Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Projekt 4" dredge

Startat av Verktygsmakaren Sven, 02 februari, 2014, 19:37:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Räcker utmärkt till en HB men ger för lågt tryck för att driva en dredge.

Kulta Imuri

Citat från: Apskaft skrivet 25 februari, 2014, 19:27:16
Av ren nyfikenhet, varför duger inte en sån här?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Bensindriven-Vattenpump-GP-2-17456/

Skulle den räcka till att förse en highbanker med vatten åtminstone?

-Stort pumphus, liten impeller = Dåligt tryck och sådär i flödet i kombination är inte  det bra för en dredge, tro mig. Vi som hållit på ett tag har alla redan provat dessa typer. Finns hur mycket som helst att läsa om du söker runt här lite.

Apskaft

Citat från: Kulta Imuri skrivet 25 februari, 2014, 19:34:58
Citat från: Apskaft skrivet 25 februari, 2014, 19:27:16
Av ren nyfikenhet, varför duger inte en sån här?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Bensindriven-Vattenpump-GP-2-17456/

Skulle den räcka till att förse en highbanker med vatten åtminstone?

-Stort pumphus, liten impeller = Dåligt tryck och sådär i flödet i kombination är inte  det bra för en dredge, tro mig. Vi som hållit på ett tag har alla redan provat dessa typer. Finns hur mycket som helst att läsa om du söker runt här lite.

Jag litar till fullo på er kompetens, var bara nyfiken! Tack för svaret.

Verktygsmakaren Sven

nej det är inte lätt att hitta  :'(   om man inte beställer från usa :o

har nog snart blivit besök på några hundra webbsidor i jakt på info, på pumpar och olika lösningar.
men har bestämt mig för modellen på jet munstycke nu.  det blir  en som kallas infinity jet   vad jag förstått är det en av
de bästa sorterna . bla så kan man bygga den så man får ett justerbart munstycke och det tyckte jag riktigt mycket om då vad jag fattat
att munstyckena måste passa för pumpen man ska använda 

http://www.gouldeng.com/stech.htm  info om infinity jet  bra sida
Vortex 4 inch ROV dredge.mov  här snackar vi om rejält flöde

bilder kommer snart
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

HANNU

Med spolventil kan man suga på torr land
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Verktygsmakaren Sven

mm det har jag klurat på med . blir nog  en liknande men infinity där med .

hur mycket i volym suger man på land med en sån Hannu?
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

HANNU

Citat från: Verktygsmakaren(Sven) skrivet 25 februari, 2014, 21:28:26
mm det har jag klurat på med . blir nog  en liknande men infinity där med .

hur mycket i volym suger man på land med en sån Hannu?

Som jag skrivit tidigare så har jag inte pump som gör tillräckligt med tryck, så jag har inte prövat på torr land än. Skaffar en kraftigt Honda pump till sommaren.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Tror ändå att spade och fyllhacka är snabbare
Stå på dig, annars gör nån annan det.

klyvar

Jag har provbyggt en infinity jet med hjälp av pvc rördetaljer och glasfiberarmerad polyester. Den jag byggde var otroligt känslig på öppningens storlek där vattnet kommer in. jag hade bara en en stor slangklammer för att spärra justeringen av öppningen. Stundtals tycker jag den fungerade väldigt bra. kanske inte så stor skillnad mot en vanlig powerjet som är rätt injusterad. Men stundtals fungerade den inte alls.

Ska en infinity jet att funka bra tror jag man ska kunna finjustera den med en gänga som man kan låsa.

Glimmer

Citat från: klyvar skrivet 25 februari, 2014, 22:44:48
Jag har provbyggt en infinity jet med hjälp av pvc rördetaljer och glasfiberarmerad polyester. Den jag byggde var otroligt känslig på öppningens storlek där vattnet kommer in. jag hade bara en en stor slangklammer för att spärra justeringen av öppningen. Stundtals tycker jag den fungerade väldigt bra. kanske inte så stor skillnad mot en vanlig powerjet som är rätt injusterad. Men stundtals fungerade den inte alls.

Ska en infinity jet att funka bra tror jag man ska kunna finjustera den med en gänga som man kan låsa.

Japp det är nog en god ide med en fingänga till justeringen, tror jag läste någonstans om att man får se till att ha rent vatten eftersom mints lilla korn kan börja täppa infinityn... jag hittade lite intressanta uppgifter om de olika nozzles effektivitet på nätet... intressanta grejer du håller på med :), kanske kan man få se något foto?http://www.gouldeng.com/gettingbestper.htm

Jag själv skall konstruera ett utbytbart munstycke till min suction nozzle, jag har fått lite konstruktions tips av
ett proffs på vattenflöden. Det är oerhört viktigt med utformningen av munstycken, minsta felaktighet orsakar vibrationer och kan minska flödet katastrofalt.



"Now it comes down to the awesome infinity jet. This device has the highest efficiency of any of the jets discussed in this article. The principle is completely different from any jet on the market. The water from the 360° jet (same diameter as the dredge-hose) is applied on the outer edges of the column of water. There are many advantages to this design. The cavitation is almost zero; the outside surface tension is broken by the force of the surrounding jet. The jamming appears to be less because the force of the water is directed to the outer edges of the column of water instead of directing it at an angle towards the opposite side wall, as in the power jet, causing the rocks to tumble and jam against the side of the tube. This device does have a short fall however; the gap is very small, so it can get small rocks stuck in the gap if the input screen on the pump has too large of holes. They make the jet variable so it can be adjusted to the flow of the pump and pressure. The gap can also be opened to clear out any rocks that may have lodged in the gap. When I first tested it, I had trouble setting the proper gap. That is when I discovered the old miners flow gauge. I simply set the gap for the maximum amount of water out of the end of the device. One thing I discovered while doing all this testing, was the amount of water that was actually sucked in verses the amount of water driven into the venturi jet is poor in efficiency. In the case of the power jet, for 100 GPM applied to the venturi jet, it only sucked 50 GPM through the nozzle and dredge-hose. I repeated the test 5 or 6 times and the results were always the same. The suction nozzle drew 75 GPM and the tri-jet drew 90 GPM. I expected an efficiency of 100 GPM applied to the jet and sucking 200 GPM, with a total output of 300 GPM. Even the infinity jet only sucked 130 GPM with 100 GPM applied to the jet. I was totally amazed of the poor efficiency. As it turns out that the venturi jet system is very inefficient but that is all we have available for us to use. The reader will have to make his own conclusion as to what this all means and if it worth his money to upgrade to a more efficient venturi jet. Water measurements table, were taken from the Pocket Ref

By Thomas J. Glover ISBN number 1-885071-33-7."

DigDug

Citat från: Kulta Imuri skrivet 25 februari, 2014, 18:52:47
Denna pump skulle jag rekomendera ifall du skall handla i Sverige, inte helt gratis, men nödvändigt för en riktigt bra dredge. Denna kan du köra en 3"med.
http://m.powerequipment.honda.com/pumps#/pumps/models/wh20
Kulta Imuri
Ja den kostar ju en del i Sverige tyvärr.  :-\

Hade tänkt dredga ganska grunt initialt, typ absolut max 1m djup. Kan man tumma lite på trycket då, ned mot 2.5bar för en 3" dredge?

johanssonsan

Det högre trycket krävs oavsett vattendjup för att skapa sug effekten. Lyfthöjden ovanför vattenytan till dredgen kräver också ett högre tryck.

Verktygsmakaren Sven

#25
ja man måste filtrera vattnet så partiklarna kan passera spalten i jeten   så man behöver en större "sil" runt insuget

som tur är så tittar man in hos den lokala skrotfirman titt som tätt
så jag har hittat lite bra o ha saker till olika byggen

bla de koniska rören för munstycket och perforerade rostfria "silar"


[mmg]519[/mmg]

*** Admin Justerade bildadressen ***
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod