Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Här är en promemoria om vad som är tillåtet inom lagen när det kommer till prosp

Startat av iller, 31 januari, 2013, 19:13:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Kiruna


Infaustus

Får och får är inte det sånna ulliga saker på gotland;) ?
Go big or go home.

meister

Hmm vad jag förstår så finns det inga kända fall där någon blivit dömd för guldvaskning.  Utan prejudicerande dom så är det rätt tandlöst,  värsta fall om någon lyckad med bedriften att bli åtalad och dömd för något som guldvaskning,  blockletning eller motsvarande så skulle detta också betyda att den person verkligen har kränkt en markägare låt oss säga knackat sönder alla vackra stenar till grus,  grävt ur alla bäckar,  lämnat grushögar och kräp överallt, markskador osv.  Om detts tas till rätten så möjligt att skadestånd kan åberopas och då upp till markägaren att försöka påvisa ett värde för den egendom som har kommit till skada. Rätta mig om jag är helt ute och cyklar.   :)

Principen är samma om du skulle ta en genväg med skotern över en skogsplantage och skogsägaren haffar dig på andra sidan så får du räkna med att få ersätta den skog som har blivit förstörd och eventuellt arbetskostnad att återställa den till ursprungligt skick.

Som alltid med allemansrätten så är det en balansgång,  vandra varligt,  respektera naturen och markägare,  fråga om lov där läget är osäkert och lämna inga spår där du har varit så går det nog bra.

Personligen avskyr jag att hitta lämnade konserver,  flaskor och annat skit ute i naturen.  Orkar man bära ut eländet så skall man orka bära tillbaka det också.
Risken är att om jag skulle hitta någon som skräpar ned så kan den personen ha vissa svårigheter att förklara hos akutmottagningen hur den tomma bullens pilsnerkorv konservburken  lyckades fastna i hans ändalykte.

iller

Nej det finns inga kända fall, men lagen säger ju vad lagen säger. Dock så tror jag ju ändå det är rätt svårt att lyckas bli dömd för nått.

silfver

Hur gör NI när ni är ute och prospekterar... ber ni om markägarens tillstånd? Låt oss säga att vi rör oss inom allemansrättens ram, du har vaskpanna och kanske en liten ränna (inget motoriserat)... och du som letar och knackar block, hur gör du?
Guldgrävare och mytoman - den perfekta kombinationen?
Guld är bara en täckmantel för mitt ultimata mål - att hitta världens största silvergruva... varför skulle jag annars kalla mig Silfver muahahaha

johanssonsan

Respekterar tomtmark/brukad jordbruksmark och försöker hålla mig till sunt förnuft.
Har aldrig stött på några problem.

Infaustus

Har hållit på med geologi och guldvaskning i 25 år och har alldrig frågat någon såvida man inte varit på någons inmutning eller inne på ett aktivt gruv område.
Go big or go home.

isbjornen7

fick detta PM när jag hade en diskussion med en gruv ingenjör från bergstaten som från början hänvisade till mineral lagen att man int fick ditt eler datt som vaskare .mineral lagen säger inget som är förbjudet om vaskning utan då är det allemans rätten som gäller.
ETT PM är bara en minnes anteckning inga verkliga beslut som rör  verkligheten .
så vad de sitter å pratar om på sina kaffe raster eller på möten kan bara ses som inlägg i debatten.
använd bara sunt förnuft så händer ingen ting.
MVH petter å isbjörn   
isbjörnen7

iller

Well det är en promemoria som sagt, så det kommer ju troligen att ligga som förslag till nya förändringar som är på väg.

Blixten

Har aldrig hänt mig nånting heller för den delen!
Varje ställe jag befinner mig på återställer jag som när jag kom:)

Kan dock vara bra som andra säger att fråga om lov på andras inmutningar.
Gräv gräv och åter gräv

silfver

Öh, om det finns en inmutning (undersökningstillstånd) så får man inte vaska där utan lov, då måste man alltid fråga och det ligger på dig som ger dig ut på dessa äventyr att säkerställa att du inte vaskar på annans område... claim jumping!
Guldgrävare och mytoman - den perfekta kombinationen?
Guld är bara en täckmantel för mitt ultimata mål - att hitta världens största silvergruva... varför skulle jag annars kalla mig Silfver muahahaha

TGB11

Hej försöker här förklara vad en Promemoria är .= någon tänkt någon  gång och inget man behöver ta notis om.


En promemoria (en eller ett PM[1]), latin "för minnet", är ett kortfattat dokument som utgör minnesanteckningar; numera i synnerhet en sammanfattad redogörelse för ett avgränsat ämne.[2] Promemoria är ett samlingsnamn för förslag, instruktioner, referat, rapporter, utredningar, skrivelser, yttranden, med mera.[3] En PM kan vara löst utformade direktiv utfärdade av en ledare i en organisation.

Som ni ser ingen lag . :D