Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Projekt 4" dredge

Startat av Verktygsmakaren Sven, 02 februari, 2014, 19:37:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Glimmer

Ojoj vilka fynd :) riktigt fina bygg delar!
Är det rostfritt också?

/Glimmer

Verktygsmakaren Sven

jepp kunde inte låta bli för 5kr/kg  :D
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

Glimmer

Då var det inte bara bra utan billigt också :) lycka till med bygget
/Glimmer

HANNU

Hehe, jag som i höstas sålde 450 kg rostfritt till skroten och fick 11 kr / kg.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

klyvar

#30
Citat från: Glimmer skrivet 26 februari, 2014, 05:49:22
Citat från: klyvar skrivet 25 februari, 2014, 22:44:48
Jag har provbyggt en infinity jet med hjälp av pvc rördetaljer och glasfiberarmerad polyester.

... intressanta grejer du håller på med :), kanske kan man få se något foto?

Jag själv skall konstruera ett utbytbart munstycke till min suction nozzle,

Tyvärr det finns inga bilder, det är 8 år sedan. Visste inte ens att det var en infinity jet jag byggde. Trodde i min enfald och brist på engelskakunskaper att jag var först med iden. Min kära fru har numera ordnat till mina engelska så jag har kunnat berika mig och bli fattigare i min enfald  :) hoppas jag.

Sedan tycker jag det låter som en strålande ide med utbytbara munstycken. För min erfarenhet är också precis som du skriver att det är väldigt känsligt med utformningen av dom.


Verktygsmakaren Sven

#31
här är en användbar tabell     
nu i efterhand så är bara frågan hur långa rören var i detta diagram

denna stämde bättre http://www.pumpcalcs.com/calculators/view/103/?

[mmg]522[/mmg]

*** Admin Justerade bildadressen ***
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

Verktygsmakaren Sven

#32
nu har det varit mycket prat om trommel.  så då spinner jag på lite med fast med det svenska namnet trumlare

om man satt en  trumlare som dredgen sprutar in vattnet i  så slipper man ju massa stenar  och en eventuell blowout
borde ju då bara rensa det som finns i trumlaren   och vatten mängden blir densamma  .

måste finnas nackdelar men nu kommer jag inte på nått   ni som kör dredgar vad tror ni?
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

Infaustus

Citat från: Verktygsmakaren(Sven) skrivet 02 mars, 2014, 19:04:13
nu har det varit mycket prat om trommel.  så då spinner jag på lite med fast med det svenska namnet trumlare

om man satt en  trumlare som dredgen sprutar in vattnet i  så slipper man ju massa stenar  och en eventuell blowout
borde ju då bara rensa det som finns i trumlaren   och vatten mängden blir densamma  .

måste finnas nackdelar men nu kommer jag inte på nått   ni som kör dredgar vad tror ni?


Största naktdelen är att med en trumma på dredgen så kommer det att bli endel lyfthöjd över vattnet och det stjäl massor av effekt,sen blir ju tyngd punkten högre och kräver i sin tur bredare mellan pontonerna osv,rännan ska ju ligga i vattnet eller så nära som möjligt  för att få så hög effekt som möjligt,men med en kort sugslang med powerjet som på en hb combo skullle det funka om man bara ska suga i strandkanten.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Go big or go home.

Verktygsmakaren Sven

mm lyfthöjden är lite klurig  vet inte om man kan kompensera det med den bättre effekten infinyty jeten sägs ge.

men det är bara att testa sen   annars får man göra om ::)

hur lång slang används till HB combon ?     
kan det vara värt det extra jobbet att få det sållat och slippa blowouts?
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

Infaustus

#35
Skulle säga att det finns en anledning varför trummor står på land och inte på dredge,blow out är ju nått som bara händer i en dredge som har jetlog/Infinity och flare när luftbubblan som bildas om man haft munstycket för nära ytan kommer in i flaret och får jetstrålen/strålarna att slå ut (kan ju dämpas med tjock gummi matta men suget försvinner ju tills flaret är fyllt igen),man slipper det  med ett front matat munstycke,den absolut värsta blowouten jag sett filmade jag i emån förra sommaren Sweitzaren som har en dredge med infinity jet skulle starta och den drog luft,tur att han hade ankare och ingen stog framför rännan kan jag säga....
Har man slangen upp i hoppern på en hb och sug munstycke siktar det ju som vanligt och "hostar"bara till om man skulle få med lite luft har man riktiga mattor fällor som guldet gömt sig i/bakom så ska det inte kunna röra sig mycket,skulle säga att 3-4 meter är maxlängd på slangen beroende på vad man har för pump att trycka med och till vilken höjd över vattnet om man vill ha riktigt bra drag i den. Kulta imuri här på forumet har mycket mer dredge erfarenhet så han kan nog svara angående höjd osv.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Go big or go home.

Infaustus

Bilder på hemmabyggd infinity jet dredge

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Go big or go home.

Infaustus

#37
Infinity jet dredge

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Go big or go home.

Infaustus

#38
Liten film där man ser när det kommer luft med.
Emån dredge
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Go big or go home.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod