Gå ned Hoppa till huvudinnehåll

Författare Ämne: stödben

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5
  • **
  • nivå 2
  • Antal inlägg: 23
  • Gillande:
stödben
OP: 07 november, 2016, 11:58:49
Sådär ja, då var vintern här. Det blir till att fundera lite över vintern på vad som går att förbättra i utrustningen.
Det som verkar bli av är definitivt någon form av stödben till Eldoradon,har ibland tendenser att bli lite wrestling för att få rännan att vara stilla om det är lite stenigare botten.Fällorna har jag skruvat in i en låda av 2mm aluminium, dock inte gjord i ett stycke. Fick mina delar klippta och bockade av ett plåtslageri enligt mina mått.Å sen började det roliga...hmm....borra hål för 48 småskruvar och 52 pop-nitar.Jag funderar allvarligt på att göra fästena till stödbenen av gamla dörr-gångjärn,för då får jag både fästplatta och glidhylsa på köpet. Tanken är att det ska vara lätt att montera/demontera benen allt efter behov samt att spara vikt.genom att bara nyttja ett hål i plåten gör att jag kan justera vinkeln på benen efter behov.  Synpunkter någon ??
  • IP loggad

• Global Moderator
  • Surdeg
  • Antal inlägg: 2765
  • Gillande:
SV: stödben
#1: 07 november, 2016, 12:09:00
Härligt med vinterbyggen. Du får gärna lägga upp några bilder på bygget. 
  • IP loggad

• Surdeg
  • Antal inlägg: 3644
  • En envis jävel
  • Pensionär
  • Gillande:
#2: 07 november, 2016, 16:02:26
Här min variant. Desto längre ben, desto djupare i vattnet kan jag rigga rännan.
  • IP loggad
Stå på dig, annars gör nån annan det.

• Surdeg
  • Antal inlägg: 2108
  • Prospekterare - Stenknackare - Grustvättare
  • Gillande:
#3: 07 november, 2016, 16:14:24
Precis som @HANNU föreslår jag hydraulrörs klammer (finns att köpa hos t.ex. Hydroscand) kostar inte mycket och är enkelt att montera.
Jag har för 22 mm rör och som ben har jag sågat av ett mopp skaft. Drar fast benen med vingmuttrar.
  • IP loggad
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

• Surdeg
  • Antal inlägg: 1145
  • Trägen vinner men oftast segrar lättjan.
    • paydirt.se
  • Gillande:
#4: 07 november, 2016, 18:39:35
Jag har några raka ben kvar, 65cm och 45cm långa, benfästena är justerbara i sidled och naturligtvis i höjdled på benen.
12mm elförzinkade150kr/st.
  • IP loggad
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

• Surdeg
  • Antal inlägg: 442
  • Gillande:
#5: 07 november, 2016, 19:02:47
Om någon kommer på ett smart sätt att sätta ben på en Caledonian får ni gärna hojta.  :)
  • IP loggad
______ _          _          ______
 |   ___   |         | |          |         \
 |_____| |_____| |_____ |_____/

• Surdeg
  • Gillande:
#6: 07 november, 2016, 21:51:53
Om någon kommer på ett smart sätt att sätta ben på en Caledonian får ni gärna hojta.  :)

en sådan i varsitt hörn på rännan med stålrör igenom hade löst problemet, men har letat efter en sådan del utan lycka här i Sverige.
  • IP loggad

7up

• Nivå 4
  • Antal inlägg: 146
  • Gillande:
#7: 07 november, 2016, 23:27:32

Har denna lösning som jag köpte på ebay. Ger nog mer stabilitet till en plastränna än om du sätter ett ben i varje hörn samt att du slipper göra hål i din Caledonian. Dessutom kan du använda den till flera olika rännor.

[mmg]887[/mmg]
  • IP loggad
« Senast ändrad: 07 november, 2016, 23:47:52 av 7up »

• Surdeg
  • Gillande:
#8: 08 november, 2016, 09:42:55

Har denna lösning som jag köpte på ebay. Ger nog mer stabilitet till en plastränna än om du sätter ett ben i varje hörn samt att du slipper göra hål i din Caledonian. Dessutom kan du använda den till flera olika rännor.

wow, det var smart! inte tänkt på den lösningen ens  :) vad fick du ge för den?
  • IP loggad

7up

• Nivå 4
  • Antal inlägg: 146
  • Gillande:
#9: 08 november, 2016, 12:52:10
Cirka 580 kr inklusive frakt. Men bör vara ganska enkel att tillverka själv. Det han gjort för att kunna justera i höjdled är att borra ett hål, sen svetsat fast en mutter och sen en passande låsskruv bara. Men du kan nog slippa att svetsa om du kanske kombinerar typ dem som Hannu visade(Hydraulrörsklammer) tillsammans med en liknande upphängningssystem för rännan. Lycka till :)
  • IP loggad
« Senast ändrad: 08 november, 2016, 12:54:05 av 7up »

• Surdeg
  • Gillande:
#10: 08 november, 2016, 14:57:42
Cirka 580 kr inklusive frakt. Men bör vara ganska enkel att tillverka själv. Det han gjort för att kunna justera i höjdled är att borra ett hål, sen svetsat fast en mutter och sen en passande låsskruv bara. Men du kan nog slippa att svetsa om du kanske kombinerar typ dem som Hannu visade(Hydraulrörsklammer) tillsammans med en liknande upphängningssystem för rännan. Lycka till :)

ja konceptet är enkelt, skall spåna på hur jag kan göra, tack för info  :)
  • IP loggad

Gå upp