Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Att tända brasan med

Startat av HANNU, 11 november, 2013, 19:56:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Citat från: Blixten skrivet 13 november, 2013, 09:48:53
Slanga lite från bilens tank:p
flaskan var nog en vattenflaska men innehållet hade han slangat från tanken, eller.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

iller

Citat från: unnah skrivet 12 november, 2013, 20:49:18
Illers svampstuvning kanske är inte tillgänglit just då man skulle behöva tända till, dessutom kan man bränna fingrarna. 1till 10. 3
Lingonbens björknäver. Har eldat pannan hemma i 35 år med björk. Tröttnade på näver efter första året. Dessutom kanske olovligt att riva björkar i vildmarken. 1 till 10. 4
Robowich. Tanbonger har jag aldrig eldat med. Har inte sett en sedan 15 år tillbaka. 1 till 10 ???
Illers kvistar plus torra kottar, gräs och bra lungor. 1 till 10 3
Äggkartong  i kokande stearin  1 till 10 10+
Enligt min erfarenhet
Ha en trevlig kväll
:P

Om du sätter en trea på grankvistarna så kan du inte ha mycke erfarenhet :P Jag skulle sätta en 8'a :P

Pappagoran

Citat från: iller skrivet 13 november, 2013, 10:03:41
Citat från: unnah skrivet 12 november, 2013, 20:49:18
Illers svampstuvning kanske är inte tillgänglit just då man skulle behöva tända till, dessutom kan man bränna fingrarna. 1till 10. 3
Lingonbens björknäver. Har eldat pannan hemma i 35 år med björk. Tröttnade på näver efter första året. Dessutom kanske olovligt att riva björkar i vildmarken. 1 till 10. 4
Robowich. Tanbonger har jag aldrig eldat med. Har inte sett en sedan 15 år tillbaka. 1 till 10 ???
Illers kvistar plus torra kottar, gräs och bra lungor. 1 till 10 3
Äggkartong  i kokande stearin  1 till 10 10+
Enligt min erfarenhet
Ha en trevlig kväll
:P

Om du sätter en trea på grankvistarna så kan du inte ha mycke erfarenhet :P Jag skulle sätta en 8'a :P

Kanske just på grund av erfarenhet som grankvistarna bara fick en 3;a. Jämnfört med övriga förslag tycker jag det var ett högt betyg!
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

burris

Varför ska man hålla på och krångla? Det är väl bara att ta med sig tändvätska.
Den som letar han söker.

HANNU

#17
jag gjorde bedömningen efter egen erfarenhet.  tycker man att jag var orättvis i bedömningen är det bara att bröva. skulle jag då göra om det  så kanske skulle sätta en femma på björknävern
Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Citat från: burris skrivet 13 november, 2013, 12:22:30
Varför ska man hålla på och krångla? Det är väl bara att ta med sig tändvätska.
Tändvätska fungerar så länge du tranporterar det med bilen till brasan, camping. Men på vildmarken vill man inte släpa med sig ett extra kilo. Och skulle jag nu ta med mig ett extra kilo, skulle det hellre vara en flaska Jäger, i en plastflaska.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

lingonben

stickor från en gamal tall stubbe en som det luktar terpentin om
är oxå riktigt bra, :)

Eucitzen

Håller helt med; tändvätska är onödig vikt. Inget praktiskt om du är ute någon längre tid.

tjärved som lingonben nämner funkar bra också.. om du hittar något. :)

Hela diskussionen får mig att fundera, vad är det som gör ett bra material att tända ute i skogen.

Låg vikt, lång brinntid, lätt att tända och lätt att hitta/förbereda är ju några faktorer.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

Dejamm

Bra video. Vinnaren var ju ganska självklar. Men det måste väl vara ett himla kladd att dränka in äggkartong i stearin.

HANNU

Citat från: Dejamm skrivet 26 november, 2013, 06:50:19
Bra video. Vinnaren var ju ganska självklar. Men det måste väl vara ett himla kladd att dränka in äggkartong i stearin.
Nej då, man sågar, värmer, slänger till ljusstumparna från julen och dobbar med polygrip tängerna. Mera att städa efter sommarens konsentrat.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Dejamm

Ahha  hehe. Ja det kanske är nått man får testa då. Tack för tipset. =)

iller

Det var ett rätt bra sätt att tända brasan på, dock tycker jag videon är smått missvisande då du inte (enligt mig) använder nävern rätt.

Man tar tex inte ett par stora sjok näver och sen lägger på två stora vedklabbar ovanpå och tror att de ska brinna bra.
Man tar näver river i små bitar, tunna kvistar ovanpå det (och de närmst och längst ner på granen är alltid torra) sen lite grövre pinnar på det och sen när det brinner så lägger man på klabbarna. Misstänker att min metod hade gått avsevärt snabbare men så länge det funkar så använder man den metod man gillar bäst själv :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod