Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Minelab goldmonster 1000

Startat av Joakimlarsson, 01 juli, 2019, 15:08:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakimlarsson

Hej.
Vilka metalldetektorer är lämpliga för Blockletning? Jag är ute efter att hitta olika mineraliseringar för mitt allmänna intresse. Jag är inte ute efter någon särskild mineral. Jag har fått rekommendation på minelab goldmonster 1000. Vad har ni för erfarenheter på Blockletning med metalldetektor? Och vad tycker ni om minelab goldmonster 1000?

vedboden

Hej nu blir jag lite negativ. Har  letat med minelab gpz 7000 i Sverige samt finland  med dåligt resultat. Men den funkar bra  i Australien  o nya  Zeeland.  Rek.. spar dina pengar. Pelle  vedboden sgf3 finland

Joakimlarsson

Ok, det var alltså med deras värsting som du inte är nöjd? Jag köper inte för att tjäna pengar så jag är väl medveten om en dålig affär. Jag vill ha flera och intressanta uppslag på mineraliserade block

johanssonsan

Kanske de här herrarna i din närhet kan ha uppslag på lämplig elektronik. Arne Sundberg som administrerade Mineraljakten och här på bilden delar ut priserna är tyvärr inte med oss längre.

https://www.helahalsingland.se/artikel/jarvsobor-bast-i-mineraljakt

Leif Bildström, geotekniker hos SGU, har säkert även förslag på lämplig utrustning. Leif finns på Facebook eller SGU Malå.

SGU har en sökare som ser ut som en pulka med en elektronikenhet du bär. Den kanske du kan låna. Skall se om jag hittar några bilder. Sökaren tillverkas i Canada och är tänkt för att finna mineraliseringar. Pulkan är helt enkelt en mycket stor spole.

När du har funnit något intressant att analysera är detta en dröm:

Finns flera tillverkare som tex Olympus och Bruker med fler. Finns många video om XRF på YouTube. Sök på:
Portable XRF for Mining and Exploration