News:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Main Menu

Guldvagga

Started by Dalmasen, 08 March, 2009, 09:07:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dalmasen

Beskriver ett litet projekt jag funderar på att genomföra. Det är en sorts guldvagga. Den är tänkt att användas i stilla/långsamt vatten där man inte kan använda en ränna. Visserligen är detta rätta platsen för en highbanker men den är tänkt att vara lätt portabel och framförallt ljudlös så man kan njuta av naturen.

Idén är att guldet ska samlas i botten och inte kunna smita. Koncentratet vaskas sedan på vanligt sätt i vaskpanna.

Vaggan är tänkt att byggas i formplyfa med hyvlat trä/rundstav till ramen.
Vaggan placeras i vattnet så att vattenytan är i linje med dess överkant (ställbart). Den fylles med grus till råge. Foten placeras på en bräda för att hålla den still, sedan vaggas den med hjälp av handtaget i korta hårda slag så att gruset rör sig och godsakerna, dvs guldet, sjunker och lättare ofyndigt material kommer till ytan. Lite långsammare men större utslag bör skölja bort översta skiktet av gruset. Sedan slår man på ett par liter grus till så att en ny råge bildas, skakar, fyller osv. En 8-10 hinkar bör det gå att köra innan den måste tömmas. En nackdel kan nog vara att den troligen fungerar bäst med siktat grus. Långa stövlar behövs säkert också.

Eventuellt kan man utveckla konstruktionen med en sikt fastsatt över vaggans öppning. Om sikten lutar kommer större stenar att glida av automatsikt när man vaggar. Det skulle nog kunna fungera bra med två man, en som öser och en som vaggar.

Det bör gå bra mycket fortare och vara lindrigare för ryggen än handvaskning. Vad tror ni om detta?

Liknande konstruktioner finns redan. Denna konstruktion samlar förhoppningsvis det bästa från dessa.
http://www.minnesotagoldprospectors.org ... kerBox.pdf
http://www.gold-rus.com/Gold/Montana-Go ... r-Pan.html
http://www.sluicebox.com/goldpan.htm
http://www.goldpanprospectors.com/Pyramid.html

/Dalmasen[attachment=1:2mucqntx]guldvagga20.jpg[/attachment:2mucqntx][attachment=0:2mucqntx]guldvagga30.jpg[/attachment:2mucqntx]

Diego

Smart konstruktion! Men himla jobb att stå och trampa den. Jag har 12-volts vindrutetorkarmotorer som vore perfekt för att driva den om man sätter dem uppe på överbyggnaden. Beroende på hur portabel du vill ha apparaten så kan man sätta en stålklump eller liknande i botten så står den stadigt.

Riktigt smart konstruktion på platser där det inte finns strömmande vatten! Annars tror jag nog en vanlig ränna är enklare och mer pålitlig.

LazzeLazer

Hej Dalmasen.
Nästan precis samma ide har jag.  Jag tänker mig dock en lite större variant, med sikt i så att den rymmer ungefär 2 st murarspannar med osiktat material. sedan är det bara att vicka på (och här kan man tänka sig att en elmotor med excentertyngd gör vibrationen) samtidigt som man hämtar mer material.  så antingen är man 2 st personer, en som vickar och en som gräver grus eller så har man mekanisk hjälp.

har heller inte den i samma profil. du kan ju precis lika bra ha den lådlik. bara du har en typ av utlopp en bit ovanför botten som det lättare gruset och vatten kan "rinna" ut ur.

finns det tillgång till vatten, så kan man till  och med stå på land och sikta, bara ösa i en skvätt då och då samtidigt som man vickar..

Jag har funderat på denna länge och är rätt säker på att principen är sund.  fördelen är att man inte behöver stanna för cleanup. bara ös på så länge man orkar springa med grus. guldet ligger kvar på botten av lådan hela tiden.

/Lazze

Eucitzen

Japp, jag ser ingen grund varför det inte skulle fungera. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

LazzeLazer

Är det du själv på bilden dalmasen? :lol:
Snygg outfit för lite guldvaskning...

Dalmasen

Hej och tack för kommentarerna.

Tanken är just att den ska vara handdriven. Funkar den kan man kanske utveckla det hela med någon hjälpmotor.

Formen på vaggan och dess rillor gör så att allt material lätt kan röra sig utan att guldet halkar ut. Rörelsen tror jag behövs för att guldet verkligen ska komma till botten. Risken med en låda är att materialet packar sig och inte kan tränga ned till botten.

Som alla ideér visar den en tänkt framtid. OM den nu funkar så bra som jag tror blir nog min framtida klädsel kostym   ;)
/Dalmasen

johanssonsan

Kanske enklast att köpa en Grizzly Gold pan som monteras i en ställning där Grizzly rör sig horisontellt.
//Ingemar