Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Dream mat vs goldhog och andra mattor

Startat av GuldUgglan, 30 april, 2017, 16:42:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Dessutom så skrev ju Guldugglan i början på sin tråd att ordet var fritt??
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 11 maj, 2017, 18:40:22
Citat från: GuldUgglan skrivet 11 maj, 2017, 18:11:10
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 11 maj, 2017, 17:37:29
Citat från: GuldUgglan skrivet 11 maj, 2017, 17:29:03
Verkade vara en matta med inte så mycket mönster (fällor).
Följsammare flexibilitet?
Mjuk och sladdrig?
Osäker på om det är nån fördel alla gånger.

Om man tycker denna mattan verkar intressant så skulle jag istället föreslå Goldowl mattan utan tvekan. Snäll matta med mycket mer flexibilitet eftersom man kan bygga den nästan som man vill.
Precis som golhog så har även jasongold.eu andra mattor som kan byggas på med mer fällor, håller med dig att det inte alltid är bra med mjuka och sladdriga mattor men jag vet att det är en fördel vid kallt klimat samt att det är lättare att tvätta ur dom. Detta är bara ett exempel och är roligt att se nya inovatörer på marknaden, alltid välkommet ;)

Innovatörer?
Det är väl en rätt enkel kopia på goldhogs mattor vad det ser ut?
Jag tycker i allafall det är bättre att stödja vår egen innovatör @Verktygsmakaren Sven som tagit fram goldowl mattan som ju är en helt egen innovation..
Nu är det ju inte bara den mattan dom har tagit fram men du måste vara tvär som vanligt.
Sven givetvis är ditt mattkoncept unikt och absolut 
Intressant men tydligen så stör det vissa att man lyfter andra fabrikat.
Så därför visar jag en annan matta från samma producent.
>:D

Haha, nä inte är jag tvär. Och visst är det bra med inlägg om nya produkter. Missförstå mig inte.
Men eftersom jag själv testat goldowl mattan och gillar den så ville jag lyfta fram den då jag tyckte det fanns likheter .
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 11 maj, 2017, 18:44:48
Dessutom så skrev ju Guldugglan i början på sin tråd att ordet var fritt??

Japp. Och det gäller väl alla  ;D tom GuldUgglan får skriva vad han vill  :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Grävmaskinisten

Citat från: GuldUgglan skrivet 11 maj, 2017, 18:54:29
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 11 maj, 2017, 18:44:48
Dessutom så skrev ju Guldugglan i början på sin tråd att ordet var fritt??

Japp. Och det gäller väl alla  ;D tom GuldUgglan får skriva vad han vill  :D
Precis :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

johanssonsan

En videosnutt på lite grövre guld i Dream Mat.
https://youtu.be/UWgxeuP5p9w

GuldUgglan

Citat från: johanssonsan skrivet 24 maj, 2017, 08:17:28
En videosnutt på lite grövre guld i Dream Mat.
https://youtu.be/UWgxeuP5p9w

Det där var lite intressant faktiskt.
Ganska många korn fastnade på ovansidan av fällorna och inte i "lä". Är det inte risk att de spolas vidare neråt när man skottar i mer material tro?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

Jo det är säkert en risk att guldet åker vidare med övrigt material. Hade varit bra om man kört mer realistiskt med grus och sand. Slutat mata och låtit mattan rensa ur några minuter. Vi får se när nästa video dyker upp.

GoranS

Ja, eller rättare sagt haft hålen fyllda med sten/grus som är fallet under verklig körning.

Men intressant ändå att den kan lyfta tillbaka pickers upp till hålen bara med virvel.

johanssonsan

Skulle önska mig att de flyttade hålet en aning längre ner på kanske var tredje rad. Allt för att pickers lättare skall sjunka ner och bli kvar.

7up

Har nu kört en hel helg nere i Ädelfors med Dream-mattorna och funderar på att byta till goldhog istället. Tycker cellerna fylls på för snabbt och man får konstant hålla ett vakande öga om någon större sten täpper igen en enskild cell. Kändes som man inte riktigt kunde ösa på med material som man kan med goldhog-mattorna, utan fick ta det lite försiktigt så man inte råkar spola ur något värdefullt. Tycker det går åt för mycket area för varje cell för att kunna klara av lika mycket material som goldhog klarar av.

Positiva var väl att mattorna faktiskt fångade svartsand och lite guld såklart  ;)

GuldUgglan

Citat från: 7up skrivet 27 maj, 2017, 16:20:29
Har nu kört en hel helg nere i Ädelfors med Dream-mattorna och funderar på att byta till goldhog istället. Tycker cellerna fylls på för snabbt och man får konstant hålla ett vakande öga om någon större sten täpper igen en enskild cell. Kändes som man inte riktigt kunde ösa på med material som man kan med goldhog-mattorna, utan fick ta det lite försiktigt så man inte råkar spola ur något värdefullt. Tycker det går åt för mycket area för varje cell för att kunna klara av lika mycket material som goldhog klarar av.

Positiva var väl att mattorna faktiskt fångade svartsand och lite guld såklart  ;)

Bra info från nån som testat ordentligt.
Jag har haft just de tankarna om mattan. Den funkar nog jäkligt bra när man inte öser på allt för mycket och tömmer rätt ofta. Passar bättre i en bäckränna än highbanker tror jag.
Där vi vaskat de senaste dagarna har caledonian blivit full efter 15 liter sållat grus, det ger ca 1,5 dl ren svartsand. Där skulle inte en dreammat funka så länge tror jag. Brorsan körde en mellanstor bazooka och fick tömma efter ca 60 liter osållat material. Då var den full i svartsand.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Nugget

Detta ämne har varit låst av någon orsak som jag inte vet....
Men nu kan man svara på den tråden igen @Guldbob

/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Guldbob

#38
Va bra den funkar igen, jag har provat olika mattor i hundratals timmar i vinter för att försöka lära mig mer om de olika mattor som jag säljer.
Det vore omöjligt att ge en fullständig beskrivning av mattorna på några få rader.
Men som en enkel sammanfattning så kan jag säga generellt om alla mattor.
Får du grova stenar kvar i dina mattor så kan följande vara orsak.

* Ditt galler släpper igenom för stora stenar.
* Det är för dåligt flöde i mattorna.
* Det är för dålig lutning på din ränna.
Oftast är problemet en kombination av det nämnda.

Problem med att svartsand blir kvar i oproportionerligt stora mängder.
* Kolla flöde & lutning.
Alla mattor jag testat klarar av att hantera svartsand och material utbyte i fällorna även med massiva mängder svartsand och ändå fånga sitt guld utan nämnvärda ytterligare förluster.

Svartsand i en Bazooka är i normalfallet inget problem då guldet är tyngre och åker sakta men säkert ner mot botten i fångstlådan där den lättare svartsand då utbytes.

Funktion på Bazookans fångstlådan: Tänk dig att du skakar ner guldet mot botten i vaskpannan, detta sker hela tiden i en Bazooka.

Alla mattor har en viss förlust men hur mycket beror främst på flöde & lutning.
En annan grej är att folk inte kan låta bli att stoppa i fingrarna i rännan och pilla.

Låt rännans vatten rinna utan stoppas om man skall göra något annat under kortare tid.
Stoppar du vattenflödet så passa då på att tömma annars så finns stor risk att du spolar ut guld när du startar flödet igen.

Edit, fick fixa till texten på datorn, går illa att skriva på en mobil med rättstavnings korr. hua meja...
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod