Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hemma byggen? (rännor, highbankers, dredges etc)

Startat av Eucitzen, 21 mars, 2008, 10:36:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LazzeLazer

#13
actually....den med botten i anses vara lite bättre än om den är "öppen" rakt igenom. iaf av dom som har gjort popandson rännan. själv köpte jag nomadmatta med botten i just för att slippa ha något under. små guldkorn trillar ju rakt igenom den och lägger sig på bottnen. Det blir bara ett moment mer att ha ytterligare en matta under spagettimattan om den är öppen.

lasse

ps soggy: var hittade du mattan i lödde och vad var det för någon sort? pris osv. bor själv i häljarp så det är nära dit...

soggybottom

#14
Hej Lazer! hittade mattan i Lödde köpcenter på Bauhaus.Den är Dansk..Safety måtte..kostade ca,150spänn och är grå.
Vet ej om det funkar men liknar spagetti mattan tycker jag(har iof.inte sett nån Live..)men kanske snarlik.storlek 50x85cm.
Om du åker dit och tittar på den, meddela mig gärna om den kan vara användbar.Mvh soggy

LazzeLazer

#15
skall ske! brukar vara där titt som tätt... frun och tonårsdottern gillar gå i affärer  :roll:
(inte bauhaus men köpcentret altså)

Eucitzen

#16
Lazze, popandson rekkomenderar nu utan bak-sida dock gör det ingen större skillnad utvinnings mässigt.
Inte engligt vad jag har sett. Och du behöver inte har gummi matta under, det funkar ganska bra utan med har jag hört.

Kanske är lite av vad man personligt föredrar.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

LazzeLazer

#17
Har nu varit på bauhaus och kollat in safty matten....den duger!
är ett ganska så skapligt plagiat på nomadmattan. och betydligt billigare.
har fast botten men det tycker jag inte gör något.

lazze

Danne

#18
Hej

Den med full/fast botten som du hittade tror jag är att föredra, kör på den vet ja!!!
Jag har en utan botten och jag är tvungen att ha en rubbad matta under så inget glider emellan "spagettin" och trillar ut, speciellt mikro.
Vad kostade den?  Jag kommer att köpa en när jag passerar nästa gång.

En annan sak jag kommer att tänka på här är att sikta så mycket som möjligt.
En ränna med rätt vattenmängd och lutning som matas med samma storlek på kornen kommer inte att ha problem med att separera guldet.
Säg att guldet är 4 gånger tyngre än gruskornet och så kommer det gruskorn som är 4 gånger större att konkurera med guldet om att komma underst.

Bara en idé som man ofta glömmer när man bygger något "enkelt" och som är lätt att bära med sej.

Ni kommer att få mer guld (framförallt smått) i rännorna.

MVH Dan Ohlsson
/Danne

Eucitzen

#19
Faktiskt om du sätter mattan på plats väl nog så spelar det ingen roll ifall du har en öppen baksida.

Eftersom mattan har så bra stopp effekt som den har på vattnet så kommer guldet knappast att "rinna" ut ur rännan.
Ok om du börjar räkna i "Ångström", då kan det rinna ut mellan mattan.
Ångström är en gammal beteckning på miljonte delar (av en mm). Så vill jag minnas i alla fall.

Jag har själv kört öppen matta utan något under och -100 mesh fastnar ändå. :)

Att sikta är en av de mest grundläggande principerna vi har, det bör varje prospekterare veta.

En annan "kul" grej att testa kan vara scotch bright.  ;)
När du kört en säsong elda då upp scotch bright biten och vaska igenom askan, du kan bli glad. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

morgondagensGULD

#20

Fina manicker ni byggt, och en intressant diskussion om "dörrmattors" andvändbarhet i vaskrännor.

Själv använder jag rännan som på bilden.
Efter att ha testat den riktigt ordentligt under tre dagar kom jag fram till att rännan tappat tre små korn på två arbetsdagar.

"Grejen" på bilderna byggs för under 2000 kr inklusive vaskrännan - som är den klart dyraste detaljen/delen.
Jag har - i brist på bättre namn - kallat den "anrikningsverket", och den bedöms klara det material som 4 st samtidigt  arbetande 4´´ gravitydredgar (guldströmmare) suger upp vid normal drift på/i hårdpackade flodbäddar.

johanssonsan

#21
Härligt....mer bilder och info, tack.

morgondagensGULD

#22
OK, då kör vi ett par bilder till...........

Observera att hela "grejen" är upphängd i (6) justeringsbara band på överslår av bambu.
Även om terrängen är jättestenig och oländig kan man i princip alltid få "anrikningsverket" i våg.
(Se den översta bilden  för "topografiexempel") = Inte lätt att ställa upp en fabriksfärdig high banker här!

Diego

#23
Det ser minst sagt effektivt ut. Vart kör du "grejen" nånstans? Jag planerar en resa till Ghana framåt våren, så är intresserad av alla insidertips om afrika som går att få tag på.

Tobbe

#24
Här har vi min nya ränna som kanske kan ge lite inspiration. Har varit ute o testat den och den funkar kanon, men den behöver en hel del flöde så detta får bli rännan för de lite större bäckarna. Byggd efter keene rännorna fast utan parallella metall räfflor, då sträck-gallret ändå har så hög profil. Avtagbara vatten fångare "vingar" i galvad plåt.
info: 130 cm lång, 24 cm bred, byggd helt i aluminium (förutom haspar och vatten fångare) sträck-galler i plast och minersmoss, total vikt ca 5 kg
kostnad: totalt ca 400 kr
inköps ställen: aluminium ramen bockad hos lokal plåtslagare, galvade plåten gratis från skrot, sträck gallret från biltema http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Snokedja/Antislirmattor-2-st-37140/ , minersmoss från lokal matt butik.

Ut och upplev

Tobbe

Ut och upplev


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod