Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Fråga angående trummval

Startat av Bengt V, 08 juni, 2014, 07:57:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Känns lite som att sätta lastbilsdäck på en Eu-moppebil. 3 steg med rännor för det lilla material han får igenom. 0,3 kubik per timma kanske han får igenom som absolut max. En sikt och en blåränna gör samma jobb, fast med mindre utrustning.

Men som prototyp till något större så är den intressant.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

BASSO

Jobbigt att bygga något så invecklat och sedan inte kunna mata in naturligt grus ::).
Om killen i videon skulle mata med spade eller fyllhacka från marken skulle förmodligen "hoppern" spricka och det skulle bli stopp i trumman. Dimensionera eller designa byggena så man kan mata grus/sten från backen utan att behöva gå genom olika moment innan det hamnar i hoppern, det kommer ni vara nöjda med i längden.
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Gruvfogden

Du har så rätt så Basso. Han får ju hålla på med massa siktande och jobb innan han kan mata maskinen. Då är ju mycket av idén borta. En trumlare ska ju fungera som en sikt.

Btw, Basso, har en 2,8milj scovillesås här nu. Den bränner lite, till och med på fingrarna;)
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

HANNU

Exakt, för liten trumma och klen gruslåda. Den där vil man inte rigga upp bara över dagen. Men tycker om det ändå. Han kanske har en tätare galler där mellan rännorna.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Bengt V

Jag måste meddela att jag ljugit för er, röret är faktisk 25 cm i diameter, så då hamnar bygget i ett bättre läge.
Min granne sa att han hade ett 20cm rör, och dumt nog kontrollmätte jag aldrig röret.

Jag håller på och bygger nu, få se om kort kan visas senare i kväll.

HANNU

Citat från: Bengt V skrivet 09 juni, 2014, 17:26:29
Jag måste meddela att jag ljugit för er, röret är faktisk 25 cm i diameter, så då hamnar bygget i ett bättre läge.
Min granne sa att han hade ett 20cm rör, och dumt nog kontrollmätte jag aldrig röret.

Jag håller på och bygger nu, få se om kort kan visas senare i kväll.
Fem cm gör mycket.  Vatnet in för du bäst från bakändan. Försök att forma gruslådan så att öpningen till trumman blir så stor som möjligt.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Sudde(Stefan)

Jag har ett 250 rör just nu och spolningsröret ligger ca 50 mm från trummans övre kant. Lämnar lite plats ovanför röret om nu ngt skulle följa med runt , har medbringare i framkant av trumman för att röra om lite och slå sönder eventuella kokor av mtrl.

Ser fram mot bilder av bygget! Lycka till!!
Framåt framåt och.....ner.

Ace112

Ja, vad ska han med alla rännorna till...?

Men röret kan ju bara vara en 150mm, det var det jag ville visa... :)

Sen är det ju festligt att han kör så fort att han behöver en kåpa över!

Såg nån på tuben som hade trumla i stil med Sudden's, ca en halvmeter, men han matade den med vad som såg ut att vara en tre-fyra tons grävmaskin. Han hade ju förstås lite grejor före... Precis som ni säger...
Många bäckar små...

Bengt V

Tänk att folk ska dyka upp mitt i hemlighetsmakeriet och ställa en massa obekväma frågor, men fick lite gjort iaf.

Färggrann min lilla sandfångare.
Själva muffänden är alltså "avloppet" kan man säga. Annars är det väl att lösa problemen lite efter hand.

Ser ni något galet så hojta till.


Bengt V

Någon som vet ungefär vilken lutning trumman bör ha?

Ace112

I ditt fall skulle jag välj noll lutning och låta massorna trycka sig ut. Nu bör jag väl tillägga att jag inte vet så mycket om just guld utvinning, men jag har tvättat rätt mycket sjösten och dolomitkross i en betongfabrik. Modellen där var mycket vatten och många ställen där det fina materialet kunde rinna ut, sen trycktes de stora stenarna ut i andra änden. Men justermån är ju aldrig fel...
Många bäckar små...

Sudde(Stefan)

#24
Kul! :)

Ang lutning så har både jag och PappaG justerbara ben på maskinerna men när vi väl plumsa ner Pappa G:s ute i fält i ån så behövdes inget justeras ,det öste på fint genom trumman..

Tänk på att hjulen du har inte har så stor "frigång".. Se till så inget grus går baklänges ut och ner och blockar hjulen,de blir snabbt "ickerunda " då...
Skydda dem på ngt sätt eller lägg en bit gummimatta från matarlådan in i trumman så det inte läcker ut.
Hoppas du förstod vad jag menade?

Kul bygge och lycka till!!
Framåt framåt och.....ner.

Bengt V

Citat från: Sudde(Stefan) skrivet 09 juni, 2014, 22:14:10
Kul! :)

Ang lutning så har både jag och PappaG justerbara ben på maskinerna men när vi väl plumsa ner Pappa G:s ute i fält i ån så behövdes inget justeras ,det öste på fint genom trumman..

Tänk på att hjulen du har inte har så stor "frigång".. Se till så inget grus går baklänges ut och ner och blockar hjulen,de blir snabbt "ickerunda " då...
Skydda dem på ngt sätt eller lägg en bit gummimatta från matarlådan in i trumman så det inte läcker ut.
Hoppas du förstod vad jag menade?

Kul bygge och lycka till!


Tack för synpunkter.
Benen har justering, syns kanske dåligt, men någon typ av handtag ska svetsas på bultarna.
Jag har noterat på filmer att vattnet tar bakvägen ur röret när mycket grus är på väg in i trumman, tänkt montera någon typ av kant i änden på någon cm, få se vad det blir.
Hjulen används nog mest för att dra maskinen här hemma skulle jag tro.

Nu måste jag ut och jobba lite, röja ungskog, varmt och skönt.