Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Att tända brasan med

Startat av HANNU, 11 november, 2013, 19:56:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Lägger ut en tips på braständare. Billigt och bra, visst finns det. Det som behövs är:
hundens vattenskål
billigt stearin från tex. Ikea
värme
äggkartong
såg och polygriptång
Lägg ägkartången i het stearin tre fyra sekunder och du har en idiotsäker braständare.
Brinner runt fem minuter.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Infaustus

Ska prova äggkartong,gjorde braständare av stearin och tidnings papper när jag gick i skolan men det är ju mer kladd än att använda kartong.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Go big or go home.

iller

Eller så tar man och vänder illers bakända mot tilltänkta brasan efter att han har fått i sig blasfeministens svampstuvning uppe i finland och sätter en tändare mellan och sen är det bara att vänta :D

lingonben


HANNU

Citat från: lingonben skrivet 11 november, 2013, 20:33:30
björk näver oslagbart:-)
bröva på mitt förslag, tror att du kommer att ändra dig
Stå på dig, annars gör nån annan det.

robowich

Norrlänning som jag är och uppvuxen på fjället så är tamponger något av det bästa man kan ha med sig i nödpackning. Alltid garanterat torra och brinner bra.
Audere est Facere

iller

Torra små grankvistar från nedersta delen på granen och sen splintade grankvistar. Så fick man lära sig i lumpen :D

Eucitzen

Tar sällan med något att tända brasan med. Använder också näver för det mesta.

Men jag hade ett tag en granne som jobbade på sågverk och hade god tillgång till sågspån.
Smälte paraffin och blandade in sågspånet tills en tjock smet bildades. Hivade in smeten i former till iskuber. Brann ca 10-15 min. Det fanns även små bitar av kvistar och annat i sågspånet, tändes lättare då.



Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Pappagoran

Citat från: iller skrivet 12 november, 2013, 13:13:00
Torra små grankvistar från nedersta delen på granen och sen splintade grankvistar. Så fick man lära sig i lumpen :D

Låter väldigt bekant Iller och jag vet nu också varför man frös så in i h....e den vintern.  ;)
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

HANNU

#9
Illers svampstuvning kanske är inte tillgänglit just då man skulle behöva tända till, dessutom kan man bränna fingrarna. 1till 10. 1
Lingonbens björknäver. Har eldat pannan hemma i 35 år med björk. Tröttnade på näver efter första året. Dessutom kanske olovligt att riva björkar i vildmarken. 1 till 10. 4
Robowich. Tanbonger har jag aldrig eldat med. Har inte sett en sedan 15 år tillbaka. 1 till 10 ???
Illers kvistar plus torra kottar, gräs och bra lungor. 1 till 10 3
Äggkartong  i kokande stearin  1 till 10 10+
Enligt min erfarenhet
Ha en trevlig kväll
:P
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan


HANNU

#11
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Blixten

Slanga lite från bilens tank:p
Gräv gräv och åter gräv


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod