Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

dregde bygge

Startat av jeppen, 04 december, 2013, 18:46:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jeppen

jag ska bygga en dredge och behöver tips det vore bra om jag fick köpa en men går bra med en hemmagjord men då ska jag ha lite tips på allting som behövs på en dredge

HANNU

Oj. Det var inte lite det. Du måste nog bestämma dig diametern på sugslangen så du vet vilken motoreffekt du behöver. Skaffa, bygga, rännan och allt annat så du vet vikten på allt och kan bestämma storleken på pontoner. När du har allt är det bara att bygga chassit. Lycka till.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

jeppen

Jag hade tänkt mig en 4 tummare till sugslang.Jag har skaffat in en vaskränna så det behöver jag inga tips på längre

HANNU

Jag har aldrig haft en dredge, men skulle jag bygga en så skulle jag först samla ihop allt som ingår och ha vikten i tankarna. Och för att tranportera en så skulle jag satsa på oppblåsbara pontoner. Rännan skall nog ha en justerbar infästning. Att börja med.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Dejamm

Borde inte liten gummibåt funka som pontoner. En sån med akterspegel för motor.

HANNU

Citat från: Dejamm skrivet 05 december, 2013, 18:20:29
Borde inte liten gummibåt funka som pontoner. En sån med akterspegel för motor.
Nog blir det lite svårt att montera rännan.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Brickan

Fendrar (uppblåsbara) funkar utmärkt som pontoner. Tål att släpas på land dessutom. Billiga finns på Biltema.

Dejamm

Citat från: unnah skrivet 05 december, 2013, 18:29:21
Citat från: Dejamm skrivet 05 december, 2013, 18:20:29
Borde inte liten gummibåt funka som pontoner. En sån med akterspegel för motor.
Nog blir det lite svårt att montera rännan.

Finns de med toft (bänk) i också. Fast de kan nog bli lite för tungt kanske.