Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vaskaholics äventyr

Startat av vaskaholic, 13 maj, 2016, 19:57:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vaskaholic

Idag testade jag en flare för att få in lite mer vatten då bäcken levererar lite dåligt nu det fungerade inte perfekt men ändå.
https://youtu.be/joiLodc3W_Y
Skitvaskning på er.

Brickan

Lite vatten? Luta rännan mer, så gruset sköljs ut.

vaskaholic

Citat från: Brickan skrivet 14 maj, 2016, 08:33:04
Lite vatten? Luta rännan mer, så gruset sköljs ut.
Ja det är jäddedåligt flöde på det stället och det går tyvärr inte att luta rännan mera.
Tyckte gruset åkte ut om än sakta.
Skitvaskning på er.

Brickan

Går det att dämma bäcken? Några plastsopsäckar, grenar å sten.

vaskaholic

Citat från: Brickan skrivet 14 maj, 2016, 09:40:39
Går det att dämma bäcken? Några plastsopsäckar, grenar å sten.
Det har jag gjort men som sagt kanske får köpa lilla biltemapumpen.
Skitvaskning på er.

HANNU

Men vad fin ställe du har. Rena drömmläge.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Brickan

Bor i Västergötland, och regnet ser ut att dra österut. Snart har du vatten bäcken!

vaskaholic

Citat från: HANNU skrivet 14 maj, 2016, 10:58:52
Men vad fin ställe du har. Rena drömmläge.
Synd att du inte är med och kan visa ett och annat men du är välkommen ned om du vill

Citat från: Brickan skrivet 14 maj, 2016, 12:04:38
Bor i Västergötland, och regnet ser ut att dra österut. Snart har du vatten bäcken!
Ja jag såg det efterlängtat så flödet blir lite bättre bara det inte blir för mycket.
Skitvaskning på er.

vaskaholic

Igår insåg jag att jag behöver en bensinpump.
https://youtu.be/-tC6eASCApg
Skitvaskning på er.

vaskaholic

Var till en liten bäck bara 20 meter från en grusparkering och visst dra på trissor det fanns guld i den totalt 3 synliga korn och massa damm grävde bakom stenen.
Fanns även gott om granater eller vad det heter.
Skitvaskning på er.

GoranS

Ganska stort korn! Om du hittat allt det här nära hemmet är det bara att gratulera.

Om du inte orkar bygga en highbanker för den första bäcken så skulle jag först prova gräva en fördämning och sedan gräva ut en lutande kanal under så att du kan luta rännan också. Om du har massa energi kan du "hinkvaska" också, fylla en hink med grus och vatten, skaka den en hel del (gärna under vatten så det inte blir för tungt) och sen kasta bort de översta lagren. Det är tungt och känns jobbigt när man gör det, men det är tungt och långsamt att skikta material och mata en ränna också.

HANNU

Citat från: GoranS skrivet 05 juni, 2016, 18:53:09
Ganska stort korn! Om du hittat allt det här nära hemmet är det bara att gratulera.

Om du inte orkar bygga en highbanker för den första bäcken så skulle jag först prova gräva en fördämning och sedan gräva ut en lutande kanal under så att du kan luta rännan också. Om du har massa energi kan du "hinkvaska" också, fylla en hink med grus och vatten, skaka den en hel del (gärna under vatten så det inte blir för tungt) och sen kasta bort de översta lagren. Det är tungt och känns jobbigt när man gör det, men det är tungt och långsamt att skikta material och mata en ränna också.
I övre bilden har han en utmärkt sorteringsverk
Stå på dig, annars gör nån annan det.

vaskaholic

Citat från: GoranS skrivet 05 juni, 2016, 18:53:09
Ganska stort korn! Om du hittat allt det här nära hemmet är det bara att gratulera.

Om du inte orkar bygga en highbanker för den första bäcken så skulle jag först prova gräva en fördämning och sedan gräva ut en lutande kanal under så att du kan luta rännan också. Om du har massa energi kan du "hinkvaska" också, fylla en hink med grus och vatten, skaka den en hel del (gärna under vatten så det inte blir för tungt) och sen kasta bort de översta lagren. Det är tungt och känns jobbigt när man gör det, men det är tungt och långsamt att skikta material och mata en ränna också.
Ja det är i närheten av där jag bor helt klart intressant bäck massor med grus och grov sten men när man kommer högst upp på den så slutar den bara verkar vara myrmark längre upp.

Den första bäcken med dåligt flöde ska jag nog bygga en fattigmans highbanker till.
Skitvaskning på er.