Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

pump som motor

Startat av GuldUgglan, 08 december, 2014, 07:11:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Har någon testat använda en vattenpump som motor till något bygge?
Tänkte tex för att driva en liten trommel..
Skulle det gå att använda en såndär borrmaskinspump som motor? Skulle den måntro orka.. Jag tänkte på att hydraulmotorer och pumpar är ju i stort sett likadana bara att de körs andra vägen..
Någon som testat?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

ja.. du vet en sån som bara har en axel som sticker ut..
typ en sån här fast lite kraftigare kanske.. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/borrmaskinspumpar/borrmaskinspump-238774/
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

#3
Denna var lite kraftigare http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/borrmaskinspumpar/borrmaskinspump-av-massing-711215/

kör man in 32l/min så borde man ju få 2900 varv/min iaf.. nedväxlat borde det väl bli rätt bra kraft...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Du menar att vattenkraften ur pumpen skulle driva en trommel?
Om du växlar ner pumpen så blir den inte starkare. Pumpen kaviterar ändå.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

ja.. vattenkraften driver axeln. klart det inte blir lika mycket kraft med vatten som med hydraulolja.. :D Det blir ju säkert en hel del effektförluster. Men en liten trommel kanske inte behöver så mycket kraft. och nedväxlat..till kanske 60 varv/ min så blir den ju starkare.. någon som testat något sådant?
vattnet går ju inte till spillo utan kan köras in i rännan.. man tappar ju bara tryck..men den kopplas ju in på en sidoledning från vatenledningen.. Så man har ju fortfarande huvudledningen att spola med...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

En sådan pump har inte kraft nog. Dessa pumpar kaviterar väldigt lätt.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Hmm.. kanske det.. men en generator skulle den nog kunna driva kanske.. hmm..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Pappagoran

Personligen ser jag ingen som helst fördel med att byta ut det enkla konceptet med en torkarmotor
mot en massa krångel om man har tänkt köra tyst med 12 volt. Har man däremot planer att köra med
en bensinpump finns det säker någon smart lösning.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

maxibazze (Max)

Om vi tänker ett steg längre, varför inte använda det forsande vattnet i bäcken (givet tillgång) för att rent mekaniskt driva en trommel?  :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

HANNU

Citat från: Pappagoran skrivet 08 december, 2014, 09:46:13
Personligen ser jag ingen som helst fördel med att byta ut det enkla konceptet med en torkarmotor
mot en massa krångel om man har tänkt köra tyst med 12 volt. Har man däremot planer att köra med
en bensinpump finns det säker någon smart lösning.
Där  har du helt rätt  Pappagoran. Jag har gjort flera  prototyper. 
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Pappagoran

Citat från: maxibazze (Max) skrivet 08 december, 2014, 10:12:06
Om vi tänker ett steg längre, varför inte använda det forsande vattnet i bäcken (givet tillgång) för att rent mekaniskt driva en trommel?  :)

Undrar vilken typ av anordning det skulle bli som då skulle vara lättare och enklare än en torkarmotorn, en 12-voltspump och ett batteri? Samtidigt skulle något sådant göra maskinen användbar endast på ett fåtal ställen.
Fasen vad motvalls jag blev  :D
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 08 december, 2014, 10:15:12
Citat från: Pappagoran skrivet 08 december, 2014, 09:46:13
Personligen ser jag ingen som helst fördel med att byta ut det enkla konceptet med en torkarmotor
mot en massa krångel om man har tänkt köra tyst med 12 volt. Har man däremot planer att köra med
en bensinpump finns det säker någon smart lösning.
Där  har du helt rätt  Pappagoran. Jag har gjort flera  prototyper.

@Hannu har du gjort prototyper som drivs av bensinpumen menar du?
Tror ni inte det finns nån typ av pump man hade kunnat använt som motor, eller finns det smartare lösningar?
@pappagoran Jag ville hitta en lösning när man kör med bensinpump. Har ingen lust att släpa med ett batteri. borde ju finnas smarta lösningar när man har vattenkraft i allafall...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.