Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Produktionsdredge

Startat av StoraNorrland, 25 november, 2014, 19:13:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Ojoj.. Nu börjar vi hamna på tunn is här. Om ni tror att ni kan bryta mot lagar för att norrland är glesbefolkad så är ni nog lite blåsta.. Ok. i naturreservaten finns kanske inte så många människor så lycka till. Det är säkert värt böterna.
Att fiskarna inte skulle ta skada är jag nog inte orolig för. Vissa arter skulle nog gynnas om lekbottnarns avslammades lite. Men fiskarna är nog en väldigt liten del av vårt ekosystem i älvarna. De kännsligaste arterna är de man kanske inte lägger märke till om man inte synar bottnarna lite närmare. Att vårfloden eller kraftiga islossningar skulle påverka bottnarna lika som en dredge stämmer nog inte mer än på vissa platser. På de platserna tror jag dock inte guldet ligger.
Men visst skulle det vara spännande att undersöka vissa platser där jag vet att det bör finnas bra med guld. Men utan tillstånd så blir det en omöjlighet.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

StoraNorrland

Jag får väl ta tjuren vid hornen och ta kontakt med länsstyrelsen. Jag rapporterar om resultatet men har inga stora förhoppningar om ett positivt besked. För övrigt tror jag inte att man kan bryta mot lagar bara för man bor i norrland men jag avsåg mer att man inte stör någon som bor eller fiskar i närheten. Drömmen som jag har beror på att det finns ställen jag prospekterat med pannan i områden som gett några guldkorn (små) i de flesta pannor. Det krävs ändå att det flyttas mycket material (ton) för att det ska bli några gram per dag. Jag gör gärna några vägbeskrivningar och anvisar platser nära Lycksele och uppåt landet som kan nås hyfsat lätt och där jag hittat guld om någon är intresserad. Det kan ju vara en kul semesterutflykt för forumiter.

GuldUgglan

Jo det låter ju bra. Om man ska flytta några ton material så krävs det nog ett undersökningstillstånd. Ingår liksom inte i allemansrätten hur man än vill tolka den.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

klyvar

När man restaurerar vattendrag för fisk så brukar man ta in en grävmaskin som gräver hålor i vattendraget.  Kanske man kan göra två flugor på smällen så att säga och erbjuda sina tjänster till fiskevårdsområdena och dessutom påtala den lilla påverkan som vår metod har på omgivande mark till vattendraget jämfört med grävmaskin. Guldvaskningen är bara en tvättning av bottensedimenten.

Finns det någon fiskevårds expert här på forumet som kan ge sitt utlåtande om metoden.

irjus

Jag går för Klyvards exmpel, skit i guld biten och kör för att ni håller på med fiskevård. att ni hittar guld när ni håller på med fiskevård är ju bara bra, ut med alla tungmetaller  ifrån vattnet.

GuldUgglan

Problemet är kanske att sån fiskevård också kräver en jäkla massa tillstånd.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

maxibazze (Max)

Lagen är väl rätt svårtydd vad jag har förstått, så om man skall förhålla sig till allemansrätten så får man inte enl SGU (som tolkat allemansrätten) TA grus/sten. Så att FÖRFLYTTA materialet (så att det fortfarande ligger på markägarens mark) säger inte lagen något om (eller?). En annan del av allemansrätten är det hela med "inte störa, inte förstöra", för att undvika åtal så kan man hänvisa till vetenskapliga rapporter (ex. GOLD-MINING EFFECTS ON STREAM HYDROLOGY AND WATER QUALITY, CIRCLE QUADRANGLE, ALASKA, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1752-1688.1985.tb00133.x/abstract#fn1). Om resultatet av en sådan rapport kan tolkas i lagen som att det inte just "förstör" för markägarens mark så skulle en dredge kunna betraktas laglig. Men jag vette fan :) 
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Gruvfogden

#20
Inte svårt alls att tyda.
1. Att utvinna mineral eller ballast kräver tillstånd om man inte är markägare då man för eget bruk får procesessra 10 000 ton per år för eget bruk.
2. All maskinell grävning för utvinning av berg, jord, ballast kräver tillstånd (om man inte är markägare och håller sig inom 10 000 ton per år)
3. All grävning inom skyddade områden (natura2000, naturreservat osv) kräver tillstånd.

*edit* Glöm nu inte att allemansrätten inte är en lag. Den är en av hävdad sed. Lagen står över allemansrätten.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Den typen av guldvaskning som är tillåten med allemansrätten är användande av handredskap vaskpanna vaskränna. Så har jag tolkat myndigheternas information.
Highbanker och drege är ej tillåtet och borde alltså kräva andra tillstånd.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

maxibazze (Max)

Citat från: Gruvfogden skrivet 29 november, 2014, 20:35:40
Inte svårt alls att tyda.
1. Att utvinna mineral eller ballast kräver tillstånd om man inte är markägare då man för eget bruk får procesessra 10 000 ton per år för eget bruk.
2. All maskinell grävning för utvinning av berg, jord, ballast kräver tillstånd (om man inte är markägare och håller sig inom 10 000 ton per år)
3. All grävning inom skyddade områden (natura2000, naturreservat osv) kräver tillstånd.

*edit* Glöm nu inte att allemansrätten inte är en lag. Den är en av hävdad sed. Lagen står över allemansrätten.

tack så mycket, känner mig dum som inte hade hittat detta :)

Citat från: GuldUgglan skrivet 29 november, 2014, 20:50:20
Den typen av guldvaskning som är tillåten med allemansrätten är användande av handredskap vaskpanna vaskränna. Så har jag tolkat myndigheternas information.
Highbanker och drege är ej tillåtet och borde alltså kräva andra tillstånd.

Låt oss säga att detta stämmer exakt, hade en hand-driven dredge varit laglig?
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

GuldUgglan

#23
Om jag gräver upp din gräsmatta men skottar igen mina hål så borde det ingå i allemansrätten att få göra så? Tänk ett varv till.. Varför skulle någon få göra så i mina skogsmarker? Nej nej nej...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

Jag har tolkat en Hendersonpump som ett handredskap som man får använda så länge man inte förstör nått.. vilket ju är grundtanken med allemansrätten...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

Citat från: GuldUgglan skrivet 29 november, 2014, 20:57:10
Om jag gräver upp din gräsmatta men skottar igen mina hål så borde det ingå i allemansrätten att göra så? Tänk ett varv till.. Varför skulle någon få göra så i mina skogsmarker? Nej nej nej...

GuldUgglan - du får gärna utveckla. Jag förstår inte.  // johanssonsan