Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hjälp med att bygga en vaskränna!

Startat av _tobbe_, 21 april, 2013, 15:54:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Jag tänker bygga mej en vaskränna men jag skulle vilja ha hjälp med hur jag ska bygga. Jag ska bygga den i plåt. Det blir en u profil som är 80 cm lång och 30 cm bred så den blir lätt att ta med sig. Höjden på kanterna vet jag inte så det skulle jag vilja ha tips på hur höga jag ska göra dom.


Tobbe

Ut och upplev

iller

Kolla i "ritnings" forumet, där borde det säkert finnas nått.

smurfix

tänkte komma med lite inspiration på min budget ränna.
rännan består av plåt från diskbänk. rostfri och tålig och gratis, gammla bänkar kastas ju så varför inte återvinna :) två 50x 25cm med ca 6cm kant kapades till med vinkelslip (biltemas kapskivor för rostfritt)
och viktes med en hemmagjord kantvik (annan historia men återvinning;))
dessa 50x25 gjordes så dom passar i varandra. topp "struten" gjordes ca 20cm bredare än själva rännan men 25cm lång. sedan lades rännans delar omlått ca 5cm och hål för skruv gjordes varpå dessa blev hopfällbara och struten skruvas med vingmuttrar för lätt montering och struten passar liggande i den hopvikta rännan så 50x25x8 cm blev en okej storlek att packa ned i väskan. första biten lades en räfflad bagagerums matta med sträckaluminium nät över. biltema bilfrontsgaller. sista biten fick en bit dörrmatta tätt följt av samma galler. (gallret kommer bytas då det va lite för mjukt men funkat) sedan har en alu golvlist 90' fått tjänstgöra som sidolister. två till varje viksektion och dessa skruvades i framkant så dessa lätt viks upp för rengöring av mattor. sidolisterna monterades sedan andra golvlister med ca 35grader lutning på och poppnitades fast. vingmuttrar fästes längst ned i båda sektionerna för att låsa fast dom.
hoppas det gav lite tipps.  bilder skulle varit med men gick inte då dessa var för stora.

johanssonsan

Här finns en del läsning om guld och bygge av ränna.

75 Gold Recovery Methods


Infaustus

Det lättaste du kan göra som funkar bra är att få tag på en bit sträckmetall att lägga i botten på rännan du har,men du måste ha en botten under den (gäller även vanliga vinkel fällor) v matta eller en gammal handduk,eller bil matta funkar,v matta används på arbets bänkar och golv osv,sätt i 2 bultar som håller ner sträckmetallen i överkant och en med en stor bricka i nederkant med ev en ving mutter på undersidan så det går lätt att lossa den.

Mvh/Infa
Go big or go home.

erland82

#6
Det beror till stor del vilket vattenflöde du kommer ha. Mer flöde så kan du ha större fällor. Är det en liten klen bäck/å du ska köra i så klonkar det lätt igen om du har för stora fällor. 

Edit.. det infa skrev är en bra lösning, kör liknade själv.  ;)

Infaustus

Nej,det där funkar inte,ta en vanlig gammal handduk och klipp till något bredare än rännan,måste bli helt tätt under fällorna annars vandrar guldet nedåt och ur rännan.
Go big or go home.

Infaustus

Det finns väl en risk att något enstaka micro korn skulle kunna fastna i tyget men man måste komma ihåg att ingen ränna fångar allt så svinn får man räkna med,man lägger i matrialet så högt upp i rännan som möjligt så att att det har så lång tid på sig som möjligt att sjunka och lösa upp sig och fastna innan det åker ur rännan,jag laddade upp 2 bilder igår på hur fällorna ser ut i långrännor man använder i finland och under dom så använder man tyg eller bil gummi matta,eller bara bil gummi matta utan metall fällor,finns bild på bra gummi mattor i mitt highbanker bygge här på forumet kostade ca 50kr på mekonomen.
Go big or go home.

Infaustus

#9
Här har du några videos som du kan kolla.
  sluice box gold   
Sluice Box for Gold
Prospectors CornerThe Helena Sluice Box.qt och den här är det Elgreba här på forumet som gjort It´s not over until winter say it so.. 11/9/11
Go big or go home.

iller

Citat från: _tobbe_ skrivet 23 april, 2013, 09:02:35
Skulle det inte gå att använda ett liggunderlag under sträckmetallen? Skruvar man fast gallret så det sjunker ner lite i liggunderlaget så borde det bli fina fällor.

Troligen så kommer då underlaget att åka upp en del i sträckmetallen vilket gör att räfflorna inte kommer fungera lika bra, men allt är värt att testa dock! Funkar det så funkar det :D

johanssonsan

Avsikten med sträckmetallen är att bromsa farten på vattnet och skapa turbulens. Det tyngsta i materialet stannar upp och sjunker ner i underlaget som bör vara glest som miners moss eller spagettimatta.

Bauhaus har flera typer av sträckmetall i lager.

Infaustus

Ja se där,har du en början iaf att prova med,men du måste sätta på nån sorts "fötter" på benen annars kommer den bara att sjunka ner efter en kort stund och bli sned,och stapla upp sten  i ett v före så du leder in vattnet och får upp hastigheten >====
Go big or go home.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod