Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bygga egen B-Sluice

Startat av meister, 15 mars, 2013, 23:34:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

meister

Hej alla händiga!

Nästa projekt är nu avklarat, ännu inte funktionstestad men teoretiskt så fungerar den.

Do it yourself sluice!






























goldrush

Fint. Bygge.
Funktion på denna?

niklas.osterberg

Ser bra ut! Har själv gjort en ränna i plywood med samma funktion.

goldrush: Den bygger på att att vatten sprutar ut i behållaren längst fram vilket får materialet att röra på sig (som då sorterar). Det fina med denna ränna är att man slipper sortera gruset, vilket enligt mig är det jobbigaste.

Du kan söka på youtube så kan du se själv hur den fungerar: (bazooka gold sluice, fluid bed sluice).

meister

Hej!

Funktionen var bra, vissa saker skall justeras till nästa resa ut med min ränna

Klippa bort ett par pinnar ur grizzly gallret, lite grus i behållaren gör absolut ingenting
med en för tät grizzly fastnar även det minsta gruset på tvären och kilar fast sig förvånansvärt bra. då pillar jag helre ut lite större grus då och då än att ha
massor av smått.

Justera vinkeln på grizzlygallret en aning, den jag gjorde blev en aning för brant.

bygga på högre aningen kanter för att leda in och fokusera vattenflödet bättre.

återkommer med bilder!

kornet

Finns det något sätt att räkna ut hur mycket vatten som ska flöda från de små hålen i röret?

Hur gör man för att fånga det absolut minsta?

johanssonsan

Finns en del trådar om denna typ av sluice på http://gpex.ca/index.php
Gå till main forum och sök