Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Produktionsdredge

Startat av StoraNorrland, 25 november, 2014, 19:13:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Citat från: johanssonsan skrivet 29 november, 2014, 21:03:07
Citat från: GuldUgglan skrivet 29 november, 2014, 20:57:10
Om jag gräver upp din gräsmatta men skottar igen mina hål så borde det ingå i allemansrätten att göra så? Tänk ett varv till.. Varför skulle någon få göra så i mina skogsmarker? Nej nej nej...

GuldUgglan - du får gärna utveckla. Jag förstår inte.  // johanssonsan
Du får inte göra nått som förstör mina marker. Inte med allemansrätten. Varför är min skogsmark mindre värd än din gräsmatta? Jag får inte heller göra vad jag vill på mina egna marker. Det finns regler på hur jag skall sköta min egen skog. Jag får inte gräva och förstöra skyddsvärda biotoper. Inte dika eller gräva i vattendrag eller anlägga skogsbilvägar som jag vill. Inte ens i egna marker. Så det där med att ta ut xx ton ballast ur egna marker utan tillstånd förstår jag inte. Nått tillstånd för det borde jag måste ha...för jag får då fan inte avverka eller gräva var jag vill.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Detta med 10 000 ton är reglerat i lagen och den säger så här:

För husbehov får du som markinnehavare bedriva täkt utan tillstånd.
Om täkten omfattar en totalt uttagen mängd av mer än 10 000 ton naturgrus, 10 000 ton berg eller mer än 50 000 kubikmeter torv ska en anmälan göras till kommunen.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 29 november, 2014, 21:50:48
Detta med 10 000 ton är reglerat i lagen och den säger så här:

För husbehov får du som markinnehavare bedriva täkt utan tillstånd.
Om täkten omfattar en totalt uttagen mängd av mer än 10 000 ton naturgrus, 10 000 ton berg eller mer än 50 000 kubikmeter torv ska en anmälan göras till kommunen.

Ok. jag får driva täkt utan tillstånd men jag misstänker att jag inte får anlägga den var jag vill utan tillstånd. Det var lite luddigt det där....
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Inget luddigt alls egentligen. Så länge det är på din mark och inte på ett skyddat område så är det bara att köra.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 29 november, 2014, 22:09:49
Inget luddigt alls egentligen. Så länge det är på din mark och inte på ett skyddat område så är det bara att köra.
Tror inte det.. jag skulle aldrig få låt oss säga strippa marktäcket på 1 ha skogsmark.. Där skulle skogsvårdslagen sätta stopp direkt..
även om det inte är skyddat på något sätt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Hur konstigt det än låter så är det ok att göra så.
Anmälningsplikt för husbehovstäkt gäller om täkten är större än 5 hektar.
Ibland kan det behövas samråd med länsstyrelsen om det gäller ett orört område.
Jag vet att det kan låta lite väl enkelt, men så är det. Har själv kört husbehovstäkt 2 gånger.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

#32
Jag får ju iofs inte ens avverka 1ha skog utan tillstånd..
Alla hyggen över 0,7 ha skall tillstånds ansökas har jag för mig.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Stämmer. OM det är för att avverka skog. Men för att upprätta en husbehovstäkt behövs ingen avverkningsanmälan.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Det finns massor med vägar som markägare gjort i tron att de får göra så i egen skog men där har det blivit ramaskri hos skogsstyrelsen som skall ta i med hårdhandskarna mot markägarna. Vet ej hur många som fått böter för det än men Allt finns det regler för. och det gäller att tolka alla lagar rätt..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

#35
Gruvfogden. kolla 12 kap. 6 § MB Så ser du att det inte bara är att köra på med husbehovstäkt... Samråd behövs alltid men det var kanske det du menade. Med andra ord så ska samråd ske med Länsstyrelsen. De kan då hindra dig från att ta upp en täkt där de tycker det är olämpligt.. Har du redan en täkt där så får du väl driva den enligt reglerna utan vidare samråd.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

maxibazze (Max)

Den nya guldgrävarens allemansrätt får helt enkelt lyda "gräv så mycket guld du vill, med sunt förnuft,  återställ så gott du kan och se till att inte bli sedd av markägare/myndighetsperson" :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

GuldUgglan

#37
Citat från: maxibazze (Max) skrivet 29 november, 2014, 23:46:38
Den nya guldgrävarens allemansrätt får helt enkelt lyda "gräv så mycket guld du vill, med sunt förnuft,  återställ så gott du kan och se till att inte bli sedd av markägare/myndighetsperson" :)
Du kanske ska tillägga "gräv inte upp mer guld än du orkar bära"
Låter som på Björnbusarnas årsmöte det här  ;D


MOT SKÄRRggWOOD SKOGEN!!! nää vänta..det var en annan disney..hehe
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.