Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Fråga på Tävlingspanna: Varför olämplig för "vanlig" vaskning

Startat av Fredward72, 17 maj, 2020, 21:47:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredward72

Hej !

Har vaskat ca 6 mån med min Klondyke Special och börjar fundera på att prova lite nya varianter.
Den kände Dan Hurd har precis när jag skriver detta vaskat med lite olika nya pannor och han fick ju ganska bra resultat med en rund plattare s.k. tävlings panna.

Först hade jag ideer om att göra en stor Gold Claw panna men mina 3D kunskaper är inte tillräckligt bra ännu med alla böjda former.
Men när jag såg att han var ganska snabb och fick bra resultat med den platta och runda så tänkte jag att en sådan klarar jag av att skapa och printa.
Slängde ihop en rak variant med 3-4 mm djupa skåror

Jag blev då väldigt förvånad när jag på en svensk sida läste att en sådan panna  "Är bara lämplig för tävlingar i guldvaskning."?

Mitt mål med denna panna är inte att få bort allt direkt.
Mitt mål är att kunna reducera material snabbt till en handfull som jag sedan efter några omgångar vaskar i min vanliga Klondyke när den fyllts på.

Varför skulle inte en platt panna kunna fungera?
Vad är det i dess konstruktion som gör den olämplig?

MVH/Fredrik



johanssonsan

Märk att Dan Hurd har sållat ner materialet till en mindre och mer hanterbar storlek för testen. Handlar alltid om att skaka ner guldet i botten på pannan och på den platta pannan blir det kortare väg för guldet genom materialet till botten. Stratify är nyckeln till en lyckad vaskning. Rätt hanterad plattpanna samlar det tyngsta materialet i pannans centrum. Resten skall bara av. Tävlingsvaskarna klarar 10L på kring minuten - utan förluster av guld. Den platta pannan blir med sin stora diameter opraktisk för vanlig fältmässig vaskning och förlåter heller inga fel i hanteringen.
En vanlig panna med lite bredare botten ligger närmare idealet. Där har du Garrett Super Sluice som min favorit. Dessutom stadig och oöm. Därmed inget ont om den vanligaste pannan, Eldorado och dess kopior - Super Sluice omsätter mer grus.

 

Fredward72

Då är ju allt avhängigt definitionen av "vanlig vaskning"  :-)
Den stora Gold Claw är inte någon liten vanligt panna heller.
Att den är opraktiskt är ju upp till mig som användare att avgöra.
Tänkte inte släppa på 5 liter rå material med stora stenar som inte är klassifierat alls.
Just den platta varianten har ju en väldig stor aktiv yta som gör jobbet, jag tror det är en av nycklarna till hans resultat.
Större aktiv yta borde om inget annat spelar in alltid vara en bra sak.





 

HANNU

Själv grovvaskar jag med Vaskoolin. Där sparar jag mycket tid eftersom kvar blir bara ett par kaffekoppar att vaska med vaskpannan.
Vi gjorde ett prov i Ädelfors, jag med Vaskoolin och två tävlingsvaskare med tävlingspannan. Materialet, två hinkar, var osorterat med sten och allt som kom upp från bäcken.
Jag med den snabba Vaskoolin var chanslös mot tävlingsvaskare, som boda hade sin lilla korn kvar på pannan.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Infaustus

Tävlings pannan är överlägsen alla gånger när det är guld man vill ha fram oavsett matrialet, vaskar man där det kan finnas ädelstenar så använder jag en djup panna.vaskar man lite långsammare så tar man även dom minsta micro kornen med plattpannan som tar evigheter att vaska fram i en traditionell panna, det enda som krävs är ju att det finns vatten som är ca 1meter brett.
Go big or go home.

Fredward72

Tackar för intressanta svar.
Har tidigare kollat in på Vaskooli och även Gold Hogs Speed Pan som dom slutade göra pga hög tillverkningskostnad.
Så då gjorde jag en egen variant variant där man efter att skakat ned guldet under skakning tiltade pannan så att det tunga gled ned i fickan vid sidan
och resten gled ut. Sedan kunde man vända den åt andra hållet och samla upp det koncentratet.  Tyvärr packades materialet för hårt så fort man lastade in lite för mycket så guldet kom aldrig ned. Fungerade bra att reducera till ca 50% men inte så mycket mer. Men jag lärde mig en hel del om sand och vatten och hur det kan packas.

Nu går printern på nya ideer och jag får se om den vaskar fram nåt i sandlådan i morgonkväll.
.



Fredward72

En första egen designad 3D printad panna
Körde med sub3mm kul att testa.
Man kan ju egentligen vaska med en djup tallrik men väldigt kul att prova saker ;-)

PärD

Jag bygger enligt en liknande ide en 'grovpanna' för första sortering i svetsad polyeten, starkt och lätt. Har du någon bild på din skapelse?
49-er, förvisso, men fel århundrade.

Eucitzen

Förutom batea kör jag numera mestadels enbart med tävlingspannor.
Finns det tillräckligt med vatten och plats, är det inga problem.  :D

Hur har testerna gått?
Jag skulle vilja se en hexagonal tävlingspanna, med snarlikt utseende som dom platta.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod