Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Äldre våg...Roller & Smith !

Startat av Flake Arne, 05 maj, 2014, 22:19:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Flake Arne

Hittade denna gamla våg för en billig peng på en loppis.

Det är en balansvåg av märket Roller & Smith, med mycket fina inställningsmöjligheter och skall kunna väga en miligram med en precison på 0.1 milligram.

Vad är det för tolerans och skala på de digitala vågar som tillgängliga för gemene man ?

BASSO

Fin våg du hittat :P
Vanligaste digitalvågen tror jag är 100-0,01gram, noggranheten brukar vara 0,01gram. Så ju mera man väger dest bättre precision procentuellt blir det. Man kan ändra mellan gr, tl, oz, ct, gn. Finns mer eller mindre avancerade och kostar från ca 60kr och uppåt.
Som lite kuriosa kan jag berätta att jag praktiserade på ett labb en gång, där fanns en våg med sex decimaler som man vägde filterpapper och kemikalier på.
Man fick sätta på en glaskupa och vänta tills luften stannat innan man kunde läsa av värdet på vågen, då luftrörelsen gjorde att vågen hela tiden flukturerade..
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Flake Arne

Tja Basso,

Jo...den är rätt fräck.
Hängde upp en liten bit papper (se bild) ca 3x4 mm stor och fick ett utslag på vågen.
Läste av det till 1.1 milligram. Dvs 0,0011 gram...kan det stämma tro ?

Efter att ha googlat lite på den så användes även denna inom lab/läkemedel.

Coolt med vågen du beskriver noggranhet på microgrammet :)

Eucitzen

Den skarpaste jag har, till ädelstenar, har en felmarginal på ca 0.002 gram. Digital då.
Inte så tokig våg du hittat! :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Flake Arne

Tack EU,

Men får man utslag på en sådan våg om du lägger en pappersbit likt min på vågen ?

I och med att jag fick ett utslag på 11 streck på skalan borde man kunna väga saker ner till 0.1 milligram.
Alltså 0,0001 gram vilket känns helt otroligt på en så gammal maskin.  O:-)

Eucitzen

Nej då, inte så otroligt. Många gamla maskiner var trots allt gjorda för att hålla. Inte var dom heller sämre än dagens alla gånger.

Jag mätte upp en 3x4 mm pappersbit och får inget utslag. Den väger alltså under 2 milligram. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Flake Arne

Ha..ha...hittar du ett micro som ej ger utslag på din våg så kan jag väga det åt dig då :D

Måste fixa en liten korg så jag kan väga min otroligt lilla samling så här långt..
Fan man kanske kan hänga en guldrör i varje ände och den ena med guld i...diffen borde ju vara guldvikten.
Ska testas i helgen..

BASSO

Citat från: Flake Arne skrivet 08 maj, 2014, 21:11:10
Ha..ha...hittar du ett micro som ej ger utslag på din våg så kan jag väga det åt dig då :D

Måste fixa en liten korg så jag kan väga min otroligt lilla samling så här långt..
Fan man kanske kan hänga en guldrör i varje ände och den ena med guld i...diffen borde ju vara guldvikten.
Ska testas i helgen..
Det går inte, för rören väger olika mycket även när de är tomma. Så du måste kalibrera dem tomma mot varandra först.
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Flake Arne

Bra synpunkt där...minsta toleransfel på rören slår ju lätt ett par miligram.
Ska se om de går att få i våg. Återkommer med bilder.. C:-)

johanssonsan

Ser at det står capacity 25mg på vågen. Kanske läge att undvika överbelastning på underverket. Rören väger betydligt mer än 25mg.  :o

Flake Arne

Jo, det stämmer...balansarmarna är gymt tunna, typ 1 mm i diameter.
Får nog bygga en korg i papper, nollställa och sedan "skopa" i allt guld  ;D

BASSO

Citat från: johanssonsan skrivet 11 maj, 2014, 08:55:48
Ser at det står capacity 25mg på vågen. Kanske läge att undvika överbelastning på underverket. Rören väger betydligt mer än 25mg.  :o
Det är ju perfekt, 25mg då går det ju att väga alla nuggets man hittat på en och samma gång  :))
Mvh Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Flake Arne

Kanske är enklare att räkna ut vikten matematiskt på en flaga...

Vilken volym motsvarar ett gram guld ?
Densitet 19 kg/dm3 borde man börja med....0,019 kg/cm3....0,000019 kg/mm3....19 miligram/mm3 ?
Tänker jag rätt..?

1/19-dels mm3 borde väga ett miligram...en flagar på en miligram har volymen 0,053 mm3

Nu har jag glömt varför jag undrar...  :D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod