Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

m/68-60 Guld Bazooka

Startat av Guldbob, 17 september, 2014, 17:25:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Guldbob

Nu börjar Bazookan ta form.
Jag fick just hem prototypdelarna till min 60cm Bazooka.
ett litet fel har smugit sig in, uppsamlaren skall vara 13cm lång, av någon anledning så gjorde de den bara 7.5cm. men det ordnar jag i morgon. Rören borras i morgon.
gallret hoppas jag blir klart till fredag. det blir utbytbart i storlekar 5, 7 och 12mm.
Nästa variant blir en på 120cm den skall vara klar i nästa vecka.
Nu skall Bazookan provköras och misshandlas så den håller måttet och fungerar perfekt innan jag börjar med serietillverkningen. Hugade testpiloter kan pm:a
Bifogar några bilder.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

johanssonsan

En ide kan vara att rören går in 5 - 6cm i lådan så att eventuellt skräp eller grus inte täpper till hålen i rören.
En annan ide kan vara att låta rören sticka ut på utsidan och där ha avtagbara lock för att enklare hålla hålen i rören rena. Kan det vara något?

Guldbob

Jag tackar för tipsen, skall definitivt prova båda tipsen, jag är ju i prototypläget så alla förslag mottages tacksamt. Är dock lite tveksam på att ha något som sticker ut ur Bazookan.
Har någon något förslag på antal hål i rören, placering och diameter på hålen?
fortfarande lite bekymmer med att göra gallret utbytbart på ett enkelt sätt. det måste sitta fast och inte lossa samtidigt som det skall vara enkelt att byta.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Guldbob

#3
Äntligen är första gallret till prototypen på m/68-60 klar.
Laserskuren i 2 mm rostfritt stål med 7mm öppningar och 3 mm gallertjocklek.
Gallret är utbytbart, första prototypen med en skruv, men nästa modell blir med snäppin låsning.
Rören till material/koncentrat lådan är även de gjorda, de första testerna med olika rör visar att avlånga sidogående hål med en total genomströmmning i rören (2st, 4liter/st) om 8 liter/minut vid fri vattenströmning, ganska långsam bäck om 30-60liter/minut.
(Flödet genom rören håller materialet/koncentratet i lådan i ett kvicksandsliknande tillstånd där guldet samlas i botten.)

Första provet med guldbärande sand 10st korn om 0.3-1mm långa och tunna i en liter siktad sand ner till ca. 15mm i grovlek så tog den alla guldkorn, ingen förlust.  :D
Under helgen skall ett 10 tal ytterligare prov i olika lutningar och flöden genomföras.
Hela guldrännan med galler och allt väger under 2.5kg. allt gjort i 5mm ABS plast med ett rostfritt galler. Rännan kommer även att få ett fäste för bärrem och ett bärhantag av tubnylon.

Även en ställning med justerbara ben passande till både m/68-60 och m/68-120 är på väg.
Galvat och svartmålat. Perfekt för att hålla fast rännan när du matar med spade.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

johanssonsan

Citat från: Guldbob skrivet 24 september, 2014, 12:39:08
Jag tackar för tipsen, skall definitivt prova båda tipsen, jag är ju i prototypläget så alla förslag mottages tacksamt. Är dock lite tveksam på att ha något som sticker ut ur Bazookan.

Imponerad! Stadigt bygge. Angående rören så menade jag att det skulle vara utstick motströms ur koncentrat lådan.
När du tömmer så kolla färgen på materialet. Har det mörknat jämfört med det du matar in så tror jag att du är helt rätt.

Guldbob

#5
Hejsan, mörknat? Är inte riktigt med här, förklara för mig är du snäll.
Rören sticker ut ca 10-15mm mot strömmen och är fastlimmade och även limmade tätt mot framstycket. Inte sett något som täpper dem, man kör normalt 20-60 kg siktat grus sedan tömmer man, ev. Löv etc. Sköljer man bort i samband med tömmning. Möjligen ett galler över underdelen för hindra löv och större skräp från bäcken vid hösten eller andra extrema tillfällen. Men det kan man enkelt fixa själv vid behov.
Rören är enkla att rengöra med en flaskborste om det behövs.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

maxibazze (Max)

#6
Citat från: Guldbob skrivet 10 oktober, 2014, 17:46:43
Hejsan, mörknat? Är inte riktigt med här, förklara för mig är du snäll.
Rören sticker ut ca 10-15mm mot strömmen och är fastlimmade och även limmade tätt mot framstycket. Inte sett något som täpper dem, man kör normalt 20-60 kg siktat grus sedan tömmer man, ev. Löv etc. Sköljer man bort i samband med tömmning. Möjligen ett galler över underdelen för hindra löv och större skräp från bäcken vid hösten eller andra extrema tillfällen. Men det kan man enkelt fixa själv vid behov.
Rören är enkla att rengöra med en flaskborste om det behövs.

Tror att han menar mörknat som i att koncentrat brukar vara mörkare då det innehåller svartsand och andra tunga mineral(?) :)

Har förresten en fråga! I viken riktning bör hålen i rören vara placerade? Nedåt i lådan? sidan? spelar det roll? och hur många hål och hur stora? Är sjukt sugen på att snickra ihop en själv  :D
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Guldbob

#7
Ahaaa.  :P Jodå, svartsanden stannar kvar.
Hålen är riktade nedåt, använder 3st sågade tvärs över, de ger som jag skrivit 4liter/st.
Mina rör har en diameter om 25mm och skårorna är nedsågade ca. 6mm med en bred om 1.3mm.
Storleken på boxen och avståndet mellan hålen har visat sig vara mycket viktigt.
Ta det lite lugn och vänta på att jag börjar sälja, jag lovar att det blir bättre och billigare... Som det ser ut nu så är det bästa rännan för prospektering och vandringar som jag sett, bara 2.5kg och slagtålig.
Vill du hjälpa till att utvärdera den så ställ dig i kön genom att pm:a mig.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

maxibazze (Max)

Citat från: Guldbob skrivet 10 oktober, 2014, 19:55:26
Ahaaa.  :P Jodå, svartsanden stannar kvar.
Hålen är riktade nedåt, använder 3st sågade tvärs över, de ger som jag skrivit 4liter/st.
Mina rör har en diameter om 25mm och skårorna är nedsågade ca. 6mm med en bred om 1.3mm.
Storleken på boxen och avståndet mellan hålen har visat sig vara mycket viktigt.
Ta det lite lugn och vänta på att jag börjar sälja, jag lovar att det blir bättre och billigare... Som det ser ut nu så är det bästa rännan för prospektering och vandringar som jag sett, bara 2.5kg och slagtålig.
Vill du hjälpa till att utvärdera den så ställ dig i kön genom att pm:a mig.

Jag kommer förmodligen ändå bygga en då min design är lite annorlunda... Men kanske händer att jag beställer en av dig nästa år, stödjer gärna medlemmar på forumet  :D Nästa år dock, förmodligen, skall flytta till Abu Dhabi ett tag och kommer inte vaska... Tror inte det finns ett enda vattendrag där för övrigt!
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Guldbob

Nää, men du får väl torrvaska då, köp en bensindriven lövblåsare och bygg om. Det finns en massa tipps på youtube. :-)
Lycka till.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

maxibazze (Max)

Citat från: Guldbob skrivet 10 oktober, 2014, 21:13:28
Nää, men du får väl torrvaska då, köp en bensindriven lövblåsare och bygg om. Det finns en massa tipps på youtube. :-)
Lycka till.

Tackar, men tror jag ska ta en paus från guldletandet till vintern och fram till jag återvänder till kära Sverige :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

erland82

Nej för tusan. Det är guldläge ;) att utveckla guldletandet ju. Är det inte där nedåt de har börjat hitta en massa guld med detektorn.

http://www.guldstrom.se/nyhetsbrev-127

maxibazze (Max)

Citat från: erland82 skrivet 10 oktober, 2014, 22:02:39
Nej för tusan. Det är guldläge ;) att utveckla guldletandet ju. Är det inte där nedåt de har börjat hitta en massa guld med detektorn.

http://www.guldstrom.se/nyhetsbrev-127

Dra åt h-e.. bara en timma ifrån där jag ska bo. Hade gärna letat, får se hur läget är, vill ju inte bli satt i fängelse om inte vem som helst får leta :P
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod