Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

En vaskares vardag...

Startat av StoraNorrland, 19 augusti, 2016, 15:48:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

StoraNorrland

Vid en vägning av 100 st. små - medelstora guldkorn (0.1 - 0.4 mm) visade vågen på 1,6 mg (källa SGU).
För att få ihop 1.6 gram måste 100 000 korn vaskas fram.
Om jag får 20 korn i varje panna behöver jag bara vaska 5000 pannor. Det skulle ta mig två månader (jag är lat).
Dags att hitta grövre guld eller börja med något som gör en rik (i jämförelse) som att samla tomglas eller plocka bär.

Trevlig helg  ;D

barasvartsand

Vinner dagen jumbopris för felläsning.

jag läste det som "Dags att hitta grövre guld eller börja med något som gör en rik (i jämförelse) som att samla topless" FAN där fick jag börja läsa om, ska nog ta å lägga mig tidigt ikväll.


GuldRolle

Citat från: StoraNorrland skrivet 19 augusti, 2016, 15:48:16
Vid en vägning av 100 st. små - medelstora guldkorn (0.1 - 0.4 mm) visade vågen på 1,6 mg (källa SGU).
För att få ihop 1.6 gram måste 100 000 korn vaskas fram.
Om jag får 20 korn i varje panna behöver jag bara vaska 5000 pannor. Det skulle ta mig två månader (jag är lat).
Dags att hitta grövre guld eller börja med något som gör en rik (i jämförelse) som att samla tomglas eller plocka bär.

Trevlig helg  ;D

Anledningen till att folk överhuvudtaget ägnar sig åt guldvaskning är väl att de/man aldrig räknar ut vad som krävs för att det ska bli pengar av det hela  : )

StoraNorrland

Det finns många värden i att vara ute i vår underbara natur som i sig är värt tiden man lägger på guldgrävning. Det som ytterligare förhöjer nöjet är att hitta lite guld.
När det gäller min uträkning var det mest för att visa att det ser bra ut i pannan men det tar tid att få någon vikt att tala om.
Visst vill man ändå hitta ett ställe som ger något eller några gram om dagen, inte för pengarna utan för bedriften att ha hittat drömstället. Det är tusan att det är så mycket svårare i Sverige än i våra grannländer.

Malmberg

Jag tror att vi behöver utveckla vår egen metod att vaska guldet. För det finns här oxå. Finns det ens någonstans i Sverige där det bedrivs guldvaskning i större skala undantag guldström? Nu menar jag grävmaskiner och stora vaskanläggningar? Är det för att vi inte hittat dessa ställen eller är det för kostsamt?

GuldRolle

Citat från: Malmberg skrivet 29 augusti, 2016, 18:12:39
Jag tror att vi behöver utveckla vår egen metod att vaska guldet. För det finns här oxå. Finns det ens någonstans i Sverige där det bedrivs guldvaskning i större skala undantag guldström? Nu menar jag grävmaskiner och stora vaskanläggningar? Är det för att vi inte hittat dessa ställen eller är det för kostsamt?

Ja, eller fokusera på att ta vara på microguldet som väl är svårast att samla och avskilja?

Eucitzen

Citat från: Malmberg skrivet 29 augusti, 2016, 18:12:39
Jag tror att vi behöver utveckla vår egen metod att vaska guldet. För det finns här oxå. Finns det ens någonstans i Sverige där det bedrivs guldvaskning i större skala undantag guldström? Nu menar jag grävmaskiner och stora vaskanläggningar? Är det för att vi inte hittat dessa ställen eller är det för kostsamt?

Det var länge sedan jag funderade på dom banorna. Men jag vill minnas det har även med lagen att göra.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

StoraNorrland

Som det ser ut nu vill inte Sverige ha någon form av gruvindustri. Se hur Botnias börskurs påverkats negativt av att alla beslut överklagas vilket innebär att företag som vill arbeta med gruvdrift får svårt med finansiering av sin verksamhet. Jag tror Sveriges gruvnäring kommer att dö ut. Givetvis ska vi vara rädd om miljön men nog borde vi få använda våra naturtillgångar på ett ansvarsfullt sätt. Ärligt talat tycker jag det är för jäkligt.

Malmberg

Ja det är riktigt tråkigt. Sverige är ett väldigt krångligt land för entreprenörer och ska man då hålla på med något som påverkar miljön då är det stop. Men batterifabriker här i min stad får fortsätta att spy ut både nickel å kadmium samtidigt som man ska sanera hamnen...