Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Konstruktionstips för vaskränna/highbanker

Startat av ulan, 04 februari, 2013, 14:31:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ulan

Hej!

Jag har en undran angående en vaskränna/highbanker som jag funderar på att bygga.

Vissa byggen använder sig av en Eldorado-ränna från Guldströms, andra använder sig av en ränna med Miners Moss och någon typ av galler/räfflor. En del har en kombination av de båda.

Om man väljer en kombination av de båda bör man då ha Eldorado-rännan först i kedjan?
Vad vinner man på att ha en kombination av de båda jämfört med att bara ha den ena (Eldorado eller Miners Moss)?

Lutningen på rännorna... Är det 1 tum/fot som gäller för smått guld eller har ni andra idéer?

Tacksam för all hjälp.

Mvh,
Ulrik

Gruvfogden

Kolla upp Gold Hog mattorna. Ska själv köra med dem. Då slipper man allt med riffles, miners moss, galler och skit.
Vad gäller lutning så beror det även på vattenflödet. Stort flöde och tryck=liten lutning och tvärtom. Huvudsaken är att det ser bra ut i rännan och att man ser att det är utväxling på materialet.

Själv skulle jag inte ha en Eldoradoränna i en Highbanker. Jag ser mer Eldoradon som ett utmärt prospekteringsverktyg som är lättanvänt och det går snabbt att flytta och prova nya platser. Har man väl hittat platsen så går man in med de tyngre grejerna.

Kolla in Gold Hogs filmer, där finns mycket nyttigt och det är lätt att förstå.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

iller

Håller med i vad fogden säger. Efter att ha sett gold hog kommer jag aldrig använda något annat.. tills något bättre kommer.

tobbesvensson


Gruvfogden

Det fina med mattorna är att de går att kombinera. På så vis fångar de ALLT guld. Det är ju också en fråga om hur stor highbanker du ska ha och vad för flöde du kommer ha, dvs hur stor pump.

Jag kommer köra en kombination av alla 4 mattor och ha ett flöde på ca 800-1000 lit per minut. Men då är den stor som fan. Ca 2,5 meter lång och kan processa 6-8 ton per timme.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Blixten

Om man vill fånga lite större guldkorn i en vaskränna, vad kan man uppgradera med då? Har en eldorado-ränna. Tänkte på att dom kanske åker ur rännan som den är nu. Om man kanske kan uppgradera på den nått sätt?
Gräv gräv och åter gräv

Gruvfogden

Inget problem att fånga stora med Eldoradon. Problemet är att fånga smått. Och i Sverige måste man tänka på att fånga micro då det mesta av guldet är micro.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Blixten

Ok, förmodar att mattan är ett bra alternativ för microkorn då?
Funkar det bra att lägga matta i en eldorado?
Gräv gräv och åter gräv

ulan

#8
Spännande diskussion det blev  :P.

Då får det nog bli en eller flera hog mats för min del. Är det någon som har förslag på form/bas till mattorna?

Gruvfogden: Hur bred ränna räknar du med att ha? 800-1000l/min är häftigt.

EDIT: Kan man köpa dessa matoor i Svedala?

Gruvfogden

Vet inte riktigt varför du vill ha en matta i en redan färdig ränna.

Mattan behöver en slät botten att ligga på. Gå till någon mekanisk verkstad eller en plåtslagare så böjer han till en ränna på 1 meters längd med 10 cm höga kanter för ett par hundringar.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Gruvfogden

Citat från: ulan skrivet 04 februari, 2013, 20:25:26
Spännande diskussion det blev  :P.

Då får det nog bli en eller flera hog mats för min del. Är det någon som har förslag på form/bas till mattorna?

Gruvfogden: Hur bred ränna räknar du med att ha? 800-1000l/min är häftigt.

EDIT: Kan man köpa dessa matoor i Svedala?


Min ränna kommer att vara i 3 delar som går i varandra. Så den första kommer vara 45 cm bred och sen breddas den med nästa del och nästa del. Längden på rännan blir 2,5 meter.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Blixten

Det är ett annat sätt i och för sig. Första ha eldoradorännan..sen bocka till en ränna med matta som kommer efter eldoradorännan. Borde man fånga upp allt det microskopiska som rinner ut..om det nu gör det vill säga:)
Gräv gräv och åter gräv

erland82

Citat från: Gruvfogden skrivet 04 februari, 2013, 20:27:42
Vet inte riktigt varför du vill ha en matta i en redan färdig ränna.

Mattan behöver en slät botten att ligga på. Gå till någon mekanisk verkstad eller en plåtslagare så böjer han till en ränna på 1 meters längd med 10 cm höga kanter för ett par hundringar.

Håller med, eldorado är en färdig ränna för sitt ändamål. Försök istället koppla ihop med en ränna till i så fall. Med mer ränna kan du köra mer material och fånga mer guld.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod