Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Att tända brasan med

Startat av HANNU, 11 november, 2013, 19:56:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Citat från: iller skrivet 26 november, 2013, 09:17:39
Det var ett rätt bra sätt att tända brasan på, dock tycker jag videon är smått missvisande då du inte (enligt mig) använder nävern rätt.

Man tar tex inte ett par stora sjok näver och sen lägger på två stora vedklabbar ovanpå och tror att de ska brinna bra.
Man tar näver river i små bitar, tunna kvistar ovanpå det (och de närmst och längst ner på granen är alltid torra) sen lite grövre pinnar på det och sen när det brinner så lägger man på klabbarna. Misstänker att min metod hade gått avsevärt snabbare men så länge det funkar så använder man den metod man gillar bäst själv :)
stora färska ved tog jag med bara för att göra det extremt svårt att tända.  Vad jag än gjort med nävern hade dessa blöta ved aldrig tagit fyr,är jag säker på.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

iller

Citat från: unnah skrivet 26 november, 2013, 09:24:03
Citat från: iller skrivet 26 november, 2013, 09:17:39
Det var ett rätt bra sätt att tända brasan på, dock tycker jag videon är smått missvisande då du inte (enligt mig) använder nävern rätt.

Man tar tex inte ett par stora sjok näver och sen lägger på två stora vedklabbar ovanpå och tror att de ska brinna bra.
Man tar näver river i små bitar, tunna kvistar ovanpå det (och de närmst och längst ner på granen är alltid torra) sen lite grövre pinnar på det och sen när det brinner så lägger man på klabbarna. Misstänker att min metod hade gått avsevärt snabbare men så länge det funkar så använder man den metod man gillar bäst själv :)
stora färska ved tog jag med bara för att göra det extremt svårt att tända.  Vad jag än gjort med nävern hade dessa blöta ved aldrig tagit fyr,är jag säker på.

Vi får ta en tävling nån gång när vi träffas helt enkelt ;D

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Så var det dags att tillverka ny sats av det bästa braständaren. Är så många nya medlemmar att dom inte skulle missa detta, sätter jag fyr på tråden.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Citat från: unnah skrivet 04 januari, 2014, 13:20:34
Så var det dags att tillverka ny sats av det bästa braständaren. Är så många nya medlemmar att dom inte skulle missa detta, sätter jag fyr på tråden.

IKEA har feta ljus till billig peng. Tror att det var 25.- och det blir det många braständare av.

HANNU

Citat från: johanssonsan skrivet 04 januari, 2014, 16:02:09
Citat från: unnah skrivet 04 januari, 2014, 13:20:34
Så var det dags att tillverka ny sats av det bästa braständaren. Är så många nya medlemmar att dom inte skulle missa detta, sätter jag fyr på tråden.

IKEA har feta ljus till billig peng. Tror att det var 25.- och det blir det många braständare av.
Det är dom jag kör med ;)
Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Dags att tillverka mera braständare
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Allan johansson

Citat från: HANNU-unnah skrivet 11 november, 2013, 19:56:13
Lägger ut en tips på braständare. Billigt och bra, visst finns det. Det som behövs är:
hundens vattenskål
billigt stearin från tex. Ikea
värme
äggkartong
såg och polygriptång
Lägg ägkartången i het stearin tre fyra sekunder och du har en idiotsäker braständare.
Brinner runt fem minuter.
.  Jag brukar lägga näver som jag tänder på , du ska sen lägga små pinnar sen lite större pinnar sen ännu större. Sätter man korta stockar då kan man lugnt klämma öl hela natten vid den varma elden, kanske vaska lite ha det bra vännen.

HANNU

Då var det dags att tillverka mera ut av den bästa braständaren.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Det går åt när huset värms med ved
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Pontus Schröder

Härlig ide! Men då måste man ju äta så mye ägg ju & då kan jag andvända illers 1a ide om gaständare också som komplement :D

Värmer själv upp huset med ved & ska dra fram de gamla äggkartongerna som var tänkt till då vi skulle skaffat höns å göra minst 300 st inför vintern.
Annan fördel jämfört med tändvätskan är att de måste vara mycket billigare. I min affär betalar vi 50 kr för 1L.
Gör mer än din nästa så slipper den anse att du är lat.

HANNU

Har tänt brasan nu tre gånger här i Ädelfors och visat för folk hur överlägsen den är. Efter två minuter är det fyll ös på brasan.
Värmer också huset med ved och vad är bättre än den här, istället att hålla på med näver, papper och annat skit.
Som tur, har jag tillgång till äggkartong.

Annars är det regn att vänta för dagen här i ädelfors.
Stå på dig, annars gör nån annan det.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod