Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Kamin fläkt

Startat av gangsing finne, 06 januari, 2018, 10:53:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Är sugen på att skaffa en sådan till att sprida ut värmen från kaminen (porin matti).
Det finns många olika märken ,2-3 bladiga propellrar.har någon erfarenhet av peltier fläktar?.den är oberoende av extern spänning ,dvs genererar sitt ström via peltier .
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Väntar på dina testresultat efter säsongen.
Hoppas den är bra.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 06 januari, 2018, 10:53:46
Är sugen på att skaffa en sådan till att sprida ut värmen från kaminen (porin matti).
Det finns många olika märken ,2-3 bladiga propellrar.har någon erfarenhet av peltier fläktar?.den är oberoende av extern spänning ,dvs genererar sitt ström via peltier .

Ser fläktar från 399.- och uppåt. Mycket varierande omdömen. Vissa värdelösa, andra får bra betyg. Blir till att kolla runt innan du köper. Har sett några i drift men aldrig kollat vart de kommer ifrån.

Lillil

Anbefales!!!!
Har hatt min Eco fan i mange år og er veldig nöyd. Sprer varme godt rundt i rommet.

gangsing finne

Citat från: Lillil skrivet 06 januari, 2018, 13:08:08
Anbefales!!!!
Har hatt min Eco fan i mange år og er veldig nöyd. Sprer varme godt rundt i rommet.

Har du den på vedspisen ?.tål den att ha direkt på plattan?bild?
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

vaska stället först innan du gräver

Lillil

Den står oppå ovnen. Direkte på platen.
Er ikke hjemme, men kan ta bilde av ovnen når jeg kommer hjem på mandag.

Stråke

Hallå!
Har en sådan fläkt i stugan och den står på vedspisen, men den står lite på utåt ett hörn.
Har bränt upp en, och det berodde på att den fick får lite kall luft från baksidan.
( läs bruks avisningen, det gjorde inte jag med den första )
Kall och kall, den vill ha svalare luft genom flänsarna så därför så blev stående ute på kanten på vedspisen.
Om jag är nöjd?
Klart att jag är nöjd, ser inte ut att vara mycket för värden men den funkar!
Om den som jag har går sönder så köps det en ny! 

Lillil

Så ser min fläkt ut.
Har hadd den i snart 10 år og aldri noe problem. Tåler gått med varme.

Grävmaskinisten

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Posten kom igår med en hård paket.
Jättenöjd .får inte inte huvudvärk trots att luften rör på sig rätt mycket  :D.
Plattan på porin matti är över 220grader .mätte med värmepistolen (mäter max 220).den blåser fint mot bakugnens heta vägg.just ny 20grader kallt .
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Har ingen kaminfläkt, men en kaminkasett som är egen konstruktion. Ja, den behöver inte fläkt heller. Har två stycken värmeväxlare inbyggt och blåser som fan, sedan 35 år tillbaka.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Citat från: HANNU skrivet 08 februari, 2018, 13:07:41
Har ingen kaminfläkt, men en kaminkasett som är egen konstruktion. Ja, den behöver inte fläkt heller. Har två stycken värmeväxlare inbyggt och blåser som fan, sedan 35 år tillbaka.

Vad kul att höra att du bygger om sådant också  :D.
Det känns som jag (det är säkert många guldgrävare ) och hannu är rätt lika, vi bygger om,ändrar,justerar på ett eget sätt .enda skillnaden är att hannu är mer rutinerad   C:-).

Men nu blev jag intresserad av dehära  ;D.
Berätta noggrannare .vad händer när du tänder veden?
Var blåser det?,hela huset?.var går rörena?.bilder?
vaska stället först innan du gräver


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod