Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Konstruktionstips för vaskränna/highbanker

Startat av ulan, 04 februari, 2013, 14:31:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ulan

Dessa mattor verkar fantastiskt bra. Hittar dock inget pris på hemsidan. Någon som vet i vilken prisklass de ligger?

Gruvfogden

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

iller

Citat från: Gruvfogden skrivet 04 februari, 2013, 22:42:36
Här har du priserna: http://www.goldhog.com/store.htm

Är det samma pris till sverige? Är det bara frakten det beror på och som de vill ha beställning på typ?

johanssonsan


Gruvfogden

Angående priserna så tillkommer frakt, tull och moms. Men ju fler som delar desto mindre kostar det.

Johanssonsan: Börjar på 45 cm och breddas 6 mm för varje sektion (totalt 3 sektioner).
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

tobbesvensson

Vilken av mattorna passar bäst i Sverige och till min mini Highbanker

Gruvfogden

Du ska nog köra en kombination av alla utom dredgemattan. Kolla hans videos, där förklarar han och tipsar om hur man ska göra.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Jens L

Var noga med vad du väljer för fraktsätt, express må vara bra men kan bli RIKTIGT dyrt. UPS tar ofta ut en administrativ avgift på några hundralappar extra. Jag har ofta använt US Postal Service och brukar ha prylarna hemma inom två veckor.

Utgå alltid från att du åker på tull men det finns saker du kan göra för att underlätta. Handlar du under 500 kr så brukar paketen gå rakt igenom, försök få avsändaren att fylla i boxen gåva (gift) i tulldeklarationen. En del hör inte det men många är vana vid internationella kunder och gör det.

Betala via paypal om du inte vill lämna kortuppgifter. De tar ut några ören i avgift men ett smidigt sätt att betala på o lite extra försäkring på pengarna.

ulan

#21
Citat från: Gruvfogden skrivet 04 februari, 2013, 22:59:40
Angående priserna så tillkommer frakt, tull och moms. Men ju fler som delar desto mindre kostar det.

Johanssonsan: Börjar på 45 cm och breddas 6 mm för varje sektion (totalt 3 sektioner).

Det låter som om du anpassat din ränna väl efter hogsmattorna  ;D. Du kan alltså dela varje mattsektion på hälften och kör 16 sektioner på längden då?

Jag tänkte köra 30cm bred och 137cm lång. Därigenom kan jag ju dela varje sektion i tre delar och det blir totalt 9 mattsektioner på längden (ca 100USD). Vad tror du om det?

Hur många liter/min tror du att pumpen bör klara? Det måste ju onekligen till ett bra flöde för att aktivera mattorna. Får väl labba lite med lutningen.

BASSO

Denna typ av matta kräver ett högt vattenflöde för att fungera och lämpar sig inte alltid väl till en ränna. Har man ett ställe med konstant högt vattenflöde kanske det funkar, men till prospektering i olika vattendrag är det nog inte så bra i ränna. Risken är att räfflorna blir fulla och man förlorar nästan allt vid för lågt flöde.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Gruvfogden

Citat från: ulan skrivet 05 februari, 2013, 07:37:17
Citat från: Gruvfogden skrivet 04 februari, 2013, 22:59:40
Angående priserna så tillkommer frakt, tull och moms. Men ju fler som delar desto mindre kostar det.

Johanssonsan: Börjar på 45 cm och breddas 6 mm för varje sektion (totalt 3 sektioner).

Det låter som om du anpassat din ränna väl efter hogsmattorna  ;D. Du kan alltså dela varje mattsektion på hälften och kör 16 sektioner på längden då?

Jag tänkte köra 30cm bred och 137cm lång. Därigenom kan jag ju dela varje sektion i tre delar och det blir totalt 9 mattsektioner på längden (ca 100USD). Vad tror du om det?

Hur många liter/min tror du att pumpen bör klara? Det måste ju onekligen till ett bra flöde för att aktivera mattorna. Får väl labba lite med lutningen.

Som Basso skrev så funkar det inte så bra till ränna, men highbanker är inga problem.
Du skulle nog behöva ligga på runt 4-500 lit/min med flödet. En ny pump i den storleken ligger på ca 2000 kr, men det finns begagnade för halva priset.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

ulan

Citat från: BASSO skrivet 05 februari, 2013, 08:51:55
Denna typ av matta kräver ett högt vattenflöde för att fungera och lämpar sig inte alltid väl till en ränna. Har man ett ställe med konstant högt vattenflöde kanske det funkar, men till prospektering i olika vattendrag är det nog inte så bra i ränna. Risken är att räfflorna blir fulla och man förlorar nästan allt vid för lågt flöde.

Som enbart ränna vid långsamt flöde så bör man använda razorback. Bäst är ändå en kombo av tre-fyra mattor i en HB.

Gruvfogden

Som enbart ränna skulle jag inte använda Gold Hogs mattor alls. Men i en Highbanker eller Dregde så är det bara att köra.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod