Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Terängkörning i Finland

Startat av HANNU, 28 februari, 2020, 10:03:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Alla vägar som inte har dike behöver ha tillstånd att åka bil.
Nytt för i år: Tillståndet söks genom internet från Verkkokauppa.

https://verkkokauppa.eraluvat.fi/sv/

Stå på dig, annars gör nån annan det.

Osmiridium

Är Kutturavägen en sådan väg som kräver tillstånd? Jag har inte åkt den än, men det vore kul att se det området också  8)

HANNU

Citat från: Osmiridium skrivet 28 februari, 2020, 11:00:54
Är Kutturavägen en sådan väg som kräver tillstånd? Jag har inte åkt den än, men det vore kul att se det området också  8)
Kutturavägen och Sotajokivägen är almännavägar.
Men tex. vägarna vid Vujimedalen är terängvägar (ingen dike)
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Citat från: HANNU skrivet 28 februari, 2020, 11:15:05
Citat från: Osmiridium skrivet 28 februari, 2020, 11:00:54
Är Kutturavägen en sådan väg som kräver tillstånd? Jag har inte åkt den än, men det vore kul att se det området också  8)
Kutturavägen och Sotajokivägen är almännavägar.
Men tex. vägarna vid Vujimedalen är terängvägar (ingen dike)

Delar av Vuijeminvägen var dikade och omgjorda förra året, har du någon länk där du har läst om detta?
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Grävmaskinisten

Efter jag läst detta så antar jag att vägen in till vuijemin är anlagd och därför också fri att köra på.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 28 februari, 2020, 13:09:27
Efter jag läst detta så antar jag att vägen in till vuijemin är anlagd och därför också fri att köra på.
Fel, är inte anlagd med grus och dike på någon av dalens sidor. Men får köras ändå, bara skaffa tillstånd.
Skulle det vara skogsstyrelsen anlagda vägar, då skulle inmutningsägarna på västra sidan aldrig behövt bygga denna livfarliga bron själv.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Tobbe

vägen till gamla sgf 2 är anlagd med diken och små vägtrummor för bäckar som passerar under men inte hela sträckan, kör på bara som alla andra
Ut och upplev

HANNU

#7
Citat från: Tobbe skrivet 28 februari, 2020, 16:13:29
vägen till gamla sgf 2 är anlagd med diken och små vägtrummor för bäckar som passerar under men inte hela sträckan, kör på bara som alla andra
Ja, en plaströr har jag också grävt ner som en vägtrumma där.
Har även fungerat som en väghyvel med min spade.
Visst, bara köra för mig,tänker bara på földjer som man kan råka ut.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Förra året så vart vägen till gamla sgf2 riktigt fin och dom hade varit där med grävmaskin på vissa ställen.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Tobbe

jo den var dränerad, kör med sunt förnuft så går de mesta bra
Ut och upplev

Grävmaskinisten

#10
Bilderna talar för sig själva, ser inga diken på vissa bilder....
Alltså svårt att avgöra.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Tobbe

vid "lerhålorna" de värsta stället som alltid är vattendränkt en bit före där maskinerna stog var dikat o planat i sommras vad jag såg shit vad alla gamla gubbar är störst bäst o vackrast på de här forumet, tråkigt
Ut och upplev

vedboden

hej vaskarvänner. en gubbe till som kört uppe i finland de senaste 20 somrarna. fyrhjulsdrift o hög markfrigång rekomenderas, speciellt vid mycket regn, själv har jag inga problem med min inmutning bara 3 min på torr o fin väg. framme.   pelle  goldrush vedboden.  4 km norr om tankavaara.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod