Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Är det lönt att leta i forna isälvar?

Startat av Eucitzen, 07 april, 2017, 09:20:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GoranS

Jag vill inte erkänna det men jag är jätteexalterad över vad du kommer hitta i min sand

Osmiridium

Att få guld, silver och koppar kvar i smältan är ju jättebra, iallafall är det superenkelt rent teoretiskt att separera de tre. Koppar är dessutom enkelt och billigt att tillsätta till smältan för att samla upp ädelmetaller, skala några gamla kablar bara och lägg i :)

Koppar i överskott avskiljs enkelt från en metallklump genom elektrolys i t.ex. kopparsulfatlösning, det går att göra hemma i köket. Guldet och silvret kommer att falla ut då det inte bärs av lösningen, det enda som är klurigt där är att klumpen/anoden ofta tappar bitar som fortfarande innehåller koppar och dessa blandas då med ädelmetallskoncentratet. Men teoretiskt så blir det som är kvar efter att kopparn har lösts upp, "anode sludge" på engelska, ett ädelmetallskoncentrat med silver, guld och eventuella platinametaller däri.

Visst borde det gå att sedan lösa upp silvret med överskott av saltsyra, och få ett nästan rent guldkoncentrat kvar? Då slipper man salpetersyran, som dels är svår att få tag på för privatpersoner, och dels bildar giftiga nitrösa gaser (se kemisk formel ovan med NO2).

Håller med om att andra basmetaller säkert strular till det, men det mesta går att göra av med genom att förorena t.ex. kopparkatoden medan ädelmetallskoncentratet hålls rent :)

Jag har varit sugen på att göra lite sådan här elektrokemi länge nu, metaller kan dessutom bilda otroligt vackra kristaller under elektrolysen. Har "odlat" lite kopparkristaller, och skulle gärna göra det med guld också :D Vet någon vad det finns för bärare av guldjoner i elektrolys av guld förresten?

Tycker hur som helst att det är jätteintressant med sådana här dolda värden i koncentratet, hade aldrig trott att det fanns så mycket silver i omlopp! Har en burk med koncentrat från ett par mindre lyckade prospekteringar, en vacker dag kanske det blir något av den ...  :))

Eucitzen

Goran,
Kan tänka mig det! Påbörjar förberedelser imorgon för en helgs provtagning av isälvssediment.
Highbankern åker fram första gången på länge! ^-^
Jag tar mig ann dina koncentrat snarast möjligt.

Osmiridium
Korrekt. Ofta gjuter man en stång av metallen som ska gå igenom elektrolyscellen och använder den som anod tror jag.
På svenska kallas det som samlas på botten för anodslam.
Kopparbitarna bör vara små för bästa effekt som "samlare" av ädelmetall - helst pulver som blandas med flussmedel & malm.
Inte alla basmetaller bildar legering med koppar - så redan där kanske det är praktiskt.

Saltsyra funkar mindre bra på silver, då det bildar silverklorid - i princip samma sak som när man tillsätter saltvattnet i salpetersyra för att fälla ut silvret. Silverklorid fälls alltså ut och du är åter på ruta ett.
Alternativet med saltsyran är att vända på processen och tillsätta något så du löser upp guldet och lämnar silver kvar.

Svavelsyra (batterisyra) kanske kan användas. Utvinningen av silvret blir densamma som tidigare beskriven för salpetersyra.
Har inte kollat om eventuella biprodukter ännu, dock.

Var också förvånad över silvret. Senaste provet hittade jag lite trådigt silver, eller något som liknade det.
Samt ett tiotal små guldkorn. Blir fler analyser för att bekräfta halterna.. :D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Adde Stensfors

#29
Saltsyra fungerar inte alls, det är salpetersyra man ska ha. Silver och koppar löses då upp och guldet blir kvar oförändrat. Filtrera vätskan och guldet är då kvar på filterpappret. Med saltvatten fäller man ut sivernitratet i lösningen som silverklori som bildar en färskostliknande massa, låter den lägga sig på botten och dekantera  (häll av) den blåa väskan som innehåller kopparnitrat. Man kan fälla ut kopparn men det är överkurs.. Lite kort om processen

GoranS

Borde man inte vid smältning som uppsamlingsmetall använda guld eller silver, beroende på vilket man har mest av i koncentratet?

Slipper man inte då det sista steget att separera de olika metallerna, åtminstone om man kan leva med silver/guldlegering i slutprodukten?

Eucitzen

Starta gärna en ny tråd om just det, utvinning av metaller förtjänar en egen tråd. :))
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.