Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Tips på ställen inför sommaren.

Startat av Gruvfogden, 13 januari, 2016, 20:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

#13
Citat från: Guldbob skrivet 14 januari, 2016, 08:48:23
Citat från: johanssonsan skrivet 13 januari, 2016, 23:05:36
Osäker på positioneringen. Stämmer denna bild med de uppgifter du får fram från SGU? Bör finnas bättre halter än 62,5 ppb.



Var hittar man karta/funktion som ger denna bild? Måste  missat något.
Bilden ville inte följa med vid citering av johanssonsan lite högre upp i tråden

Här är en länk:  http://rl.se/rt90   För övrigt en förträfflig sida.

GuldUgglan

Citat från: johanssonsan skrivet 14 januari, 2016, 10:29:23
Citat från: Guldbob skrivet 14 januari, 2016, 08:48:23
Citat från: johanssonsan skrivet 13 januari, 2016, 23:05:36
Osäker på positioneringen. Stämmer denna bild med de uppgifter du får fram från SGU? Bör finnas bättre halter än 62,5 ppb.



Var hittar man karta/funktion som ger denna bild? Måste  missat något.
Bilden ville inte följa med vid citering av johanssonsan lite högre upp i tråden

Här är en länk:  http://rl.se/rt90   För övrigt en förträfflig sida.

Den sidan är bra.
Men för att se en bättre karta så är det enklare att använda eniro. Bara att skriva in koordinater i sökrutan med kommatecken emellan.
Tycker jag i alla fall.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Citat från: Guldbob skrivet 14 januari, 2016, 08:34:25
Citat från: Gruvfogden skrivet 14 januari, 2016, 04:08:36
Om ett prov visar runt 40 ppm och är taget vid vägkanten så kan det ju vara idé att leta upp något ställe i närheten där naturen kan ha anrikat materialet.

Har du inte läst inläggen?
Ja alla kan ju skriva fel. Ppb är vad som åsyftas.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Gruvfogden

Citat från: GuldUgglan skrivet 14 januari, 2016, 06:21:23
Hmm.  Jag har nog sett högre värden på guldkartan. Om jag inte är helt ute och cyklar.
Men eftersom det är du som skrivit och du brukar ha bra koll (förutom vissa grejer ;D)  så blir jag väldigt osäker.  Har för mig Pessinki området har en punkt med 78 ppb och strax norr om mig finns 32 ppb.  Skall kolla upp det bättre vid tillfälle.

Ett tips för positionering.
Koordinaterna kan kopieras precis så som fogden skrivit  och klistras i sökfältet på kartor.eniro.se
Då hittar man rätt  på enkelt sätt.


Alla drygt 2500 provresultat finns här: http://resource.sgu.se/oppnadata/geokemi/api/atlas/element/au?format=csv

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

Tackar Fogden för alla siffror. För att ytterligare höja träffsäkerheten så skulle jag gärna köra guld siffrorna tillsammans med något som associeras med guld som till exempel arsenik och järn. De går som hand i hand.

GuldUgglan

Citat från: johanssonsan skrivet 14 januari, 2016, 21:41:47
Tackar Fogden för alla siffror. För att ytterligare höja träffsäkerheten så skulle jag gärna köra guld siffrorna tillsammans med något som associeras med guld som till exempel arsenik och järn. De går som hand i hand.
Antimon(Sb) kan också vara en bra grej att hålla ögonen efter i prospekteringsrapporter.  ;) ;)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.