Gå ned Hoppa till huvudinnehåll

Författare Ämne: 3D skrivare för utskrifter av diverse guldrelaterade prylar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

7up

• Nivå 4
  • Antal inlägg: 146
  • Gillande:
Då har man beställt en Prusa i3 MK2  8) Hoppas få den innan jul då det är 4 veckors leveranstid. Vart just denna då den släppts nyligen, har topp-recensioner och skriver ut i skapligt stort format (25 x 21 x20 cm). Något dyr var den och kommer i byggsats. Ska bli spännande att se vad man kan hitta på för skoj med den. Under tiden får man väl leka vidare i 3D program. Testade lite i Cinema 4D med att skapa en matta.

[mmg]1007[/mmg]

En video från deras lilla fabrik där dem tillverkar delar till 3d skrivaren med deras egna 3d skrivare

• IP loggad
« Senast ändrad: 05 november, 2016, 14:42:40 av 7up »

• nivå 3
  • Antal inlägg: 98
  • Finland SGF_3 2017/ 2018-07-01
  • Gillande:
Har själv jobbat lite på o har hela skrivbordet fullt av nya idéer som ska ner på 3d ritning o här är en som jag gjort själv i mitt program 123D Design.😊
  • IP loggad
« Senast ändrad: 15 november, 2016, 07:10:37 av Jonas Ödestad »
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

7up

• Nivå 4
  • Gillande:
Nu har man äntligen kommit igång. Fick hem skrivaren för drygt en vecka sen och hade förhoppningen om att bygga ihop den på några dagar. Tog mig EN vecka att montera ihop fanskapet, aldrig i livet att jag vill göra om det igen. Sparade iof 2500 kr på att montera ihop den själv men vetefan om det var värt det i slutändan. Skrivaren hade flera tusen delar kändes det som och det var sjukt pillrigt att montera ihop. Det enda positiva med att montera ihop den själv är väl att man lättare kan laga den i framtiden, då man vet hur man går tillväga. För er som är nyfikna på att köpa en 3d skrivare, köp en som är färdigmonterad!

Nog med klagandet, håller nu på att skriva ut en micro highbanker som jag ritat. Hoppern skrivs ut i skrivandes stund, är färdig till 43 % och tagit 3 timmar och 35 min hittills. Inget för den som har bråttom att skriva ut :)

• IP loggad

7up

• Nivå 4
  • Gillande:
Kul att vakna på morgonen och se att det gått frammåt under natten.

Edit, så här blev slutresultatet

• IP loggad
« Senast ändrad: 21 december, 2016, 10:20:02 av 7up »

• Surdeg
  • Antal inlägg: 3641
  • En envis jävel
  • Pensionär
  • Gillande:

Snygt. Svårt att bedömma storleken på dom.
  • IP loggad
Stå på dig, annars gör nån annan det.

w
  • nivå 3
  • Antal inlägg: 96
  • I post, therefore I am!
    • iXploretheworld.com
  • Gillande:

Snygt. Svårt att bedömma storleken på dom.

Det ligger ju en tång alldeles bredvid (till höger). :)
  • IP loggad

7up

• Nivå 4
  • Gillande:
Det är ju som sagt en micro-highbanker, måtten är cirka 24 cm lång, 4 cm bred i början och 6 cm bred i slutet. Funderar på att köpa nån minipump till den också, lite udda pryl att ha som prydnad hemma ;)
  • IP loggad

s
  • **
  • nivå 2
  • Antal inlägg: 32
  • Gillande:
Trevligt med lite 3-d print :)
Jag har gjort lite vortex rännor mm som fungerar fint.
Lite lärdom jag fått efter några hundra timmars printande av rännor.
1:använd hög upplösning för att få allt att hålla samman, får du lite fel printning eller för grov "tråd" så kommer svartsand och microguld att leta sig ner i "kex-konstruktionen" av din modell.
2: Sommar och sol... kommer att vrida dina modeller till fantastiska skapelser..... ;) Kör lite bättre plaster, eller testa med olika ABS plaster.
(jag har kört PLA och dom tycker inte om sommaren och solen)

Jag har printat olika modeller och konstruktioner för att hitta det som fungerar, sen bör man nog ta sin 3d-fil och fräsa i aluminium.
  • IP loggad

7up

• Nivå 4
  • Gillande:
Lägg gärna upp en bild på din vortexränna soxten. Har planer på att testa att göra något liknande.
  • IP loggad

• Surdeg
  • Antal inlägg: 284
  • ._.
  • Gillande:
Vad kostar materialet i plast till en liten ränna?
  • IP loggad
i dig gold

7up

• Nivå 4
  • Gillande:
Vad kostar materialet i plast till en liten ränna?

Gissar lite nu, men har svårt att tro att det skulle gå en hel rulle(1 kg - spolen) för en ränna, under 300 kr bör det landa på i alla fall. Kjell  & Company har lite material inne som exempel:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/3d-skrivare/filament
  • IP loggad

7up

• Nivå 4
  • Gillande:
[mmg]1016[/mmg]
Senaste tillskottet. 6 tum vid inloppet, 3 tum bred ränna, 1 tum höga väggar och längd cirka 9,5 tum lång. Perfekt för barnen att ha med sig ut  :)
  • IP loggad

• nivå 3
  • Antal inlägg: 98
  • Finland SGF_3 2017/ 2018-07-01
  • Gillande:
Blev drabbad av vintersjukan i helgen så då passa man på med en liten för sluice innan min super fina ränna.:)
  • IP loggad
« Senast ändrad: 17 januari, 2017, 23:12:08 av Jonas Ödestad »
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

Gå upp