stressfria stunder....men hur mycket i reda pengar drar ni diggers egentligen in på en säsong i snitt?

Blir det vinst eller förlust i slutändan när kostnader för resor och material är avdragna?
Det finns ju ett visst mått av ekonomisk vinning i det hela, trots allt  : )

vaskaholic

Citat från: GuldRolle skrivet 17 augusti, 2017, 07:35:03
Tänkte inte ifrågasätta njutningen av natur, spänning och stressfria stunder....men hur mycket i reda pengar drar ni diggers egentligen in på en säsong i snitt?

Blir det vinst eller förlust i slutändan när kostnader för resor och material är avdragna?
Det finns ju ett visst mått av ekonomisk vinning i det hela, trots allt  : )
Förlust men hela grejen för mig är att komma ut hittar jag nåt är det en bonus.
Tror inte det finns nån hobby man går med vinst.
Skitvaskning på er.

Grävmaskinisten

Det beror på från fall till fall men jag själv behöver nog gräva fram mycket mer och då pratar jag mycket mer för att ens täcka mina 2 säsonger, nu åker jag och många med mig 100 tals mil varje år (Norra.Finland) så att ens täcka bränslekostnaden blir svår men allt är ju möjligt man kanske stöter på en rejäl nugget för det finns det och dyker upp varje år med jämna mellanrum det har vi sett både i Norge och i Finland. :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

BASSO

0 kr för min del :)
Ca 3gr i snitt per säsong och uppskattningsvis 200mil+avgifter, drivmedel och utrustning.
Det är nog ett litet fåtal som går plus på guldgrävning i norden, eller för den delen någon annanstans i världen om man ska räkna bort resekostnaderna, div hyror  mm. De som tjänar är förmodligen de som säljer eller tillverkar grejor, men det har ju inte med själva  guldgrävningen i sig att göra
Finns ett fåtal som kanske kan tjäna ihop till resekostnaden genom tävlingsvinster också.

Jag letar inte guld för att bli rik på det utan för att jag tycker att det är kul,  skulle jag hitta en större fyndighet som kan göra mig rik skulle jag såklart bli glad men det är inte ett drivande mål för mig.

Ska bli kul att se de andras svar också.
Mvh Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

johanssonsan

Går svårt minus på min guldvaskning. Som all annan hobbyverksamhet. Kan trösta dig med att ingen har hittills försörjt sig å guldvaskning här i landet. Men vem vet - en vacker dag.....

Eucitzen

Går rejält minus här också. Och då har jag inte ens fått ihop 1 gram denna säsong...
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

newstream

Jag går bara mer och mer minus i plånboken för varje kort eller lång tur jag gör,
men går otroligt mycket plus på upplevelser och trevliga bekantskaper.

ska jag räkna kostnad på endast utrustning kontra "värde" på det guld jag hittat,
då har jag hittat ca 1/6 del guld, sen jag började.


Förövrigt drar jag inte in några pengar alls, jag har kvar det lilla jag hittat :D
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Spade, ett undervärderat redskap.

GoranS

Det finns bara ett fåtal privatpersoner i Sverige som gjort pengar på att leta efter guld. De tre gubbarna i Lycksele som hittade Svartlidenfyndigheten hör exempelvis till denna skara.

Jag går kraftigt back varje säsong men har alltid nya minnen från platser och människor. Back gick jag även när sommarna spenderades vid medelhavet om och om igen utan att jag ens minns något av dom resorna...

Larsa

Det blir ett stort minustecken framför den hobbyn, men nästa spadtag då jä.......
Det gäller dessutom andra saker man håller på med men det är sällan någon frågar
om fisket eller fotandet går ihop sig. Men rik på upplevelser och kamratskap blir man.

HANNU

Tänker aldrig sälja guld heller, även om det skulle vara så pass mycket att det våre möjligt.
Tvärtom, när man går till en guldsmed och vill få nåt tillverkat, rinner det ytterligare flera tusenlappar iväg. En guldgrävarsäsång för mig kostar runt 20000 kronor.
I fall en 174 grammare trilla ner till rännan kanske jag kunde komma till andra tankar.
Så är det med en hobby.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Att vaska guld så att det skall löna sig är nog nästintills omöjligt. Åtminstone som hobbyvaskare.

Men det är inte alltid det som är målet. Man kan bli rik om man hittar en bra fyndighet, men då skall man nog överlåta "vaskandet" till proffsen i de stora gruvbolagen.
Det är inte alltid guldet som är mest värt heller. Våra inmutningar vi haft på koppar har gett mest hitills.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Bengan

Vill man tjäna pengar på guld i Sverige skall man sälja utrustning och drömmar....

iller

Highbanker 1700 usd, pump 6000 sek, slangar ett par hundralappar, panna osv osv.. så ja man går minus :D