Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Hur ska jag göra?

Startat av _tobbe_, 12 april, 2013, 07:21:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Jag ska återuppta met guldvaskane nu efter många års uppehåll. När jag vaskade sist hade jag i stortsätt ingen aning vart jag skulle leta och hur man vaskade och resultatet blev noll. Nu har jag forskat lite mer i ämnet och nu är det mest praktisk övning som gäller.
Men det jag undrar är hur jag ska gå till väga när jag letar första gången så jag gör rätt från början.
Det är så att jag har en å som är mycket intressant då jag vet att dom gjort fynd där förut.
Där jag ska leta ser det ut så här: Det är en fors som är ca en halv km lång med en hel del svängar. Ca 3-5 m bred. Där forsen mynnar ut blir det som ett sel. Precis på nedre forsnacken ligger det stora snenar och sen blir det som en sand/grusbank. Vart ska jag leta i det området? Vart i ån ska jag börja? Vid stranden eller mitt i? Hur djupt ska jag gräva eller kan jag ta på ytan? Ska jag leta där det är lite större stenar ist för där det är fin sand?


BASSO

Börja nere vid stillvattnet (selet?). Försök tänka att guldet är lat och tar den närmsta, rakaste vägen genom bäcken/forsen och fastnar i innerkurvorna, kika här
för bilder och"bättre" förklaring. http://howtofindgoldnuggets.com/articles/how_is_placer_gold_deposited_in_a_river Leta efter något ställe där det är berg under gruset/sanden, berget stoppar guldet från att jobba sig ner till hinhåle. Det låter som att ytan och sträckan upp till forsen är ganska begränsad, så ta många prover och på olika djup hela vägen upp till forsen. Att ta prover på ytan brukar inte leda till något då guldet snabbt jobbar sig nedåt, åtminstonde i denna typ av vattendrag. Hur ser det ut ovanför forsen? Lycka till och ha några bra dagar i naturen.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

iller

Det mesta av guldet droppas där strömmen lugnar ner sig, det ligger även ofta bakom stora stenar så gräv bakom stenarna.

BASSO

Jag menade att en sträcka av 500m är ganska kort, mot om det hade varit en mycket längre sträcka  ;) Jag tycker absolut att du ska ta prover i bakvattnet och även fortsätta ovanför forsen, försök spåra guldet till dess källa/källor.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

johanssonsan


Eucitzen

Kolla gärna även in vår egen guldwiki med en hel del information:
http://wiki.guldforum.se/
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

johanssonsan

Eftersom guld är det tyngsta materialet i ett vattendrag sätter det sig först. Glöm sanden och gräv där du finner grovt material. Gräv grop, gräv djupt, gräv där materialet är rostigt.

Eucitzen

Prova, vet jag! Vars du finner guldet är ingen konstant. ;)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Infaustus

En vaskpanna blir bara bättre med tiden ända tills botten rasar ur,bara att köra på.
Go big or go home.

Infaustus

Ja då skulle det nog vara så djupa repor att man förlorar styrkan i plasten,annars så är fin vaskningen enda gången en lite djupare repa kan ställa till det om det blir att fastna svartsand osv i den,har sett många som försökt vaska med så nya vask pannor att vattnet pärlar sig som på en ny vaxad bil det går ju tills man ska försöka se om man fått något korn... jag sandpapprar alltid nya pannor för att repa/rugga upp ytan.
Go big or go home.

Infaustus

Ja det brukar alldrig vara några problem om man ringer o frågar,lycka till.
Go big or go home.