Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Är det lönt att leta i forna isälvar?

Startat av Eucitzen, 07 april, 2017, 09:20:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GoranS

Efter att ha försökt sätta mig in i detta så verkar det mycket riktigt som att svartsand är fullt av guld även när det inte syns.

Om jag förstått det rätt verkar det ganska enkelt att smälta ut metallerna. Sen får man en klump av koppar, silver och guld men att därefter separera alla komponenter verkar vara oerhört svårt...

iller

Citat från: GoranS skrivet 08 april, 2017, 22:50:26
Efter att ha försökt sätta mig in i detta så verkar det mycket riktigt som att svartsand är fullt av guld även när det inte syns.

Om jag förstått det rätt verkar det ganska enkelt att smälta ut metallerna. Sen får man en klump av koppar, silver och guld men att därefter separera alla komponenter verkar vara oerhört svårt...

Kommer ihåg ett ställe vi var på på en av de första prospekteringarna jag anordnade runt skövdetrakten. Vi var ett gäng som var ute men inte hittade vi mycket, tog dock med svartsanden hem.. kollade sen norgrannare på den och såg då att det verkade som att svartsanden hade kapslat in guld. Krossade skiten och körde igenom det i pannan och kollade med en lupp sen. Det var hur mycket guld som helst som kanske var runt en 400mesh i storlek, var inte synligt för blotta ögat men hade nog minst 4-500 kort i pannan.

GoranS

Visar det sig att vi har mängder med vaskguld i Sverige som bara ser, ja, lite svartare ut än vanligt, och någon hittar en vettig teknik att omvandla det till gediget gult guld - då är ju detta en game changer.

Jag tror vi kan intressera oss för silvret här med. Det har sitt värde också och vi har gott om det i landet. I vilket fall som helst så kommer säsongens svartsand definitivt att sparas. Hinner jag dessutom få en indikation om goda halter i sådant kanske man även bör aktivt samla mer svartsand också, exempelvis flarebyggen med tygmattor i som man lätt kan skölja ur frekvent.

Diverse anekdoter på nätet gör gällande att det gömmer sig oerhörda mängder ädelmetall i det vi hittills kastat tillbaka i vattnet. Jag tror inte på det förrän jag ser det men det ska bli spännande att utforska detta ytterligare.

gangsing finne

Även jag har hört att det finns "osynligt" guld i svart sand.kommer inte ihåg hur mycket det fanns i 1liter svart sand .men förvånansvärt många gram.
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

#17
Citat från: GoranS skrivet 09 april, 2017, 12:19:48
Visar det sig att vi har mängder med vaskguld i Sverige som bara ser, ja, lite svartare ut än vanligt, och någon hittar en vettig teknik att omvandla det till gediget gult guld - då är ju detta en game changer.

Jag tror vi kan intressera oss för silvret här med. Det har sitt värde också och vi har gott om det i landet. I vilket fall som helst så kommer säsongens svartsand definitivt att sparas. Hinner jag dessutom få en indikation om goda halter i sådant kanske man även bör aktivt samla mer svartsand också, exempelvis flarebyggen med tygmattor i som man lätt kan skölja ur frekvent.

Diverse anekdoter på nätet gör gällande att det gömmer sig oerhörda mängder ädelmetall i det vi hittills kastat tillbaka i vattnet. Jag tror inte på det förrän jag ser det men det ska bli spännande att utforska detta ytterligare.

Här finns hårdvaran: http://brokenback.ca/product/leach-plant/

och hur:  http://theweekendprospector.com/index_files/Page1490.htm


GoranS

hrmm...kan nån briefa mig om hur den där manicken funkar?

Eucitzen

Citat från: GoranS skrivet 08 april, 2017, 22:50:26
Efter att ha försökt sätta mig in i detta så verkar det mycket riktigt som att svartsand är fullt av guld även när det inte syns.

Om jag förstått det rätt verkar det ganska enkelt att smälta ut metallerna. Sen får man en klump av koppar, silver och guld men att därefter separera alla komponenter verkar vara oerhört svårt...

Man bör ju analysera det för att veta säkert, men som Iller sa så hjälper i simplaste fall även att bara krossa det.
Du bör prova det också!

Att smälta ur metallerna är hyfsat enkelt - bara man får till hög temperatur och rätt flussmedel.
Gör man fel med flusset blir slaggen trögflytande och ofta full av små metall kulor som aldrig sjönk till klumpen i botten.
Det bör då krossas och vaskas. Rätt fluss kan man pröva sig till!

Att vidare separera är inte så svårt. Men det måste vara 2-3 delar silver till en del guld. Eller mer silver, vilket ej skadar.
Utspädd salpetersyra funkar. Silver & koppar löses upp. Guld blir kvar.
För stark syra så "rivs" klumpen isär och guldet blir mycket smått och svårt att ta vara på.
Fördel är om man kan försiktigt värma den utspädda syran - går fortare.

Silvret kan sedan fällas ut med saltvatten eller genom en bit kopparplåt. Kopparn fälls sedan ut med en utsliten järnbit..

Alternativt kanske man kan ge sig på elektrolys, men då tror jag man behöver spara på sig lite större mängder...
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

johanssonsan

Citat från: GoranS skrivet 09 april, 2017, 16:41:12
hrmm...kan nån briefa mig om hur den där manicken funkar?

Misstänker att komplett anvisning finns i den skrift som rekommenderas av apparatens tillverkare.
Annars kan man Goggla "gold leaching" - fick ungefär 592 000 resultat (0,63 sekunder) så håller där.
Handlar om att i flera steg med kemikalier lösa upp allt krossat material och i proceduren med kemikalier återvinna
vald metall.
Finns allt från cyanid till miljöriktiga alternativ. De miljöriktiga alternativen är tyvärr för dyra att tillämpa i större omfattning
så de faller bort när man inte når någon rimlig lönsamhet i slutänden.   

GoranS

Eucitzens metod med syror, kan man uppnå lönsamhet vid "genomsnittliga" ädelmetallhalter eller ruinerar man sig vid sådana inköp för att få fram ens lite guld?

Jag kanske inte borde ta upp den ekonomiska aspekten på min guldvaskning dock...vågar inte ens tänka på vad varje gram kostat hittills


GuldUgglan

I en annan tråd har jag skrivit om svavelkis jag hade på ett område. Den svavelkisen var så tung så det var svårt att skilja på guld och svavelkis.
Antagligen innehåller den svavelkisen en hel del guld.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Eucitzen

Citat från: GoranS skrivet 09 april, 2017, 19:49:30
Eucitzens metod med syror, kan man uppnå lönsamhet vid "genomsnittliga" ädelmetallhalter eller ruinerar man sig vid sådana inköp för att få fram ens lite guld?

Jag kanske inte borde ta upp den ekonomiska aspekten på min guldvaskning dock...vågar inte ens tänka på vad varje gram kostat hittills

Vet ej riktigt vad du menar med "genomsnittliga" halter och har sällan funderat på någon lönsamhet.
Sällsynt att ha kommit så långt i prospekterings processen. :)

Låt oss anta att du har en bit från smältningen, om det blir lönsamt beror ju även på hur mycket koppar och andra basmetaller som måste lösas upp utöver silver. Är det mycket, lönar det sig inte.
Syror är ju inte helt billigt, men det är nog ingen metod riktigt. Dessutom blir det miljöfarligt avfall om det görs i stor skala.

Hos mig är det minimalt med basmetaller.
Så låt oss för skojs skull gå igenom mina resultat:
59g Silver x 5 kr = 295 Kr
3g guld x 367 kr = 1101 Kr
__________________________
Förenklat värde per ton: 1400 Kr (för enkelhet ignorerar vi övriga kostnader och räknar bara på syran)

Kemin:
Ag+2HNO3= AgNO3+H2O+NO2

I teorin betyder det att jag behöver ca 69g syra totalt för att lösa upp 59g silver.
53% syra har en specifik vikt på 1.56 = 1L väger 1.56Kg. Dock bara 50% syra, förenklat.
Det betyder: 69*2= 138g syra behövs för att lösa upp silvret. (I teorin räknar man ren syra - 100%)

Hur många satser kan jag processa på 1L?
1560/138 ~11 teoretiska satser kan jag utvinna.

Syrans pris per liter: ca 250Kr

Det ger oss:
1490*11~15000 Kr för en liter syra med en kostnad på 250 Kr.

Slutsats? Ja, det kan vara lönsamt under rätt förhållanden. Men det måste inte vara det.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GoranS

Låter ju utmärkt än så länge. Skulle man ha mycket basmetaller, tror du det är nån vits att magnetseparera lite innan man smälter ner svartsanden, eller är det risk att man tar med sig mycket guld då med? Går iofs att testa det också...

Svartsanden som är på väg till dig kommer från ett guldintensivt område där gruvorna i närheten producerat endast guld i sulfidmalmer alternativt också silver som sidoprodukt. Basmetallhalter verkar blygsamma. Det ska bli spännande att se hur komponenterna förhåller sig jämfört med en isälv i Sydsverige.

Koncentratet har jag kört försiktigt i en guldskål men det finns en hel del små synliga guldkorn kvar i det ändå. Du kanske vill ta ut dem för att inte "kontaminera" provet. Ursprungligen innehöll det 5-10 ppm synligt guld (råvaran, ej koncentratet) och utgår man från att det mesta är bundet i svartsanden kan ju detta bli hur spännande som helst. Tack för du bidrar med din kunskap!


Eucitzen

Ett bra flussmedel ska binda järnet vid smältning. Koppar är något svårare att få till en slagg.
Jag kan inte all metallurgi exakt men koppar tror jag är största boven.

Sedan är det ju helt beroende på vad som finns i malmen.
Nickel, selen, arsenik och lite andra kan ju också vid somliga tillfällen strula, tror jag.

Jag kör nog provet som det är, bara för att se vad du missat. :))
Jag vaskade heller inte ut allt guld innan analys, så... Jämförelsen blir jämnare mellan isälvarna.

Men det kan nog hända att jag analyserar det med det mesta guldet borttaget också, bara för att se vad som ligger i svartsanden. Får se vad jag hinner. Har säkert 50-talet analyser som väntar..
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod